דו”ח ראשוני על ידי אפוטרופוס לענייני רכוש או לכלל ענייני האדם
שרות זה מאפשר לאפוטרופוס לענייני רכוש למלא את חובתו החוקית להגיש לאפוטרופוס הכללי דיווח ראשוני אודות מצבו הכלכלי של האדם שהוא מונה לשמש לו אפוטרופוס
תיאור השירות
הדיווח הראשון שעל אפוטרופוס להגיש לאפוטרופוס הכללי הוא למעשה הצהרת הון ראשונית אודות נכסיו של האדם שבאפוטרופסות, נכון ליום מינויו של האפוטרופוס, והוא מכונה “פרטה”.
תהליך הגשת הפרטה
הליך הגשת הפרטה מורכב משני שלבים:
- איתור ורישום כלל נכסיו, הכנסותיו וחובותיו של האדם שבאפוטרופסות (להלן – האדם).
- הודעה על מינוי האפוטרופוס לגופים ולמוסדות שונים ורישום הערות במרשמים רשמיים.
מסירת ההודעה נעשית בדרך של הצגת צו המינוי (לעתים נדרש העתק נאמן למקור של הצו), והיא נעשית לצורך הגנה על רכושו של האדם. חשוב לציין, כי על האפוטרופוס לוודא כי הערה בדבר המינוי ומועדו אכן נרשמה ע”י כל הגורמים הרלוונטים ולצרף לפרטה העתק של כל מסמך המעיד על כך.
תנאים לקבלת השירות
- על מגיש הפרטה להיות בעל מינוי כאפוטרופוס לכלל ענייניו של האדם או לעניינים רכושיים. אפוטרופוס לעניינים אישיים בלבד אינו חייב להגיש פרטה.
- על האפוטרופוס להגיש את הפרטה לא יאוחר מ-60 יום מהיום שבו ניתן צו המינוי על ידי בית המשפט.
מסמכים נדרשים
הגשת מקוונת
יש להיכנס לאתר הפעולות המקוון ולמלא את טופס הגשת פרטה. בנוסף יש לצרף אסמכתאות כמפורט וכן לצרף כמסמך נפרד הצהרה חתומה על ידי עורך דין בדבר אמיתות הפרטים. לרשותכם הנחיות להגשה מקוונת של הפרטה. על האפוטרופוס לשמור את האסמכתאות ואת התצהיר המקורי כפי שנחתם מול עורך דין.
הגשה ידנית
יש לחתום על טופס הפרטה ולאמת את החתימה בתצהיר מול עורך דין. האפוטרופוס ישמור אצלו את המקור החתום והאסמכתאות.
בנוסף, ניתן להגיש את טופס הפרטה החתום בדרכים הבאות:
- לשלוח את טופס הפרטה החתום לכתובת הדואר האלקטרוני של המחוז המטפל. לאיתור המחוז המטפל.
- דואר.
- הפקדת המסמכים ידנית – בשעות קבלת הקהל של משרד האפוטרופוס הכללי.
מומלץ להזמין תור מראש ולחסוך זמן יקר. בשל נגיף הקורונה קבלת הקהל לא מתקיימת כסדרה, למידע נוסף.
לתשומת הלב – לקביעת התור – ראשית יש לבחור מהרשימה את סוג השירות (פיקוח על אפוטרופוסים ומנהלי עיזבון), ובהמשך יש לבחור את היישוב.
רשימת האסמכתאות הנדרשות:
- לגבי נכסי מקרקעין – עליכם לצרף אישור של הגורם שאצלו רשומות הזכויות בכל נכס מקרקעין של האדם, לאחר שנרשמה אצלו הערת אפוטרופסות. (לדוגמה: אם רשומה דירת מגורים על שם האדם במרשם המקרקעין (הטאבו), יש לצרף תמצית רישום מתאימה (נסח טאבו) אשר כוללת הערה בדבר מינויו של אפוטרופוס לאדם. הערה זו מכונה “הערת אפוטרופסות”).
- לא כל נכסי המקרקעין רשומים בטאבו. פירוט לעניין זה ר’ במסגרת “מידע נוסף”.
- לגבי מזומנים, כספים המופקדים בחשבונות בנק, ניירות ערך בבנקים או במוסדות פיננסיים אחרים (לדוגמה: קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה) – עליכם לצרף אסמכתאות מתאימות נכון ליום מתן צו המינוי ולכך שמונה לאדם אפוטרופוס.
- לגבי חשבון בנק – עליכם לצרף אישור של הבנק על כך שהחשבון הפך ל”חשבון אפוטרופסות” וכן על גובה היתרה בחשבון. הסכום צריך להיות נכון ליום מינויו של האפוטרופוס, או נכון לסוף החודש שקדם ליום המינוי. לדוגמה: אם התמנית לאפוטרופוס ביום 3.4.2017, עליך לרשום בטופס הפרטה מה היה מצב החשבון של האדם ביום 3.4.2017, ואם הבנק אינו יכול למסור מה היה מצב החשבון באותו יום – עליך לרשום מה היה מצב החשבון ביום 31.3.2017, גם אם הפרטה מוגשת ביום 5.5.2017).
- רכב – עליכם לצרף העתק מרישיון רכב חדש שיונפק על ידי משרד הרישוי, שעליו רשומה הערה, כי לאדם בעל הרכב מונה אפוטרופוס.
- רהיטים, חפצי בית, תכשיטים ודברי ערך –אם לאדם נכסים המופקדים בכספת – עליכם לצרף העתק מפרוטוקול שייערך במעמד פתיחת הכספת.
