תלמידי החינוך הרגיל, מגיל 3 ומעלה, שהינם בעלי צרכים רפואיים ייחודיים אשר בגינם הם זקוקים לסיוע בביצוע טיפולים פולשניים בשגרה או לסיוע בפעולות המונעות מצבים מסכני חיים, זכאים לליווי אישי במסגרת החינוכית בה הם לומדים.
היקף הסיוע נקבע על פי החלטת ועדה בין משרדית משותפת למשרד החינוך ולמשרד הבריאות. מלווה אישי אחד ייתן סיוע למספר תלמידים באותו מוסד חינוכי.
- משרד הבריאות מממן סייעות רפואיות לילדים עם צרכים בריאותיים מיוחדים הלומדים בחינוך הרגיל
- אין להעסיק סייעת שהיא קרובת משפחה של התלמיד
- יש לחדש את הבקשה לסיוע מדי שנה ולצרף מסמכים עדכניים
למידע נוסף, ראו חוזר מנכ”ל משרד הבריאות ואתר משרד החינוך
משרד הבריאות מממן סייעות רפואיות לילדים עם צרכים בריאותיים מיוחדים הלומדים בחינוך הרגיל
ילדים הלומדים במסגרות של החינוך הרגיל זכאים לתמיכה של סייעת רפואית במצבים הבאים:
- צורך בטיפול פולשני בשגרה
- צורך בהשגחה למניעת מצבים מסכני חיים
- מצבי בריאות חריגים
מימון הסייעת הרפואית נעשה בידי משרד הבריאות, והרשות המקומית היא המעסיקה של הסייעת בפועל.
הסיוע ניתן בימי הלימודים הרשמיים ובחופשות שמתקיימת בהן פעילות של הרשות המקומית. אם במוסד החינוכי מתקיים יום חינוך ארוך על פי חוק, או שהוארך בו יום הלימודים על פי החלטת ממשלה, ניתנת הרחבה לסיוע.
מי זכאי?
ילדים מגיל הכניסה לגן ילדים עירוני (גיל 3) ועד לגיל שבו הם מגיעים לעצמאות טיפולית, הזקוקים לטיפול או השגחה רפואיים במהלך שעות הלימודים, בשל אחד מאלה:
טיפולים פולשניים בשגרה
תלמידים הזקוקים, על פי אישור מרופא, לאחת מהפעולות הבאות:
- מתן חמצן
- שאיבת הפרשות דרך טרכאוסטום
- צנתור שלפוחית השתן
- הזנה דרך זונדה/גסטרוסטום
- ניטור רמת הסוכר והזרקת אינסולין לילדים סוכרתיים
השגחה למניעת מצב מסכן חיים
תלמידים הזקוקים להשגחה על-פי אישור של רופא מומחה בתחום בלבד (אלרגולוג ילדים, נוירולוג ילדים), במקרים הבאים:
- אלרגיה מסכנת חיים למזונות שהתלמיד עלול להיחשף להם תוך כדי שהותו במוסד החינוכי – חלב, בוטנים, אגוזים, שקדים, סומסום, ביצים ודגים, וכן אסטמה אלרגית.
- אפילפסיה כללית לא מאוזנת (כלומר יותר משני התקפים בחודש), מסוג אפילפסיה מיוקלונית או אפילפסיה כללית, עם התקפים קשים (“גראנד מאל”) שמביאים לנפילה.
- הפרעת קרישה חמורה עם נטייה לדמם לא מבוקר (המופיליה, מקרים המטולוגיים חמורים וחריגים).
- סכנת חיים מיידית מפגיעה פיזית כמו במצב שלאחר השתלת קוצב לב או השתלות איברים.
מצבים חריגים
תלמיד שחוות דעת רפואית וחוות דעת פסיכוסוציאלית מצביעות על מצבו הבריאותי המסוכן או על חשש לסיכון חייו.
מי לא זכאי?
לא נכללות בזכאות האוכלוסיות הבאות:
- תלמידים הלומדים במסגרות של החינוך המיוחד.
- תלמידים הסובלים ממצבי בריאות מחלתיים או זקוקים להשגחה מונעת. לדוגמה: רגישות יתר למזון, ספחת (פסוריאזיס), סיסטיק פיברוזיס, מחלות מעי דלקתיות, איידס וילדים אחרי ניתוחים, השתלות וטיפולים כימותרפיים. משרד החינוך הוציא חוזרים המפרטים כיצד על הצוות לנהוג במקרים אלו ובכל בי”ס צריך להיות מורה הבקיא בהגשת עזרה ראשונה.
- ילדים הזקוקים לסיוע ב-ADL (הלבשה, האכלה, ניידות, שימוש בשירותים – לרבות החלפת חיתולים ושקיות סטומה).
- ילדים הזקוקים להשגחה כללית מפני היפגעות.
- ילדים הזקוקים לסיוע ותיווך לימודי ורגשי.
