כיום פועלות בארץ כ – 900 מוניות מיוחדות המונגשות לנכים, על פי רישיונות מיוחדים, שהוענקו להם ממשרד התחבורה. בכל מונית מונגשת מותקן מעקה הרמה לכיסא גלגלים או מעלון מיוחד, המאפשר
לתשומת ליבכם: נהגי מוניות אלה נדרשים לספק שירות ללקוח בתוך 30 דקות לכל היותר ממועד הקריאה, ולגבות תמורת הנסיעה מחיר זהה למונית רגילה, לפי המונה.
מהי הזכות?
- חובה על נהגי מונית להעלות נוסעים עם מוגבלות, כולל אדם היושב על כיסא גלגלים.
- אין נהגי מונית רשאים לגבות תוספת מחיר בעד הובלת עגלת נכים של נוסעים במונית.
- אין נהגי מונית רשאים למנוע כניסת כלב נחייה למונית.
- נהגי מונית רשאים שלא להוביל יותר מעגלת נכים אחת
מה זה מונית מותאמת לנכים?
זוהי מונית שמותאמת להסעת נכים ובעלי מוגבלויות. כאשר מדברים על התאמה מתכוונים לאדפטציה בכמה מישורים:
- עליה והורדת נוסעים: יש צורך בגישה בטוחה וקלה של נכים למונית, בהתחשב במצבם ובעזרים
שלהם (כסאות גלגלים למשל).
2. ישיבה ונסיעה בטוחות: נכים חייבים לשבת בצורה בטוחה ונוחה.
3. תקשורת עם הנהג: לנכים (יתכן שמדובר בנכות חושית ולא דווקא פיסית, כגון עיוורון, חירשות
ואילמות) חייבת להיות דרך לתקשר עם הנהג בקלות וביעילות.
איך הופכים מונית רגילה למונית מותאמת לנכים?
- בוחרים אוטו גדול ומתאים: בגדול, כל אוטו יכול להפוך לאוטו נכים עם התאמות מסוימות, אבל מאחר ומדובר במונית, חשוב שיהיה זה אוטו גדול. אם כבר הופכים מונית למונית מונגשת לנכים רצוי שהיא תהיה גדולה ומרווחת, כך שתוכל להתאים לכל סוגי הנכויות. היא צריכה להיות גדולה מספיק להכיל כסאות גלגלים, מקומות אחסון לעזרים שונים ושלל מערכות שהופכות אותה רכב מתאים להסעת נכים.
- מצטיידים בסבלנות ואנושיות: לא כל נהג מונית יכול לנהוג במונית מותאמת לנכים. הוא חייב להיות סופר אנושי, סופר אדיב וסופר סבלני. כל יציאה וכניסה מהמונית, כל ליווי וכל שירות הם שונים מהשירותים שניתנים לנוסעים שאינם נכים. הכל לוקח יותר זמן ודורש יותר מעורבות של הנהג.
- פונים לחברה המתמחה בהתאמת רכב לנכים ומקבלים ייעוץ לגבי כל המערכות שניתן ומומלץ להתקינם ברכב על מנת להפכו רכב מותאם לנכים. יש כיום שלל טכנולוגיות ושיטות להפוך כל אוטו רגיל, ובכלל זה מונית, לאוטו מונגש לנכים. בין האביזרים והמערכות שחשוב שיהיו במונית, כדי שזו תוכרז כמותאמת לנכים, ותוכל לשמש אנשים הסובלים מקשת רחבה של מוגבלויות, בולטות המערכות הבאות:
- מערכות המאפשרות גישה לרכב – הכוונה היא לעזרים שיאפשרו כניסה ויציאה מהרכב. אלה הן פעולות מורכבות וחשובות, בוודאי אם הנכים יושבים בכיסא גלגלים. על מנת להתאים את הגישה לרכב גם לנכים יש להרכיב במונית מעלית או מרימון שיאפשרו נשיאת האדם לרכב, או נשיאתו ואחסונו של כיסא גלגלים.
- שינויים מבניים ברכב לשם התקנת מערכות עזר: פעמים רבות הפיכת רכב רגיל לרכב נכים דורשת הנמכת רצפה או הגבהת גג.
- התקנת כסאות מיוחדים: מונית מותאמת לנכים תכלול כסאות ישיבה נוחים ומותאמים לנכים ויש אפשרות להתקנת בסיסים חשמליים לכיסאות שיאפשרו הזזה של הכיסאות לשם מיקום כסאות גלגלים במקומם; או הזזה נקודתית של הכיסאות לשם כניסה ויציאה של נוסעים מהרכב.
- התקנת עזרים הקשורים לבטיחות: כדי להבטיח את בטיחות הנסיעה חשוב לשלב ברכב המיועד להסעת נוסעים נכים אמצעי בטיחות למיניהם הכוללים, בין היתר כסאות מתאימים, אמצעי מיגון, אמצעים לקיבוע כסאות גלגלים, מערכות תקשורת בין הנוסעים לנהג, מראות או מצלמות המשדרות לנהג את המתרחש בתא הנוסעים ועוד.
לסיכום: נהג מונית שרוצה שרכבו יסיע נכים חייב להפוך את המונית שבבעלותו למונית מונגשת לנכים. הדרך לעשות זאת היא הצטיידות ברכב גדול, הצטיידות בלא מעט אנושיות והרבה סבלנות ולבסוף קבלת ייעוץ ורכישת עזרים ומערכות מתאימים שיהפכו את המונית לרכב מונגש. ומה לגבי הנוסעים? אם הם מזמינים מונית שמתהדרת בתואר מונית מתאימה לנכים עליהם לוודא מבעוד מועד שאכן מדובר ברכב כזה. עליהם לבדוק האם המערכות הקיימות מתאימות לסוג הנכות שלהם והאם יש באוטו עזרים שעונים על הצרכים שלהם ושיאפשרו להם נסיעה בטוחה.