חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התאמות בהיבחנות – בחינות בגרות לכלל הנכויות

כדי לאפשר לתלמידים עם צרכים מיוחדים הזדמנות שווה לממש את יכולותיהם האישיות, ניתנות להם התאמות בדרכי ההיבחנות בבחינות הבגרות. בדף זה תוכלו לקרוא על תהליך קביעת ההתאמות לתלמידים הזכאים להן, על סוגי ההתאמות בהיבחנות ועל התאמות ייחודיות למוגבלויות מסוימות.

התאמות בדרכי היבחנות בבחינות בגרות לתלמידים עם צרכים מיוחדים תהליך קביעת ההתאמות התאמות בהיבחנות התאמות ייחודיות למוגבלויות

התאמות בדרכי היבחנות בבחינות בגרות לתלמידים עם צרכים מיוחדים

 התאמות בדרכי היבחנות בבחינות הבגרות ניתנות לתלמידים עם צרכים מיוחדים הזכאים לשירותי החינוך המיוחד, כדי לאפשר להם הזדמנות שווה לממש את יכולותיהם האישיות. להתאמות בדרכי היבחנות בבחינות הבגרות זכאים התלמידים האלה:

  • תלמידים הלומדים בכיתות חינוך מיוחד בחינוך הרגיל ותלמידים הלומדים בבתי הספר לחינוך מיוחד מתוקף החלטת ועדות השמה בכל רצף המוגבלויות.
  • תלמידים עם צרכים מיוחדים עם מוגבלות ששכיחותה באוכלוסייה נמוכה, הלומדים בכיתות רגילות בחטיבות העליונות ונמצאו זכאים להיכלל בתוכנית השילוב ע”י ועדת השילוב המוסדית. בקטגוריה זו נכללים תלמידים עם המוגבלויות הבאות: שיתוק מוחין ונכויות פיזיות קשות, אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית (פיגור בינוני), הפרעות נפשיות, תסמונות או מחלות נדירות, כבדי שמיעה וחירשים, כבדי ראייה ועיוורים.
  • תלמידים הלומדים במסגרת חינוכית בבית חולים.

             ההתייחסות לתלמידים עם מוגבלות שאינה מצוינת לעיל, הלומדים בכיתות הרגילות בחטיבות העליונות   

             או שלמדו בתוכנית השילוב בחטיבת הביניים ועלה צורך בבחינת מתן התאמות לצורכי היבחנות, היא    

             בהתאם להנחיות האגף לליקוי למידה – שירות פסיכולוגי ייעוצי.

תהליך קביעת ההתאמות

 המידע שלהלן מתייחס להתאמות בהיבחנות לתלמידים עם צרכים מיוחדים כמפורט לעיל, למעט תלמידים כבדי שמיעה וחירשים ותלמידים כבדי ראייה ועיוורים. מידע על התאמות בהיבחנות בבחינות הבגרות לתלמידים עם מוגבלויות אלה מפורט בדפי כל מוגבלות. הצוות הרב-מקצועי בבית הספר קובע את ההתאמות הנדרשות לתלמיד תוך התייחסות לצרכיו ולרמת תפקודו על סמך המסמכים האלה:

  • דוח המתאר את תפקודי הלמידה במקצועות שבהם ניגש התלמיד למבחני הבגרות באותה שנה. בדוח יוצגו המלצות על ההתאמות בדרכי היבחנות הנחוצות לתלמיד והסבר לגבי השפעתן על הישגי התלמיד.

התאמות בהיבחנות

 ההתאמות אינן חלות באופן גורף על כלל המקצועות שבהם נבחנים בבחינות בגרות. מנהלי תחומי הדעת במשרד החינוך (מפמ”ר) קובעים את ההתאמות הרלוונטיות בהתאם למהות הנבדקת בבחינת הבגרות בכל מקצוע.

