התאמות בבית הספר לתלמידים, הסובלים מגמדות

מאת לאורה ווגונלנדר
אוניברסיטת מישיגן-פלינט,
ווינטר, 2009

Individual with Disabilities Education חינוך עבור אנשים עם מוגבלות (IDEA)

● העקרונות העיקריים של IDEA כוללים:

◄ Zero reject : דורש, כי אף ילד בעל מגבלה לא יוחרג מהחינוך הציבורי.

◄ Nondiscriminatory testing: בתי ספר מוכרחים להשתמש במגוון בדיקות חסרות מגמה לקביעת זכאות והן מוכרחות להתבצע בשפה החזקה של התלמיד.

◄ Free and appropriate public education (FAPE): תלמידים, הזכאים לשירותים, חייבים לקבל תכנית לימודים מותאמת אישית (IEP), המפרטת את צרכיהם, את ההתאמות שלהם, את השירותים שלהם, את המטרות שלהם ואת היעדים שלהם.

◄Least-restrictive environment (LRE): תלמידים זכאים בעלי זכות ללמוד עם חברי קבוצת השווים שלהם, שאינם מוגבלים, במידת האפשר.

◄ :Due processחייב להתבצע מעקב לגבי כל ההחלטות, הקשורות למיקום, ולגבי כל השינויים בו. חובה לשמור תיעודים ולשמור על סודיות, וחובה על ההורים להיות מעורבים בתהליך התכנון ולקבוע מיקומים. ההורים בעלי הזכות לערער על התכנית.

◄ השתתפות ההורים: מחובתם של בתי ספר לשתף פעולה עם ההורים בתכנון השירותים וביישומם.

◄ שירותי העברה: נכללים אף חינוך בילדות המוקדמת (מהלידה ואילך) והשתתפות בהערכה.

● בתי ספר מקבלים מימון מסוים לעזרה בתשלום על מתן שירותים.

● בתי ספר חייבים לספק שירותים והתאמות, המופיעות ב התאמות של התלמיד. התיעודים נשמרים והסקירות השנתיות מתקיימות בשביל לוודא, כי ההתאמה ממשיכה לענות על צרכי התלמיד.

כיצד מקבל תלמיד, הסובל מגמדות, שירותים?
● מרבית התלמידים נמצאים זכאים להתאמות, או מעפילים אליו, עקב לקויות פיזיות, או אורתופדיות, או עקב לקויות בריאותיות אחרות, תלוי במגבלות הפיזיות של התלמיד, בעניין הניידות שלו ובסוגיות רפואיות אחרות, דוגמת כאב כרוני, דוגמת חסרים הולכים וגוברים בגלל ניתוחים ובגלל בדיקות רפואיות אחרות וגו’. סוגיות רפואיות אלו עלולות להפריע ליכולת התלמיד לתפקד במלוא הדרו בכיתה בלא התאמות.

● נחוצה אבחנת רופא בשביל להימצא זכאי לשירות מפאת לקויות פיזיות, או מפאת לקויות רפואיות אחרות.

● תלמידים, אשר פשוט דורשים שינויים כלשהם בסביבה הפיזית, אולי אך ורק יעפילו אל השירותים תחת סעיף 504.

● להורים הזכות לקיים תהליך, אם אינם מסכימים להחלטות בית הספר האזוריות בנוגע לזכאות, לתוצאת ההערכה, למיקום הילד [למקום לימודיו], או לכל היבט אחר, המתייחס לזכות הילד לחינוך ציבורי מתאים.

● קיום תהליך יכול לכלול תרופות, או עבודה על תהליך.

מה הצעד הראשון בתכנון בעבור הילד שלי?
● צרו קשר עם בית הספר האזורי שלכם, בעת שיאובחן הילד שלכם. בכל מדינה יש שירותים לימודיים לגיל הרך, הזמינים מאז הלידה. בית הספר האזורי שלכם יכול לספק לכם את פרטי הקשר הדרושים. חלק מהתכניות כוללות: שיעורי דיבור ושפה, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, שיעורי חינוך גופני מותאמים וקבוצות משחק. אם הוא זכאי לפיזיותרפיה, בדקו עם הרופא שלכם על פעילויות מתאימות ועל הציפיות מהטיפול.

● צרו קשר עם מחלקת החינוך המיוחד האזורית שלכם ויידעו אותה, כאשר יתחיל הילד שלכם ללמוד בבית הספר. אם אפשרי, ספקו לה מידע על צורת הגמדות של הילד שלכם ועל התאמות אפשריות, אשר עלול הילד שלכם להזדקק להן.

