הזכות לנגישות במסגרות לימוד

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והתקנות הנלוות אליו קובעים כללים לגבי הנגשת מוסדות חינוך.

  • בכלל מוסדות החינוך הרשמיים.
  • במוסדות החינוך המוכרים שאינם רשמיים ואינם גן ילדים, אלא אם כן הגן בבעלות הרשות המקומית.
  • במוסדות הפטור שאינם גן ילדים.
  • בכלל מוסדות החינוך המיוחד, ללא הבדל בין הזרמים ושלבי הגיל.
  • ילדים עם מוגבלות הלומדים במערכת החינוך זכאים לקבל התאמות נגישות לפי צורכיהם.
    התאמות הנגישות יכולות להיות בין השאר התאמות פיזיות, התאמות בלמידה והתאמות באמצעות עזרים טכנולוגיים.

מי זכאי

  • כל תלמיד עם מוגבלות הלומד בבית ספר שהוא מוסד חינוך רשמי, מוסד חינוך מוכר, מוסד חינוך פטור ומוסד לחינוך מיוחד.
  • ילד עם מוגבלות הרשום למוסד החינוך ועתיד ללמוד בו.
  • הורה או אפוטרופוס של התלמיד שהוא אדם עם מוגבלות. זכאים להתאמות נגישות במוסד                החינוכי שילדם לומד בו.
  • עובד עם מוגבלות במוסד החינוכי.

התאמות הנגשה פיזיות

  • יש התאמות שצריכות להיות בכל מוסדות החינוך (גם אם לא לומדים בהם ילדים עם מוגבלות):

מעלית – בקומת הכניסה של הבניין המרכזי בכל בית ספר חייב להיות פיר מעלית (אלא אם כן יש בבניין קומה אחת בלבד הנמצאת במפלס הכניסה).

            הפיר ייבנה כך שיהיה אליו תוואי נגיש ממבנים אחרים במוסד, מכיתות הלימוד הסמוכות,                 

            מהחניה ומהחצר.

            תאי שירותים – בקומת הכניסה של הבניין המרכזי בכל בית ספר חייבים להיות שני תאי

            שירותים נגישים – האחד לנשים והשני לגברים.

            בבית ספר עם הפרדה בין אזורים לבנים ולבנות, יונגש תא שירותים אחד בכל אזור,     

            בהתאמה.

            תאי השירותים ימוקמו במקום המבטיח גישה בדרך נגישה הכוללת אמצעים להתגברות על  

            הפרשי מפלסים ומובילה ממבנים אחרים במוסד, ממרחבי הלימוד הנגישים, מהחניה

            ומהחצר.

            המרחק המירבי האופקי ממרחב לימוד בבניין המרכזי עד לתא השירותים הנגיש הקרוב

            לא יעלה על 80 מטרים.

נוסף על כך, אפשר לקבל התאמה פרטנית. לדוגמה, כיתה אקוסטית לילדים עם מוגבלות                              בשמיעה, מעלית או כבש לילדים עם מוגבלות בתנועה, כיסא ושולחן מותאמים לילדים עם מוגבלות פיזית ועוד.

הנגשות פרטניות לאנשים עם מוגבלות

בנוסף להנגשות הכלליות, תלמיד עם מוגבלות וכן הורה או אפוטרופוס שהוא אדם עם מוגבלות זכאים להנגשת הכניסה למוסד החינוך והנגשת דרכי הגישה מהכניסה לבניין המרכזי, בין הבניין המרכזי למבנים הסמוכים, לחצר ולאולם הספורט (כולל התקנת כבשים בדרכי הגישה).

כמו כן, יש להתקין אמצעי נגישות לאנשים עם מוגבלות בראייה ובשמיעה, לרבות התקנת אמצעי עזר ושירותי עזר:

יש לבצע התאמות נוספות הנדרשות כדי לאפשר לתלמיד נגישות באופן סביר במוסד החינוך

 שבו הוא לומד.