  • הצוות הרב-מקצועי בבית הספר דן בנושא ומגבש החלטה על מתן ההתאמות הנדרשות לתלמיד מתוך הרשימה שלהלן, בהתייחס לתפקודו של התלמיד בכל מקצוע בנפרד.
  • יינתנו התאמות בדרכי ההיבחנות שאינן פוגעות במהות הנבדקת במבחן.
  • להלן ההתאמות האפשריות בהיבחנות בבחינות בגרות לכלל התלמידים עם צרכים מיוחדים הזכאים לשירותי החינוך המיוחד:
  • הארכת זמן ואפשרות הרחבת תוספת זמן ל-50%
  • התעלמות משגיאות כתיב
  • שעתוק
  • הגדלת שאלון הבחינה
  • דף נוסחאות מורחב במתמטיקה
  • הכתבה לבוחן ניטרלי
  • הקראה
  • מבחן מותאם או מבחן בעל פה – יוחלט בהתייעצות של הצוות הרב-מקצועי בבית הספר בשיתוף עם מומחה לתחום המוגבלות במתי”א.

באחריות צוות בית הספר לקבוע את ההתאמות הנדרשות לתלמיד ללמידה ולהיבחנות ולפעול בהתאם להנחיות וללוח הזמנים המפורסמים לידיעת מנהלי בתי הספר באמצעות אגף א’ בכיר בחינות במשרד החינוך, האמון על ההיבחנות בבחינות הבגרות. 

התאמות ייחודיות למוגבלויות

 שיתוק מוחין או נכות פיזית-מוטורית קשה

  • יש לאפשר נוכחות איש צוות מוכר לתלמיד בחדר הבחינה, שאינו מלמד את מקצוע הבחינה, אך מכיר את דרכי התקשורת החלופית והתומכת, שהותאמו עבור התלמיד הנבחן.
  • מתמטיקה – בכל שאלה שבה מצורף שרטוט, ניתן לצלם את השרטוט במספר עותקים ובמידת הצורך בהגדלה.
  • במקרה שהתלמיד מתקשה לכתוב באמצעים קונבנציונליים (עט-נייר) ומתקשה בדיבור, ניתן לאפשר שימוש במקלדת וירטואלית או מקלדת עם לחצנים מותאמים או באמצעי הנגשה טכנולוגי אחר שהותאם במיוחד עבור התלמיד על ידי הצוות החינוכי.
  • הארכת זמן מעבר לתוספת הזמן הכללית תינתן לתלמידים הזקוקים להאכלה או למתן תרופות על פי לוח זמנים או ליציאה לשירותים הדורשת התערבות מסייעת וטיפול.
  • אנגלית – אם יש צורך, כחלופה למרכיב הבחינה בעל פה המבוסס על שטף מילולי, יכולה להתבצע ההערכה באמצעות עבודה בכתב, בהתאם לעקרונות הנגשת הכתיבה הייחודיים הנדרשים לתלמיד.

אוטיזם

יש לאפשר נוכחות איש צוות מוכר לתלמיד בחדר הבחינה, שאינו מלמד את מקצוע הבחינה, אך מכיר את דרכי התקשורת החלופית והתומכת שהותאמו עבור התלמיד הנבחן. תפקידיו הם אלה:

  • להוות מקור ביטחון והנעה לאורך הבחינה מעצם נוכחותו ובאמצעות מילות עידוד ותמיכה.
  • לסייע לתלמיד להתארגן לקראת המבחן, במהלכו ובהגשתו (ליווי לחדר בחינה, התארגנות עם ציוד, הסבת תשומת הלב לזמן שנותר, הסבת תשומת הלב להערות המשגיחים).
  • להסב את תשומת לב התלמיד למבנה הבחינה, למספר הסעיפים בכל שאלה ולבדיקה עצמית של תשובותיו.
  • לגשר על פערי ידע שפתי לגבי מילים שאינן קשורות לתחום התוכן שבו נבחן התלמיד (הסיוע יינתן במידת הצורך ולפי בקשת התלמיד).
  • במסגרת תוספת הזמן הכללית יוכל לקבוע הפסקות מותאמות להתרעננות ולצבירת כוחות מחודשים. 
  • אנגלית – אם יש צורך, כחלופה לרכיב הבחינה בעל פה שנדרש בה שטף מילולי, יכולה להתבצע ההערכה באמצעות עבודה בכתב בהתאם למאפייני הנגשת הכתיבה הייחודיים לתלמיד.
  • לתלמידים עם קשיים גרפו-מוטוריים יש להרחיב את אפשרות השימוש במגוון אמצעי הבעה חלופיים: שימוש במעבד תמלילים (מחשב) או בתקשורת תומכת חלופית.

