נגישות בשדות תעופה ובמטוסים

מהי הזכות?

             אדם עם מוגבלות המעוניין לקבל סיוע וליווי בעלייה למטוס ובירידה ממנו צריך ליידע את חברת

              התעופה לפחות 48 שעות לפני הטיסה

  1. קבלת סיוע וליווי בעלייה למטוס ובירידה ממנו:
  • לפני ההמראה – ליווי מתאים מדלפק רישום הכניסה (צ’ק- אין) בשדה התעופה עד מקום הישיבה במטוס.
  • לאנשים בכיסא גלגלים – הטענת כיסא הגלגלים בזמן העלייה למטוס כך שיעמוד לרשותם מייד אחרי הירידה מהמטוס.
  • כיסא הגלגלים של הנכה –  הטענת כיסא הגלגלים באופן שיהיה ניתן להעמידו לרשות בעליו מיד אחרי הירידה מהמטוס.
  • כיסא גלגלים מיוחד זהו כיסא גלגלים צר המתאים למעבר במטוס. נוסע עם מוגבלות נעזר בכיסא גלגלים 

מיוחד בעזרת צוות הקרקע כדי להגיע מפתח  המטוס למקום מושבו.

                  וכן במשך הטיסה כדי להגיע ממקום מושבו לתא השירותים הנגיש 

  • אחרי הנחיתה – ליווי מהמטוס עד היציאה משדה התעופה

.

  • העברת מידע –  יידוע הגורם המתאים בנמל התעופה שאליו הם טסים באשר למועד הגעתם.
  • הנגשת מטוסים:

כל מטוס שנרשם אחרי שנת 2003 על שם מפעיל קו התעופה צריך שיהיו אמצעי

            ההנגשה האלה:

  • במטוס עם 30 מושבים ומעלה, לפחות ל-5% מהמושבים במטוס (ולא פחות משני מושבים), משענות הידיים הגובלות במעבר יהיו ניתנות להרמה, הורדה או הסרה.
  • בכל מטוס שנרשם על שם מפעיל קו התעופה לאחר 2003 (ואם מדובר במטוסים ישנים יותר- לפחות באחד מבין 3 מטוסים), יהיו אמצעי ההנגשה הבאים:
  • במטוס עם 60 מושבים ומעלה יהיה כיסא גלגלים מיוחד (כיסא צר המותאם לתנאי הטיסה), לרשות נוסע הזקוק לכיסא גלגלים שהודיע 48 שעות מראש על עלייתו לטיסה.
  • במטוס עם 30 מושבים ומעלה, מחצית או יותר ממשענות הידיים הגובלות במעבר יהיו ניתנות להרמה, הורדה או הסרה.
  • במטוס שיש בו יותר ממעבר אחד ויש בו שירותים, יהיה לפחות תא שירותים אחד נגיש (תא המותאם לכיסא גלגלים מיוחד, ומותקנים בו מנעולי דלת, כפתורי קריאה נגישים, מוטות אחיזה וברזים המותאמים לאנשים עם מוגבלות).
  • במטוס עם 60 מושבים ומעלה שיש בו תא שירותים נגיש, יהיה גם כיסא גלגלים מיוחד.
  • הנגישות לנוסעים כבדי שמיעה או לקויי ראייה
  • יש להנחות את אנשי צוות המטוס למסור מידע לנוסעים כבדי שמיעה ולנוסעים לקויי ראייה בנוגע למצב חירום בטיסה.
  • בכל מטוס שנרשם לאחר 2003 (ולפחות באחד מבין 3 מטוסים ישנים יותר), יש לצרף כתוביות בשפה העברית לכל הסרטים המוקרנים במטוס על גבי מסך מרכזי (למעט סרטי הדרכה וסרטי פרסומת) וב-60% לפחות מהסרטים המוקרנים על גבי מסכים אישיים.

חניה חינם לנכים בנתב”ג

אם אתם מתכננים חופשה בחו”ל, כדאי שתדעו שאתם זכאים לחניה חינם בחניוני נתב”ג. משנת 2009 נכנס לתוקפו חוק המקנה חניה חינם לבעלי תו נכה בחניון של כל מוסד ציבורי בארץ, ובכלל זה גם שדה התעופה (תיקון מס’ 5 לחוק החניה לנכים).