התאמות הנגשה פדגוגיות

  • אלו יכולים להיות אביזרים של טכנולוגיה מסייעת, כגון צגים מגדילים למיניהם, מחשב, אייפד, עכבר ומדפסת, ויכולות להיות התאמות בדרכי ההוראה, בלמידה, בחומרי הלמידה ובהיבחנות.
  • את זכאותם של תלמידים עם מוגבלות הזקוקים להתאמות בדרכי ההוראה והלמידה יבחן ויקבע הצוות החינוכי והטיפולי בבית הספר, ובאחריות המוסד החינוכי לאשר ולבצע התאמות אלו.
  • במבחני בגרות, מבחנים ארציים וחומרי למידה שזכויות היוצרים עליהם הן של משרד החינוך, האחריות להתאמות מוטלת על משרד החינוך (התאמות לדוגמה: בחינה בעל פה ולא בכתב, הדפסת דפים בברייל, הפיכת חומר לפשוט יותר מבחינה לשונית, צמצום או הרחבה של חומרי למידה ועוד).
  • באשר להתאמות בדרכי ההיבחנות בבחינות הבגרות, על בית הספר לפעול לפי נוהלי אגף לקויות למידה בשפ”י (שירות פסיכולוגי ייעוצי) במשרד החינוך.

הנגשה בטיולים ובפעילויות אחרות

גם טיולים ופעילויות בית ספריות אחרות צריכים להיות נגישים. לדוגמה, חובה להזמין אוטובוס נגיש כדי שתלמיד עם מוגבלות פיזית יוכל להשתתף בטיול, וכן לתאם מסלולים נגישים.
שימו לב: אסור לגבות תשלום יתר על הסעה נגישה, ומחיר הנסיעה ברכב הסעה נגיש (כמו מונית או אוטובוס) צריך להיות זהה לנסיעה ברכב הסעה רגיל.
גביית תשלום יתר על הסעה נגישה היא עבירה על החוק. פנו לנציבות שוויון לאנשים עם מוגבלויות  אם נתקלתם במקרה כזה.

  • גם טקסים ואירועים מיוחדים הנערכים בבית הספר צריכים להיות מותאמים לפי צורכי התלמיד.
  • כדי לקבל את התאמות הנגישות במוסד רשמי על ההורים להגיש את הבקשה למחלקת החינוך ברשות, וכאשר מדובר במוסד מוכר שאינו רשמי, יש להגיש את הבקשה לבעלי מוסד החינוך.
  • משרד החינוך יכול להשתתף בכל עלות ההנגשה או בחלקה: בהנגשה פיזית, בהנגשה טכנולוגית וגם בהגשת טיולים, ובעלי מוסד החינוך יכולים להגיש בקשה לסיוע בתקצוב גם במוסדות המוכר שאינו רשמי.
  • כדי לקבל סיוע תקציבי כזה בעלי מוסד חינוך יכולים להגיש את הבקשה למשרד החינוך בעצמם, ויכולים לעשות זאת גם באמצעות הרשות.
  • כדי לקבל סיוע תקציבי להנגשת טיולים בעלי מוסד חינוך יכולים להגיש בקשה ישירות למשרד החינוך.

            שימו לב: חובת ההנגשה חלה על בעלי מוסד החינוך גם אם משרד החינוך לא אישר

            השתתפות תקציבית שלו בהנגשה.

            חשוב לציין שהתאמות הנגישות ניתנות לפי צורכי הילד ולא לפי סוג המוגבלות. לכן כדאי

            להצטייד בחוות דעת מקצועית המשקפת את הצרכים של הילד ואת ההתאמות שהוא

            זקוק להן.

אחריות להתאמות הנגישות

באשר לאחראים לביצוע התאמות נגישות בבית הספר: כדי לקבוע מי האחראי לביצוע התאמה במוסד חינוך יש לברר אם ההתאמה דורשת הוצאת היתר בנייה או אינה דורשת זאת, לברר מיהם הבעלים והמחזיקים של המבנה של מוסד החינוך וכן לברר מיהם הבעלים של מוסד החינוך.

במוסד חינוך רשמי

  1. אם ההתאמות דורשות הוצאת היתר בנייה, האחריות מוטלת על הרשות המקומית, בהיותה הבעלים של המבנה ובעלי מוסד החינוך.
  2. אם ההתאמות אינן דורשות הוצאת היתר, האחריות מוטלת על בעלי מוסד החינוך, שהיא הרשות המקומית. במקרים שיש גוף המפעיל את מוסדות החינוך, האחריות משותפת בין הרשות המקומית, בהיותה בעלי מוסד החינוך, לבין הגוף המפעיל.

במוסד חינוך מוכר שאינו רשמי

  1. אם ההתאמות דורשות הוצאת היתר בנייה, האחריות משותפת בין הבעלים של המבנה לבין בעלי מוסד החינוך.
  2. אם ההתאמות אינן דורשות הוצאת היתר, האחריות היא של בעלי המוסד בלבד.