הפרעות נפשיות

יש לאפשר נוכחות איש צוות מוכר בחדר הבחינה, שאינו מלמד את מקצוע הבחינה ומהווה מקור תמיכה רגשית עבור התלמיד הנבחן. תפקידיו הם אלה:

  • להוות מקור ביטחון והנעה לאורך הבחינה מעצם נוכחותו ובאמצעות מילות עידוד ותמיכה.
  • לסייע לתלמיד להתארגן לקראת המבחן, במהלכו ובהגשתו (ליווי לחדר בחינה, התארגנות עם ציוד, הסבת תשומת הלב לזמן שנותר, הסבת תשומת הלב להערות המשגיחים).
  • להסב את תשומת לב התלמיד למבנה הבחינה, למספר הסעיפים בכל שאלה ולבדיקה עצמית של תשובותיו.
  • לגשר על פערי ידע שפתי לגבי מילים שאינן קשורות לתחום התוכן שבו נבחן התלמיד (הסיוע יינתן במידת הצורך ולפי בקשת התלמיד).
  • במסגרת תוספת הזמן הכללית יוכל לקבוע הפסקות מותאמות להתרעננות ולצבירת כוחות מחודשים.
  • לגבי תלמידים עם קשיים רגשיים או גרפו-מוטוריים, יש להרחיב את אפשרות השימוש במעבד תמלילים (מחשב).

כבדות שמיעה וחירשות

תלמידים כבדי שמיעה וחירשים זכאים להתאמות בדרכי היבחנות בשגרת הלמידה ובבחינות הבגרות. התאמות אלה ייחודיות בחלקן לכבדי שמיעה וחירשים, והן מתייחסות למרכיב הירידה בשמיעה ולהיבטים שפתיים חסרים הנובעים מהירידה בשמיעה ברמות השונות.

כבדות ראייה ועיוורון

תלמידים כבדי ראייה ועיוורים זכאים לתמיכה חינוכית ייחודית בהתאם לממצאים של טופס רפואי הניתן להורים ועל סמך תהליך הערכת תפקודי ראייה שמבצעת מורה תומכת מומחית לנושא או מדריכה מחוזית ממשרד החינוך. תלמידים אלה זכאים להתאמות בדרכי היבחנות בשגרת הלימודים ובבחינות הבגרות. להלן פירוט ההמלצות לגבי התאמות בדרכי היבחנות בבחינות הבגרותלתלמידים כבדי ראייה ועיוורים. ההתאמות החלות על כלל השאלונים והמקצועות הן אלה:

  • הארכת זמן הבחינה – תוספת של עד 50% לזמן הבחינה אפשרית לכלל התלמידים עם עיוורון או מוגבלות בראייה.
  • הגדלת טופס השאלון – הגדלה לגודל גופן המתאים לרמת הראייה של התלמיד.
  • קובץ דיגיטלי – תלמידים הנבחנים באמצעות ערכה טכנולוגית יקבלו את המבחן בקובץ word  או pdf.
  • שעתוק הבחינה
  • הקראת השאלון על ידי בוחן ניטרלי
  • הכתבה לבוחן ניטרלי
  • התעלמות משגיאות כתיב
  • מורה מלווה – איש צוות שהסמיך מנהל בית הספר המכיר את ההתאמות הלימודיות הנדרשות לתלמיד, ושאינו מורה המלמד את התלמיד בכיתה.
  • מבחן בעל פה – התאמה שתינתן במקרים מיוחדים בלבד ולאחר בירור מקיף לגבי מובהקות השפעתה של המוגבלות על תפקוד התלמיד בבחינות.
  • שאלון מותאם
  • טכנולוגיה מסייעת – זכאות להיבחן בתנאים המותאמים לצורכי התלמיד כפי שקבעה מומחית בתחום.