התיקון הזה לחוק מאפשר חניה ללא תשלום לטווח קצר בלבד ומוגבל לחמש שעות חנייה ולכן מיועד למי שמגיע לאסוף או להוריד נוסע בשדה התעופה ומצריך הזדהות של הנכה ותו לחנייה של הרכב.

חניה לטווח קצר

ציבור הנוסעים בעלי מוגבלויות זכאי ל-5 שעות חניה חינם בחניוני טרמינל 3, המכונה”הכרם”. החניון נמצא ממש מול הכניסה לטרמינל.

  • בכניסה לחניון יש להוציא כרטיס חניה ככל הנוסעים.
  • ביציאה אין לשלם את הכרטיס במקומות המיועדים לתשלום, אלא לנסוע לכיוון היציאה מהחניון. בצמוד למחסומי היציאה, נמצא חדר הבקרה.
  • ·          יש לזמן את עובד חדר הבקרה באינטרקום הנמצא במקום או בטלפון מס’ 03-9752550-1.
  • יש להציג לעובד תעודת נכה ורישיון רכב על שמכם. העובד יפתח עבורכם את המחסום.

חניה לטווח ארוך

חניה לטווח ארוך של יותר מ-5 שעות מיועדת למי שמשאיר את רכבו בזמן שהייתו בחו”ל. החניון לטווח ארוך נמצא במרוחק מטרמינל 3, אך קיימת ממנו הסעה ללא תשלום באוטובוס בעל נגישות מלאה לנכים. חניה זו הינה בתשלום, אך ישנה הטבה: מי שמרותק לכיסא גלגלים (בעל תו כחול) זכאי להשאיר את הרכב בחניון לטווח קצר לצורך חניה ארוכת טווח, באותם תנאים של החניון לטווח ארוך. 

לשם כך, יש לפעול בדרך זו:

  • בכניסה לחניון הכרם והפרדס בטרמינל 3, יש לקחת כרטיס חניה מהכניסה לחניון ככל הנוסעים ולחנות במקום המיועד לנכים.
  • בחזרה לארץ וביציאה החניון, יש להתקשר באינטרקום או בטלפון לחדר הבקרה ולהציג את התו הכחול בצירוף תעודת נכה ורישיון רכב על שם הנוסע.

עובד חדר הבקרה יבצע חיוב על פי תעריפי החניה לטווח ארוך.

  • תעריף החניה נע בין 40 שקלים לחניון הפתוח ל-60 שקלים לחניון המקורה.

חניה לטווח ארוך המרוחק מטרמינל 3

יש לפעול בדרך זו.

בכניסה לחניון יש לקחת כרטיס כניסה.

  • ·          בכל 10-15 דקות יוצאת הסעה נגישה לנכים שתביא אתכם לכניסה לטרמינל 1 או 3, ובחזרה. ההסעה יוצאת מתחנות הממוקמות בחניון לטווח ארוך באזורים C,D,F ו-G ובחזרה מהכניסה לטרמינל 3.
  • ביציאה יש לשלם בעמדות לפני עלייה להסעה לחניון. לאחר התשלום תעמוד לרשותכם שעה לצורך היציאה מהחניון.

בנוסף, קיימים בחניונים השירותים הבאים לנכים:

  • חנייה לרכבים גבוהים (מעל 2.2 מ’) – כשנכנסים לחניון לטווח קצר, נוסעים בנתיב השמאלי שמוביל עד לחניון המנויים. בכניסה לחניון המנויים יש להתקשר באינטרקום לעובד חדר הבקרה והוא יפתח את המחסום.
  • בכל החניונים יחד קיימים 240 מקומות חנייה לנכים. הם ממוקמים בסמוך לכניסות ולמעליות.
  • ·          המעליות מהחניון רחבות ומספיקות גם לכיסא גלגלים ולמלווים. יש בהן לחצנים מוארים ועליהם כתב ברייל.
  • בכל חניון יש תאי שירותים המותאמים לנכים.

מתוך פורטל נכי צה”ל

0 / 5. 0

[addtoany]
דילוג לתוכן