זכאות לסייעת בחופשת הקיץ
- בהתאם להנחיות משרד החינוך שהועברו לרשויות המקומיות, תלמידים הזכאים לסייעת רפואית במהלך שנת הלימודים יקבלו סיוע זה גם בתקופת הפעילויות של חופשת הקיץ:
- ילדי הגנים יקבלו את הסיוע במסגרת הקייטנות המופעלות בגני הילדים על-ידי הרשויות המקומיות במהלך כל חודש יולי.
- תלמידי כיתות א’ ו- ב’ יקבלו את הסיוע במסגרת תכנית בתי הספר של החופש הגדול.
תהליך מימוש הזכות
יש לפנות למחלקת החינוך ברשות המקומית שבה נמצא המוסד החינוכי עם המסמכים הבאים:
- חוות דעת רפואית עדכנית בצירוף טופס הנחיות לפעולות טיפוליות בזמן הלימודים.
- דוח פסיכוסוציאלי מעו”ס המרפאה המטפלת בילד או עו”ס/פסיכולוג/יועצת חינוכית המכיר את הילד והמשפחה.
- יש לציין אם קיים מקור כספי נוסף להעסקת הסייעת לתלמיד (כגון משרד החינוך או הרווחה).
- הרשות המקומית תעביר את הבקשה למשרד החינוך, ולאחר מכן תתכנס ועדה בין משרדית של משרד החינוך, משרד הבריאות ומשרד הרווחה, שבה יוחלט על מספר שעות הסייעת לתלמיד.
- משרד הבריאות ידאג להעברת התשלום לגזברות הרשות המקומית.
- הרשות המקומית אחראית על העסקת הסייעת הרפואית. העסקתה תיעשה בכפוף לקיום:
- אישור היקף העסקה תקף מטעם הוועדה.
- אישור הדרכה בתוקף של המלווה (ראו פירוט בהמשך).
- הסכמת הורה להעסקת המלווה האישי.
- יש לחדש את הפנייה מידי שנה ולצרף מסמכים עדכניים.
הדרכת הסייעת
- הדרכת הסייעת תתבצע על-ידי מוסד רפואי מורשה ומוכר על-ידי משרד הבריאות, שבו מקבל התלמיד טיפול רפואי, וזאת בתיאום עם מנהלת הסיעוד במוסד הרפואי.
- ההדרכה תינתן על ידי אחות מוסמכת, שתבדוק בתום ההדרכה את יכולתה של הסייעת.
- האחות המדריכה והסייעת שעברה את ההדרכה יחתמו על אישור לגבי ביצוע ההדרכה (ראו בנספח לנוהל). האישור ייחתם ב-4 עותקים: לסייעת, להורים, לרשות המקומית/מחלקת החינוך, ולתיוק בתיקו של הילד המטופל במוסד הרפואי.
- על הרשות המקומית לוודא עם הסייעת טרם ההעסקה, כי האישור לגבי ההדרכה נמצא בידיה. אין להעסיק סייעת ללא אישור זה.
ערעורים
במקרה שנדחתה הבקשה לקבלת סייעת רפואית, יש לפנות לרשות המקומית בבקשת ערעור.
יש לגבות את הערעור בחוות דעת רפואית ו/או תפקודית עדכנית וחדשה של רופא מומחה.
על פניות שנידונו בשנית ונדחו על ידי הוועדה הבין-משרדית לסייעות רפואיות בחינוך הרגיל, ניתן להגיש בקשה לערר שיועבר למשרד הבריאות, ולכך יש לצרף את המסמכים הבאים:
- מסמכים רפואיים עדכניים ורלוונטיים.
- דו”ח היערכות של המוסד החינוכי כמענה לצורכי התלמיד.
- במקרים מסוימים יידרש גם מסמך פסיכו-סוציאלי.
- בהתקבל כל המסמכים הנדרשים יידון הערר, והתשובה תישלח לרשות המקומית תוך חודש ימים.
חשוב לדעת
- הסיוע מתבסס על צורכי התלמידים בשעות הלימודים ואינו תלוי בהכרת המוסד לביטוח לאומי לגמלת ילד נכה המשולמת להורים.
- על הרשות המקומית להיערך למקרים שבהם הסייעת תיעדר לתקופה ממושכת (חופשת לידה, מחלה ממושכת, מילואים וכד’), ולדאוג לממלא/ת מקום.
- ייתכנו מקרים שבהם הוועדה תקבע, על פי הנחיות משרד הבריאות או על פי שיקולים מקצועיים, כי סייעת אחת תתן סיוע למספר תלמידים באותו מוסד חינוכי.
- אין זכאות לסייעת למצבים זמניים. בעיקרון, אם רופא קבע שילד יכול לשהות בגן או בבית הספר, לא ניתן שלא לקבלו ועל הצוות יהיה לסייע לו ככל שיידרש.
- אין להעסיק סייעת שהיא קרובת משפחה של התלמיד
- יש לחדש את הבקשה לסיוע מדי שנה ולצרף מסמכים עדכניים
שימו לב: באחריות ההורים לעדכן את האחראיות מטעם העירייה (בפרטי הקשר המופיעים מטה) על כל שינוי במצבו הרפואי של התלמיד/ה או על שינוי המסגרת החינוכית באמצעות מסמכים מתאימים (חוות דעת רפואית או שינוי שיבוץ).