ככלל, הצוות החינוכי בבית הספר מלווה ומודרך על ידי מומחי התחום של המתי”א המתמחה בעיוורון ובמוגבלות בראייה. למידע נוסף על הנהלים ראו בחוברת הקמת בסיס הדיווח בחטיבה העליונה פרק ג’ – החינוך המיוחד.

ילדים חולים

אוכלוסיית התלמידים החולים כוללת תלמידים הלומדים בחינוך הרגיל ותלמידים עם צרכים מיוחדים בשילוב ובחינוך המיוחד. תלמידים אלה זקוקים להתייחסות ייחודית בתקופת המחלה. תלמידים חולים מתחלקים לשתי קבוצות:

א. תלמידים חולים המאושפזים בבתי חולים ולומדים במסגרות החינוכיות בבתי החולים.

ב. תלמידים חולים במחלה מתמשכת או במחלות נדירות, השוהים בביתם מעל 21 יום באישור רופא ולומדים בביתם עם סיוע לימודי.

התאמות בהיבחנות בבחינת הבגרות לתלמידים הלומדים במסגרת חינוכית בבית חולים

  •  תלמידים המאושפזים בבתי חולים זכאים להיבחן בבחינות הבגרות בהתאם ללוח זמנים שקבע משרד החינוך.
  • על המסגרת החינוכית במרכז הרפואי לספק את תנאי ההיבחנות הנדרשים, תוך שמירה על טוהר הבחינות.
  • אם תלמיד מאושפז מסוגל ומעוניין להיבחן בבית ספרו בקהילה, על המסגרת החינוכית בבית החולים ועל בית הספר בקהילה לפעול בהתאם לנהלים המפורטים למנהלי מסגרות החינוך בנושא זה.
  • אם תלמיד מאושפז אינו מסוגל להיבחן בבית הספר בקהילה בשל מצבו הרפואי, הוא רשאי להיבחן במסגרת החינוכית בבית החולים באחת משתי האפשרויות שלהלן, בהתאם לבקשת התלמיד והוריו: התלמיד המאושפז והוריו מבקשים להירשם לבחינה באמצעות בית הספר בקהילה או באמצעות המסגרת החינוכית בבית החולים.
  • על המסגרת החינוכית בבית החולים לקיים דיון בצוות רב-מקצועי לצורך קבלת החלטה בנוגע להתאמות הנדרשות.

יש להתייחס לצרכיו של התלמיד ולרמת תפקודו על סמך המסמכים האלה:

  • דוח מעודכן של רופא מומחה המעיד על מצבו הרפואי של התלמיד.
  • דוח שמתאר את תפקודי הלמידה במקצועות שבהם ניגש התלמיד למבחני הבגרות באותה שנת לימודים.
  • התאמות לתלמידים המאושפזים בבתי חולים פסיכיאטריים יינתנו בהתאם להנחיות למתן התאמות לתלמידים עם צרכים מיוחדים עם הפרעות נפשיות.
  • התאמות בהיבחנות בבחינות הבגרות לתלמידים חולים במחלה מתמשכת או במחלות נדירות
  • במצב שתלמיד חולה בביתו אינו מסוגל להיבחן בבית הספר בקהילה בשל מצבו הרפואי, על התלמיד והוריו לבקש מבית הספר בקהילה להגיש בקשה מיוחדת לצורך היבחנות בביתו. על מנהל בית הספר לפעול בהתאם להנחיות ולנהלים בנושא זה.  
  • תלמידים החולים ב”מחלה מתמשכת” וזקוקים להתאמות בדרכי היבחנות בבחינות הבגרות – על בית הספר בקהילה לקיים דיון בצוות רב-מקצועי, בנוכחות מומחית תחום ילדים חולים במתי”א לצורך קבלת החלטה בנוגע להתאמות הנדרשות. יש להתייחס לצרכיו של התלמיד ולרמת תפקודו על סמך המסמכים האלה:
  • דוח מעודכן של רופא מומחה המעיד על מצבו הרפואי של התלמיד.
  • דוח שמתאר את תפקודי הלמידה במקצועות שבהם ניגש התלמיד למבחני הבגרות באותה שנת לימודים.

0 / 5. 0

דילוג לתוכן