● אם ייכנס הילד שלכם לבית ספר חדש (לגן, לגן חובה, לחטיבת ביניים, לתיכון), נסו לסייר בבניין זה בסוף שנת הלימודים, שלפני כן, כדי לראות, אילו התאמות יכולות להידרש. חלק מהשינויים דורשים יותר עבודה מאחרים והדבר מותיר לבית הספר זמן לבצע את ההתאמות האלו.

● בזמן הסיור בבניין תנו לילד שלכם להתהלך ביום טיפוסי למען יראה, היכן יכולות להידרש התאמות. יעזור, אם המנהל, אם המורה, או אם מורים, ואם אפשר, אם המרפא בעיסוק האזורי, ילכו יחד איתכם.

מי ראוי להיות מעורב בתהליך התכנון?
● תלוי בצרכי הילד שלכם. להלן חלק מהאנשים, אשר יכולים להיות מעורבים בתהליך התכנון:
◄ התלמיד
◄ ההורים
◄ מורה החינוך הרגיל (מורי)
◄ מורה החינוך המיוחד (מורי)
◄ פסיכולוג בית הספר
◄ יועצים
◄ מרפאים בדיבור/מטפלים שפתיים
◄ פיזיותרפיסט
◄ מרפא בעיסוק
◄ דירקטור החינוך המיוחד
◄ עובדים סוציאליים
◄ מנהל
◄ ספקי שירותים אחרים (כמורים לחינוך גופני מותאם, כמתרגמים לשפת הסימנים, כמומחים לניידות וכדומה)

הסיור והגיית דוגמאות להתאמות

  1. הגעה לבית הספר
    ● הליכה, או נסיעה במכונית: גלו, כיצד נתן להסיע תלמיד ולהיכנס לבניין. ודאו, כי לילד יש מעבר בטוח דרך מגרש החנייה, מעברי חצייה וגישה למדרכה (במיוחד בחורף, עת שעלולים להיות גשם וברד).
  2. ● התאמות אפשריות, עזר[ים], משמרות בטיחות, חברים להליכה
    ● נסיעה באוטובוס: תלוי בגודל הילד שלכם, בעניין ההתניידות שלו, ביציבות הצוואר שלו ובמצב הרפואי שלו, יתכן, כי תידרש תחבורה ציבורית. יש להביא בחשבון תנאים לשימוש בסקוטרים, או בכיסאות גלגלים. גובה הצעדים והירידה אל המדרכה, או אל הרחוב, עלולים להיות גבוהים מדי.
    ● התאמות אפשריות: אוטובוס נגיש, או בעל מקום אחסון לשם שימוש בסקוטר, שרפרף לתמרון הצעדים, חגורת בטיחות, או מושב להגנה על הצוואר מפני עצירות פתע, מפני מהמורות, או מפני עיקולים [בדרך].
    ◄ אפילו אם לא ייסע הילד שלכם באוטובוס, חשוב, שיהיו התאמות האלה (אם הן נדרשות) כתובות בתכנית שלהם, עת ייצאו לטיולים בשטח.

שגרת הבוקר:
● מה עושים הילדים ולאן הולכים הם לפני תחילת הלימודים?
● האם יכולים הם להגיע בקלות לאזור ההמתנה שלהם? האם יכולים הם לפתוח דלתות, ללכת את המרחק, אשר הם יכולים להידרש לו? לסחוב את כל הדברים, אשר הם יכולים להזדקק להם?
● התאמות אפשריות: דלתות נגישות לנכים (שיש אפשרות להגיע אליהן), דרכים סלולות נקיות ממכשולים, מקום להניח בו את הדברים שלהם, אם אין אפשרות להכניסם לכיתתם ואם התיקים ודומיהם כבדים להם מכדי לסחוב אותם לאורך זמן.

ודאו, כי הילד יכול לפתוח בקלות כל אחת מדלתות הבניין כלפי פנים וכלפי חוץ. אם הדלת כבדה מדי, ודאו, כי הילד יכול להגיע בקלות לכפתור הנגיש לנכים. אולי ידרוש הדבר מבית הספר להנמיך את הכפתור, או לצעוד צעד תמידי בשביל לסייע לו להגיע.