אופן הגשת הבקשה להתאמת הנגישות

  • כדי לקבל את התאמות הנגישות במוסד רשמי על ההורים להגיש את הבקשה למחלקת החינוך ברשות, וכאשר מדובר במוסד מוכר שאינו רשמי עליהם להגיש את הבקשה לבעלי מוסד החינוך.
  • משרד החינוך יכול להשתתף בכל עלות ההנגשה או בחלקה: בהנגשה פיזית, בהנגשה טכנולוגית וגם בהנגשת טיולים, ובעלי מוסד החינוך יכולים להגיש בקשה לסיוע בתקצוב גם במוסדות המוכר שאינו רשמי.
  • כדי לקבל סיוע תקציבי כזה בעלי מוסד חינוך יכולים להגיש את הבקשה למשרד החינוך בעצמם, ויכולים לעשות זאת גם באמצעות הרשות.
  • כדי לקבל סיוע תקציבי להנגשת טיולים בעלי מוסד חינוך יכולים להגיש בקשה ישירות למשרד החינוך.

      שימו לב:

  • חובת ההנגשה חלה על בעלי מוסד החינוך גם אם משרד החינוך לא אישר השתתפות תקציבית שלו בהנגשה.
  • חשוב לציין שהתאמות הנגישות ניתנות לפי צורכי הילד ולא לפי סוג המוגבלות. לכן כדאי להצטייד בחוות דעת מקצועית המשקפת את הצרכים של הילד ואת ההתאמות שהוא זקוק להן.

לוחות זמנים לביצוע ההנגשות

  • הרשות המקומית או הבעלות יגבשו את המלצותיהן לבקשה להנגשה פיזית הדורשת היתר בנייה בתוך 60 ימים. לעניין התאמות נגישות אחרות יש לגבש המלצה בתוך 30 ימים, ואם נדרש כבש (רמפה), בתוך 14 ימים.
  • אם אין צורך בהיתר בנייה: על בעלי מוסד החינוך להתחיל בביצוע התאמות הנגישות או לרכוש את העזרים הדרושים לתלמיד, לפי החלטת הממונה במשרד החינוך, בסמוך לאחר שנודע לו עליה, ולסיים את הביצוע לפי לוח זמנים שנכלל בתוכנית, טרם יום תחילת שנת הלימודים.

           אם הבקשה מחייבת היתר בנייה:

  • אם כבר יש היתר בנייה או אם התאמת הנגישות תבוצע בבניין המרכזי, ייקבע לוח זמנים של עשרה חודשים לכל היותר.
  • אם צריך להוציא היתר בנייה, ייקבע לוח זמנים של 18 חודשים לכל היותר.
    הממונה במשרד החינוך רשאי לקצר את לוח הזמנים או להאריכו בעד חצי שנה לפי שיקול דעתו בנסיבות מיוחדות, הכול למעט עיכוב הנובע מנסיבות שאינן בשליטת בעלי מוסד החינוך, ובעלי מוסד החינוך דיווחו עליהן לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

רישום מוקדם לצורך הנגשה פיזית של מוסד לימוד

  • אם הילד או ההורה זקוקים להנגשה פיזית של מוסד החינוך, כגון התקנת מעלית או בניית כיתה אקוסטית, ההורים זכאים לרשום את ילדם ברישום מוקדם, 15 חודשים לפני פתיחת שנת הלימודים, גם לא במועד הרישום הרשמי, כדי שהרשות או בעלי מוסד החינוך יוכלו להיערך לביצוע ההנגשה עד להגעת התלמיד למוסד החינוכי.
  • לצורך הרישום המוקדם יש לפנות לבעלי מוסד החינוך וכן למחלקת החינוך ברשות שבה מתגורר התלמיד. אם מוסד החינוך נמצא ברשות מקומית אחרת, יש לפנות לרשות שבה הוא נמצא.

תהליך מימוש הזכות

הגשת ערר

אם דחו הרשות המקומית או בעלי מוסד החינוך את בקשת ההורים להתאמות נגישות פרטנית, ההורים רשאים להגיש ערר על ההחלטה בתוך 30 יום באמצעות פנייה למחוז והתשובה לערר צריכה להתקבל בתוך 30 יום.

0 / 5. 0

[addtoany]
דילוג לתוכן