טיפולים פרא-רפואיים במסגרות החינוך המיוחד

חוק חינוך מיוחד קובע כי השירותים הנלווים הניתנים במסגרות החינוך המיוחד יכללו טיפולים במקצועות הפרא-רפואיים.

טיפולים פרא-רפואיים הניתנים לתלמידים הזכאים לשירותי החינוך המיוחד במסגרת

השירותים הנלווים שהם זכאים להם מכוח חוק החינוך המיוחד.

במסגרות החינוך המיוחד מוסד לחינוך מיוחד או בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר לחינוך

רגיל השירותים ניתנים מתוך סל שח”ם (שירותי חינוך מיוחד).

לילדים שזכאותם נקבעה בוועדת זכאות ואפיון השירותים ניתנים מתוך סל אישי, ולילדים

שאת זכאותם קבע צוות רב-מקצועי השירותים ניתנים מתוך סל מוסדי.

תלמידי החינוך המיוחד זכאים לקבל טיפולים פרא רפואיים במסגרת שבה הם לומדים.

  • הטיפולים הפרא רפואיים כוללים:  פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, טיפול במחול, טיפול במוזיקה, טיפול בתנועה, טיפול באמנות חזותית, טיפול בדרמה וכו’.
  • סוגי הטיפולים שיינתנו, מסגרת הטיפול (פרטני או קבוצתי) ומספר שעות הטיפול בשבוע ייקבעו על-ידי הצוות הרב-מקצועי של המסגרת החינוכית כחלק מתוכנית הלימודים האישית של כל תלמיד.

הרכב הצוות הרב-מקצועי

  • בתפקיד יו”ר הצוות: מנהל מוסד החינוך הרגיל ונציג מתי”א  במוסד חינוך שהוא גן ילדים.
  • מחנך הכיתה או מנהל הגן של התלמידים הנידונים.
  • פסיכולוג חינוכי או יועץ חינוכי.
  • עובד הוראה מתחום החינוך המיוחד או נציג מתי”א המומחים למוגבלות של התלמידים

            המשולבים.

  • לעניין קביעת הרכב סל השירותים וקביעת התוכנית החינוכית היחידנית יצורפו גם הורי

            התלמידים הנידונים, ויהיה להם קול אחד.

סמכויות הצוות הרב-מקצועי

נוסף על קביעת זכאות לתמיכה פרטנית או קבוצתית בשכיחות גבוהה בלבד לילדים בתפקוד

גבוה יש לצוות הרב-מקצועי שני תפקידים הרלוונטיים לכלל הילדים שזכאים לשירותי חינוך

מיוחד, ובשניהם שותפים גם ההורים:

  • קביעת סוג השירותים לכלל הילדים שבוחרים שילוב;
  • כתיבת תח”י  (תוכנית חינוכית יחידנית).

מי זכאי?

במסגרות חינוך מיוחד זכאים לסל שח”ם  (שירותי חינוך מיוחד): תלמידים בכל סוגי הכיתות בגני ילדים לחינוך מיוחד ובבתי ספר לחינוך מיוחד וכן תלמידים הלומדים בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר

לחינוך רגיל בסיווגים האלה:

            זכאים לטיפולים במסגרת סל השילוב:

  • מי שעברו ועדת שילוב ולומדים בכיתות מקדמות המיועדות עבור תלמידים עם: משכל גבולי רב-בעייתי, מוגבלות שכלית התפתחותית קלה רב-בעייתית, הפרעות התנהגותיות/רגשיות קשות, לקויות למידה רב-בעייתיות, עיכובי התפתחות ושפה (סל שעות זה אינו מיועד ללקויות הקלות).

חשוב לדעת

  • קבלת טיפולים פרא-רפואיים במסגרת החינוך המיוחד אינה שוללת באופן אוטומטי את הזכאות לקבלת טיפולים אלה גם בקופת החולים.
  • קופת חולים לא רשאית להתנער מצרכי מבוטח המטופל במסגרות החינוך המיוחד, לא רשאית להפנותו לחינוך המיוחד לקבלת הטיפולים הפרא-רפואיים, לא רשאית להתנות מתן שירותים במימוש או מיצוי הזכאות לפי חוק חינוך מיוחד ולא רשאית לקבוע העדר זכאות לטיפולים פרא-רפואיים רק בגלל שהמבוטח מקבלם או אמור לקבלם בחינוך המיוחד.
  • עם זאת, בעת הפעלת שיקול הדעת לקבוע מהו הטיפול הרפואי הדרוש למבוטח, רשאי הרופא המטפל לקחת בחשבון גם את הטיפולים הפרא-רפואיים שמקבל המבוטח בחינוך המיוחד, כדי לקבל החלטה מקצועית מיטבית על סוג הטיפולים שיינתנו וכמותם.

שימו לב – סוגי הטיפולים, מסגרת הטיפול  (פרטני או קבוצתי) ומספר השעות בשבוע לכל תלמיד, ייקבעו על ידי הצוות הרב מקצועי של המסגרת החינוכית, כחלק מתוכנית הלימודים האישית ובהתחשב במכסת השעות העומדת לרשות המסגרת.

0 / 5. 0

[addtoany]
דילוג לתוכן