חזון החינוך המיוחד מציב לנגד עיניו את זכותו של כל תלמיד להיות בוגר פרואקטיבי בחברה, אשר ממצה את שאיפותיו בחיים בהתאם ליכולותיו ולכישוריו ומנהל חיים של איכות. פיתוח יכולת תקשורת היא אבן דרך למימוש זכות זו.
תקשורת היא צורך בסיסי וגם זכות בסיסית של בני אדם. לכל אחד, בלי הבדל בעוצמת הפגיעה והמגבלה, יש הזכות הבסיסית לעצב את איכות החיים שלו באמצעות תקשורת (מתוך: הזכות לתקשורת – מגילת זכויות, אתר אייזק ישראל)
תקשורת המותאמת לתלמיד משרתת את צרכיו להבניית יחסים בין-אישיים/חברתיים ומשמשת תשתית ללמידה אקדמית במסגרת החינוכית. יכולת זו הכרחית לצורך השתלבותו והשתתפותו המיטבית של התלמיד במערכת החינוך ובקהילה. על כן חלה החובה על צוותים חינוכיים וטיפוליים אשר עובדים עם תלמידים עם צרכים תקשורתיים מיוחדים לקדם יכולת זו באופן מיטבי אצל כל תלמיד ותלמיד הנדרש לכך.
המסמך הנוכחי, ‘פיתוח מיומנויות תקשורת בקרב תלמידים עם צרכים מורכבים: מדיניות, הנחיות, נהלים ועקרונות עבודה’, נועד להנגיש את תהליך התאמת המערכת התקשורתית של התלמיד והטמעתה במסגרת החינוכית.
המסמך נחלק לשני חלקים:
* מושגים ועקרונות יסוד הקשורים לפיתוח מיומנויות תקשורת ולשימוש במערכות תקשורת תומכות וחליפיות.
* שלבים בפיתוח יכולת תקשורתית של תלמיד בבית-הספר, בכיתה וברמת הפרט.
אנו תקווה שהמסמך ישמש כלי עזר יעיל בידי הצוותים החינוכיים והטיפוליים במסגרות השונות לפיתוח ולהרחבה של כישורים תקשורתיים, להתאמה של מערכות תקשורת והטמעתן בחיי היום-יום של התלמיד.