מהי בדיקת תלות בזולת?
בדיקה תלות היא בדיקה פיזית הנערכת במסגרת ועדה רפואית לילד נכה מעל גיל -3 המתקשה בביצוע פעולות יומיומיות באופן החורג במידה ניכרת מבני גילו.
מתי ניתן להגיש את הבקשה לתלות בזולת
את הבקשה לבדיקה התלות ניתן להגיש כבר בגיל שנתיים ו – 10 חודשים.
הגשת הבקשה לקצבת תלות בזולת
ילד נכה מגיל 3 שנים ועד גיל 18 ושלושה חודשים.הבדיקה בודקת את התלות של הילד בזולת בביצוע פעולות היום- יום: הליכה בבית, אכילה, התלבשות, רחצה והיגיינה אישית – לכל פעולה יינתן ניקוד ושיעור הזכאות יקבע בהתאם לניקוד שצבר.
במקרה שהילד אינו יכול להגיע לוועדה עקב נכותו תיבדק האפשרות לבדוק את הילד בביתו. במקרים מסוימים ניתן לקבוע נקודות תלות לילד גם מבלי שתידרש נוכחותו.
לכל פעולה שבה יש לילדים תלות באדם אחר ניתן ניקוד.
אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים
ילדים מגיל 3 ומעלה שתלויים באדם אחר בביצוע פעולות היום-יום –
ילדים שהוריהם הגישו תביעה לגמלת ילד נכה –
ילדים שכבר מקבלים גמלת ילד נכה אך עדין ללא תוספת תלות.-
שלבי התהליך הגשת הבקשה
ילד שהוריו הגישו תביעה לגמלת ילד נכה – לאחר הגשת התביעה מקבלים הזמנה לוועדה רפואית לצורך קביעת אחוזי הנכות הרפואית |
לאחר הגשת התביעה מקבלים הזמנה לוועדה רפואית לצורך קביעת אחוזי הנכות הרפואית |
ועדה רפואית לילד נכה מעל גיל -3 תבחן בהתאם לנסיבות כל מקרה את התלות של הילד האם הוא זקוק להשגחה באופן קבוע. |
במקרה שילד מגיל 3 ומעלה שתלוי לחלוטין בעזרת הזולת מקבל גמלת ילד נכה ללא התוספת: הורי הילד יכולים להגיש בקשה לבדיקה באמצעות טופס בקשה לבדיקה מחדש יש לצרף לבקשה מסמכים רפואיים המעידים על יכולת התפקוד של הילד. ניתן לשלוח בדואר או בפקס לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים. |
במקרה שהילד לא יכול להגיע לוועדה עקב נכותו, יש לציין זאת על גבי טופס התביעה לגמלה או טופס הבקשה לבדיקה מחדש. בהתאם למצבו של הילד, תיבדק האפשרות לערוך את הבדיקה בבית כמו כן, במקרים מסוימים ניתן לקבוע נקודות תלות לילד גם מבלי שתידרש נוכחותו בוועדה הרפואית |
במקרים של מוגבלות שכלית עמוקה ושיתוק עם אישור ועדת האבחון של משרד הרווחה. ניתן לקבוע 10 נקודות לפחות במבחן התלות, גם ללא נוכחות הילד בבדיקה |
מה בודקים בוועדה הרפואית?
הרופא בוועדה בודקת את רמת תפקודו של הילד ביחס לבני גילו, כאשר לכל פעולה שהילד מבצע ניתן ניקוד והזכאות לקצבה נקבעת בהתאם לניקוד שצבר:
רמת התלות ושיעורי הגמלה מחושבים בהתאם למספר הנקודות שנצברו:
מספר הנקודות שנצברו | רמת התלות של הילדים בעזרת הזולת | שיעור הגמלה | סכום הקצבה כל חודש |
בין 5 ל- 7 | תלויים במידה רבה | 50% | 1,527 שקל נכון ל- 2022 |
בין 8 ל- 9 | תלויים במידה רבה מאד | 100% | 3,534 שקל נכון ל- 2022 |
בין 10 ל- 12 | תלויים לחלוטין | 188% | 5,641 שקל נכון ל- 2022 |
13 ומעלה | תלויים לחלוטין במידה רבה מאד | 235% | 7,168 שקל נכון ל- 2022 |
חשוב לדעת – עבור כל פעולה ניתן לקבל ניקוד פעם אחת לפי רמת התפקוד התואמת ביותר את תפקודו של הילד במקרים של מוגבלות שכלית עמוקה עם שיתוק ועם אישור ועדת האבחון של משרד הרווחה ניתן לקבוע 10 נקודות לפחות במבחן התלות גם ללא זימון הילד לבדיקה.
- ההורים אמורים ולהיוועץ עם הצוות של המסגרת החינוכית והרופאים המטפלים ולרכז ולהביא את המסמכים הרפואיים המעידים על מצבו של הילד בכדי שיבואו מוכנים לוועדה לתלות בזולת.
- המלצה להיכנס לאתר של ביטוח לאומי או להסתכל בהמשך – ילד נכה תלות בזולת בוועדה רפואית מגיל 3-18 ולבדוק את הטבלאות התפקוד שעליהן הוועדה מסתמכת
דחיית התביעה על-ידי המוסד לביטוח לאומי
ישנם מקרים בהם המוסד לביטוח לאומי ידחה את התביעה. עם זאת, ניתן להגיש ערר על החלטת הועדה הרפואית.