- הכנסות חודשיות – עליכם לצרף אסמכתאות להכנסות החודשיות מכל מקור. לעניין הכנסות ממשכורת, פנסיה, גמלאות וקצבאות אשר מועברות באופן שוטף לחשבון הבנק – ניתן לצרף תדפיס של תנועות עובר ושב (עו”ש) בחשבון הבנק (די באסמכתא לחודש אחד).
- כספים וזכויות המגיעים לאדם, כגון: ירושה, פיצויים, חובות כלפי האדם – עליכם לצרף אסמכתה (לדוגמה: צו ירושה, פסק-דין או אישור על יתרת חוב מלשכת הוצאה לפועל).
כיצד ממלאים נתונים מהמסלקה הפנסיונית בדיווח השנתי לאפוטרופוס הכללי?
- אפוטרופסות ואפוטרופסים יקרים, במיוחד בשבילכם מצורף קישור לסרטון הסבר מקיף ומפורט שידריך אתכם כיצד ממלאים נתונים מהמסלקה הפנסיונית בדיווח השנתי לאפוטרופוס הכללי (בפרטה או בדו”ח השנתי).
- למעבר לסרטון.
אפשרויות תשלום
על בדיקת הפרטה יש לשלם אגרה (“שכר ביקורת”), אלא אם חל פטור מתשלום אגרה (בהתאם להיקף הנכסים והחובות של האדם). הדבר ייקבע על ידי עובדי האפוטרופוס הכללי (המפקח או המפקחת) לאחר בדיקת הפרטה.
בשלב הראשון – האפוטרופוס מגיש את הפרטה לבדיקה, ורק לאחר מכן המפקח שולח לאפוטרופוס הודעה בדבר האגרה שעליו לשלם. (כמו כן, המפקחים מוסמכים לדרוש מן האפוטרופוס הבהרות לפני שיאשרו את הפרטה).
לאחר ביצוע התשלום עליכם לשלוח למשרד האפוטרופוס הכללי אסמכתה על ביצוע התשלום.
באפשרותכם לשלם באחת מהדרכים הבאות:
באופן מקוון
תשלום אגרת “תשלום בגין ביקורת פרטה” בשירות התשלומים הממשלתי. האגרה מופיעה תחת “תשלומי אפוטרופוסים” – “תשלומי פתיחת תיק”.
באמצעות בנק הדואר
תשלום האגרה בבנק הדואר באמצעות שובר לתשלום שניתן לקבל בלשכות קבלת קהל של האפוטרופוס הכללי.
לתשומת לבכם, על תשלומים המשולמים למדינה לא מתווספת לרוב חובת תשלום מע”מ, ולכן, המדינה לא נדרשת להפיק בגינם חשבונית מס (לא קיים רכיב מע”מ).
ניתן לדרוש הכרה בהוצאות אלה לפי העניין ובהתאם לפקודת מס הכנסה.
דרכים לקבלת השירות
ניתן להגיש את הפרטה באחת מן הדרכים הבאות:
הגשה מקוונת
- · יש להיכנס לאתר הפעולות המקוון ולמלא את טופס הגשת הפרטה, לצרף הצהרה חתומה ומסמכים נדרשים ולהגיש את הבקשה המקוונת. לרשותכם הנחיות להגשה מקוונת של הפרטה.
- יש לחתום על טופס הפרטה ולאמת את החתימה בתצהיר מול עורך דין.
- האפוטרופוס ישמור אצלו את המקור החתום והאסמכתאות.
דואר
- יש לשלוח את טופס הפרטה לכתובת הדואר של המחוז המטפל.
קבלת קהל
- הפקדת המסמכים ידנית בלשכות, בימים ב’ ו ד’, בין השעות 08:30-12:30, בזימון תור מראש בלבד.
- לתשומת הלב – לקביעת התור – ראשית יש לבחור מהרשימה את סוג השירות (פיקוח על אפוטרופוסים ומנהלי עיזבון), ובהמשך – יש לבחור את היישוב.
המשך הטיפול בבקשה
- בהגשה מקוונת – לאחר הגשה ישלח אישור הגשה ויועבר לבדיקה במחוז הרלוונטי על ידי מפקח/ת.
- לאחר קבלת הפרטה היא תיבדק על ידי מפקח או מפקחת במחוז הרלוונטי.
- במידת הצורך יתבקשו פרטים או מסמכים נוספים. ניתן להשלים את הפרטים הנוספים באתר הפעולות המקוון או בדרכים הנוספות שפורטו לקבלת השירות של הגשת פרטה. ככל שהדרישה להשלמת פרטים נשלחה בדואר אלקטרוני – אין לשלוח מייל חוזר לאותה כתובת דואר אלקטרוני.
- אם היקף נכסיו של האדם עולה על סכום שנקבע בתקנות יקבל האפוטרופוס שובר לתשלום אגרת בדיקת הפרטה (“שכר ביקורת”).
- בהגשה מקוונת, יידרש גם מילוי של “סל מחיה” כחלק מהליך הגשת הפרטה. אם הפרטה לא הוגשה בהגשה מקוונת, יהיה עליכם למלא ולהגיש “סל מחייה” בסמוך להגשת הפרטה, שגם אותו ניתן להגיש באתר הפעולות המקוון או בהגשה ידנית, במסגרת הדרכים הנוספות שפורטו לשירות של הגשת פרטה.
- בהמשך יהיה עליכם להגיש דוח תקופתי על ניהול נכסיו של האדם בהתאם להוראות הדין ולהנחיות האפוטרופוס הכללי.
- על האפוטרופוס לשמור את כל המסמכים והאסמכתאות למשך תקופה של 7 שנים לפחות לאחר תום האפוטרופסות.
הוראות החוק הרלוונטיות