  1. סיור בכיתה
    ● ודאו, כי הילד שלכם יכול להגיע ללוקר שלו, או למתלה שלו.
    ● התאמות אפשריות: ידית מונמכת ומנעול מונמך לדלת הלוקר, מדף מונמך וווים מונמכים בלוקר, השימוש בשני לוקרים (אחד למעיל ואחד לספרים), בוו מונמך, בחלל בכיתה, שנועד לילד שלכם, לאחסון חפציו.
    ● ודאו, כי הילד שלכם יכול לשבת לשולחן שלו בנוח. גבו אמור לגעת בגב משענת הכיסא, כפות רגליו אמורות לגעת ברצפה, או בהדום לרגליים, וגופו אמור להיות בגובה המתאים, כך שלא יצטרך להגיע, או להפעיל לחץ על הצוואר ועל שרירי הכתפיים כדי לכתוב.
    ● התאמות אפשריות: שולחן מונמך וכיסא מונמך, כריות למושב ומשענת לרגליים, או הדום לרגליים, כיסא מותאם באופן מיוחד, שניתן לשנות את זוויתו.
    ● ודאו, כי הילד שלכם מסוגל להתנועע בחופשיות סביב הכיתה ולהגיע לחומרים נדרשים.
    ● התאמות אפשריות: מעברים רחבים יותר, אם הילד שלכם משתמש בכיסא גלגלים, הנחת חומרים על מדפים מונמכים, אזור, המיועד לחומרים שלו.

סיור בשאר בית הספר:
● ודאו, כי הילד שלכם מסוגל להגיע לדלתות השירותים, למפסקי התאורה, לכיורים, למתקן מגבות הנייר, למראות, לברזיות
● התאמות אפשריות: פתחי דלתות נגישים לכיסאות גלגלים, הגבהת מפסקי התאורה, מפסקי תאורה האוטומטיים, מוצרי הגיינה נגישים, סבוניות מונמכות, מראות מונמכות, הדומים ושרפרפים מונמכים, בכל מקום, שיידרש.

  1. כיתות מיוחדות
    ● ודאו, כי הכיסא של הילד ושולחן הכתיבה שלו/השולחן שלו מתאימים
    ● התאמות אפשריות: כמו בכיתה
    ● ודאו, כי החומרים בהישג יד
    ● התאמות אפשריות: שרפרפים, הנחת חומרים על מדפים מונמכים, הנחת חומרי התלמיד בחלל נגיש, שנועד לכך
    ● בהתעמלות הודיעו למורה על יכולות הילד שלכם ועל מגבלותיו
    ● התאמות אפשריות: שיעורי חינוך גופני מותאמים, תנו לילד שלכם לשבת, כשהוא עייף, התאמת תכנית הלימודים הכללית בחינוך גופני, כך שתתאים לכל התלמידים.

שיקולים אחרים
● בשל מיומנויות המוטוריקה העדינה ובשל צורת הידיים אולי יידרשו עפרונות מיוחדים ומספריים מיוחדים
● אולי יידרשו התאמות, הנוגעות לכתיבה. אולי חלק מהתלמידים יקליטו את הרעיונות שלהם ואחר יעתיקו אותם, אולי לחלקם יהיה משכתב, אולי חלק ישתמשו במחשב או במעבד תמלילים אחר כלשהו.
● יתכן, כי יידרש זמן נוסף לכתיבת המטלות.
● יתכן, כי יידרש זמן נוסף להעברת הזמן במסדרונות וכי עזר הליכה, או חבר להליכה, עשוי לעזור בניווט בטוח במסדרונות.
● לתלמידים בוגרים יותר יסייע סט נוסף של ספרים בבית להקלה על הלחץ על הגוף, אשר נגרם בגין החבילות הכבדות.

שיקולים אחרים
● זכרו לעשות תרגילים למקרה חירום, בשביל לראות, האם יהיה צורך בהתאמות כלשהן בתחומים אלה.
● טיילו במגרש המשחקים ועבדו עם בית הספר ועם הרופא שלכם כדי לדעת, באילו פעילויות בטוח לתלמיד להשתתף (אולי תזדקקו לנדנדות נמוכות יותר, לגדרות טיפוס נמוכות יותר, לשטחי משחק נגישים לכיסאות גלגלים, לשטחים סלולים ולשבילים סלולים).
● כל התאמה בכיתה, או בבית הספר, כדאי להתאים לתלמיד בכל בית ספר ממומן לפני הלימודים, או אחריהם.
● אם לפעמים סובל התלמיד ממכאובים ומכאבים, שמרו במשרד תרופות, כגון משככי כאבים במרשם רופא, וכן כרית חימום קטנה או קרחונים. בדקו עם בית הספר בקשר להליכים הנכונים של מטרה זו.

● ההתאמות, אשר הוזכרו במצגת זו, מתבססות על מגוון חוויות. נא זכרו, כי לא לכל הילדים יהיו אותם צרכים, לכן לא יצטרכו את אותן התאמות.
● תנו לילד שלכם להיות מעורב בתכנון ההתאמות. כבדו את רצונו העז, אם יעדיף, שלא להשתמש בחלקן.
● תמיד ניתן לחולל שינויים בתכנית של הילד שלכם, אם משתנים צרכיו.
● על מחוזות בית הספר לספק התאמות הגיוניות גרידא לתועלתו הלימודית.

0 / 5. 0

[addtoany]
דילוג לתוכן