הורים רבים אינם מודעים לכך אולם פעמים רבות, מסתפקת הוועדה בקביעה נמוכה משום שלא מונח בפניה הפירוט והמסמכים הרפואיים או התפקודיים המתאימים להגדרה הרחבה יותר ולניקוד גבוה יותר.

להלן טבלאות הניקוד לפי הפעולות הנבדקות בוועדה
חשוב לדעת – עבור כל פעולה ניתן לקבל ניקוד פעם אחת, לפי רמת התפקוד התואמת ביותר את תפקודו של הילד
ניידות בתוך הבית
רמת התפקוד | גיל 3-5 | גיל 5-6 | גיל 6-7 | גיל 7-14 | גיל 14-18 |
הילד מרותק למיטה ולא מסוגל לרדת בכוחות עצמו או לצעוד מעט | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
הילד משתמש בכיסא גלגלים וזקוק לעזרה בהעברה לכיסא או הסעתו, או זוחל וזקוק לעזרה בהעברתו | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
הילד משתמש בכיסא גלגלים אך עובר בעצמו לכיסא ומסיע עצמו בבית | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
הילד נייד בעזרת מכשיר או בלעדיו אך זקוק לעזרת אדם בהליכה או בקימה | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
הילד מסוגל לנוע בכוחות עצמו בזחילה בלבד | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
הילד עצמאי בעזרת מכשיר (הליכון, מקל וכדומה) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
הילד מהלך באופן חופשי | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
הלבשה והפשטה
רמת התפקוד | גיל 3-5 | גיל 5-6 | גיל 6-7 | גיל 7-14 | גיל 14-18 | |
הילד זקוק לעזרה מלאה בחלק גוף עליון ותחתון | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | |
הילד זקוק לעזרה רבה בחלק גוף עליון או תחתון | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | |
הילד זקוק לסיוע בהרכבת מכשירים אורטופדיים | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
הילד זקוק לסיוע קל (נעליים, גרביים, כפתור, (שריכה) | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | |
מתלבש ללא עזרה | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
רחצה
רמת התפקוד | גיל 3-5 | גיל 5-6 | גיל 6-7 | גיל 7-14 | גיל 14-18 |
הילד זקוק לרחצה במיטה | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
הילד זקוק לעזרה מלאה ברחצה באמבטיה | 1 | 2 | 2 | 3 | 3 |
הילד זקוק לעזרה פעילה בחלק מפעולות הרחצה | 0 | 0 | 1 | 2 | 2 |
הילד זקוק לסיוע קל (גילוח, חפיפת ראש, כפות רגליים וכדומה) | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
הילד זקוק לעזרה בהכנת תנאי הרחצה (כניסה לאמבטיה, נוכחות והדרכה) | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
הילד מתרחץ ללא עזרה | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ילד בגיל 3 עד 5, הזקוק לעזרה מלאה ברחצה באמבטיה, יקבל נקודה אחת רק אם הוא זקוק לעזרה בצורה חריגה באופן ניכר מבני גילו.
.
אכילה ושתייה
רמת התפקוד | גיל 3-5 | גיל 5-6 | גיל 6-7 | גיל 7-14 | גיל 14-18 |
הילד זקוק להאכלה מלאה כולל שתייה או לעזרה רבה (כולל אכילה בכף, אכילת מוצקים ושתייה מכוס) | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
הילד זקוק לעזרה חלקית באכילה או בשתייה | 0 | 1 | 2 | 2 | 2 |
הילד זקוק לסיוע באכילה (אוכל כשמגישים לו, אך כשרעב אינו מסוגל לקחת לעצמו אוכל כמו לחם, פרי או מים) | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 |
(לגילאי 14+) אינו מסוגל להכין שתייה חמה, לחמם מנת אוכל או להגישה, אם לא מזכירים לו אינו אוכל | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
אוכל ושותה ללא עזרה | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
היגיינה אישית
רמת התפקוד | גיל 3-5 | גיל 5-6 | גיל 6-7 | גיל 7-14 | גיל 14-18 |
דליפה תמידית של שתן או של צואה (סטומה וכדומה) | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
הילד לא שולט בשני הסוגרים (צואה ושתן), אינו מטפל בעצמו ותלוי לחלוטין בעזרת הזולת | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
הילד לא שולט באחד הסוגרים (צואה או שתן) ביום ובלילה, אינו מטפל בעצמו ותלוי לחלוטין בעזרת הזולת | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
הילד משתמש בשירותים אך זקוק לעזרה רבה בניידות, הלבשה, והיגיינה אישית | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
הילד משתמש בשירותים או סיר/בקבוק אך זקוק לעזרה בשתי פעולות מאלו: ניידות, הלבשה, טיפול אישי | 0 | 1 | 1 | 2 | 2 |
הילד משתמש בשירותים או סיר/בקבוק אך זקוק לסיוע מועט באחת פעולות מאלו: ניידות, הלבשה, טיפול אישי | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
הילד שולט באופן חלקי ואינו מטפל בעצמו; או מרטיב כל לילה באופן קבוע | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
הילד שולט בהיגיינה אישית / עצמאי בשירותים ובשימוש באביזרים | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |