סיווגים להערכת רמות תפקוד לתלמידים עם אבחנה של שיתוק מוחי CP – Cerebral Palsy

מצורפת טבלה ובה פירוט של ארבע מערכות סווג לרמות תפקוד לילדים ומתבגרים עם שיתוק מוחי בארבעה תפקודים: מוטוריקה גסה וניידות; תפקודי ידיים (שני סיווגים בחלוקה לגילאים;( תפקוד תקשורתי ותפקודי אכילה. מערכות סיווג אלו מבוססות על מודל ICF של ארגון הבריאות העולמי Organization( Health )World ומקורן בשונות הרבה, המאפיינת את היכולות התפקודיות של ילדים ומתבגרים עם שיתוק מוחי ובתפיסה שסווג היכולות והמגבלות יקדם תקשורת בין אנשי מקצוע ומשפחות. כל ארבעת מערכות הסיווג מפורסמות ללא עלות ותורגמו למספר שפות, לעברית תורגמו כולן למעט סיווג לרמות תפקוד של תפקודי ידיים לגילאי 1-4 שנים. ביחד, הן מספקות תמונה על יכולותיו התפקודיות של הילד והמתבגר.

מטרות השימוש במערכות הסיווג: .1 יצירת שפה אחידה ומובנת בין אנשי מקצוע שונים, ילדים ומתבגרים עם שיתוק מוחי ובני משפחותיהם; 2 . קביעת מטרות ותוכנית התערבות המכוונות לתפקוד תואם ליכולות; .3 מתן שירותי שיקום יעילים; .4 התאמת טכנולוגיה מסייעת ; .5 השוואה והכללה במחקר. כיוון שרמות התפקוד מבוססות הופעה בחיי היומיום ,)performance( מומלץ לקבוע את רמות התפקוד בהתייעצות משותפת עם הורים, ילדים ומתבגרים ואנשי מקצוע ממקצועות בריאות שונים.

הגדרת הסיווג התפקודי בתחומים השונים לתלמיד במערכת החינוך מתבצעת בתהליך הכרות עם התלמיד לקראת כתיבת התכנית האישית שלו (תל”א או תח”י.) במידה והתלמיד נקלט במערכת החינוך עם דוחות קודמים הכוללים ציון סיווג לרמות תפקוד בתחומים השונים יש להתחשב בסיווג הקיים בדוחות. ציון רמות התפקוד צריך לבוא לביטוי בכל התכתובת על התלמיד, כנהוג בעולם, דהיינו בדוחות הנכתבים על התלמיד לקראת ישיבת תל”א / תח”י, בדוחות לקראת ועדות מתוקף חוק ( ועדות רב מקצועיות וועדות זכאות,) בדוח סיום טיפול, בדוחות לגורמים בקהילה, בתכתובת עם הורים ובשיח עם התלמיד, בהתאם ליכולותיו ולהבנתו.

חשוב לציין כי מערכות הסיווג אינן מדדי תוצאה ולכן מטרת התערבות אינה יכולה להיות שינוי ברמת הסיווג של התלמיד. כמו כן, שיטות סיווג אלה מתאימות רק לילדים ומתבגרים עם שיתוק מוחי ולא לילדים ומתבגרים עם לקויות מוטוריות מסיבות אחרות כגון מחלות ניווניות.

שם הסיווגמידע שניתן לאסוף באמצעות הסיווגכיצד להשיג
GMFCS: Gross Motor Function
(2007) System Classification
השיטה לסיווג תפקוד מוטורי גס מורחבת ומשופרת
תרגום לעברית שנקר וקינדלר
מסווג את תפקודי ניידות ומוטוריקה גסה בחלוקה לקבוצות
גיל (עד גיל )18 ולחמש רמות, דגש על בצוע רגיל ושגרתי בבית, בבית הספר ובקהילה, מתייחס לצורך בשימוש
באביזרי עזר לניידות.
 
https://canchild.ca/system/tenon/assets/attachment
s/000/000/068/original/GMFCS-ER_Translation-
Hebrew.pdf
MACS: Manual Ability Classification System (2006)
סיווג יכולת ידנית לילדים עם שיתוק
מוחי
  תרגום לעברית שנקר וקינדלר
מעריך את היכולת הכללית של הילד/ מתבגר להשתמש בחפצים יום-יומיים, התואמים את גיל הילד. מסווג לחמש רמות תפקוד ומתייחס לצורך בשימוש בתמיכה, סיוע ואביזרי עזר לצורך שימוש בחפצים. לגילאים 4 – 18 שנים.http://www.macs.nu/files/MACS_Hebrew_2010.pdf
Mini – MACS: Mini-Manual
Ability Classification System for
children with cerebral palsy 1 –
4 years of age (2016)
לא תורגם עדין לעברית.
מעריך את היכולת הכללית של הילד להשתמש בחפצים יום-יומיים לגילאים צעירים 1-4 שנים.
 
 
 
http://www.macs.nu/files/Mini-
MACS_English_2016.pdf
CFCS : Communication
Function Classification System
(2011)
מערכת לסיווג תקשורתי עבור אנשים
עם שיתוק מוחי
תרגום לעברית קינדלר ושנקר
מסווג את רמות השתתפות ורמות פעילות בתקשורת.
מתאר את מאפייני התקשורת כולל שימוש בדיבור, קולות,
שפת גוף, ג’סטות, שימוש בתת”ח
 
 
                   http://cfcs.us/wp- content/uploads/2014/01/Hebrew_CFCS_2012_06
_04.pdf
EDACS: Eating and Drinking
Ability Classification System
(2016)
תרגום לעברית בלינדר וסלוין
קיים תרגום לערבית
מסווג את רמות התפקוד של אכילה ושתיה, מתמקד
בפעולות התפקודיות של האכילה כגון מציצה, נגיסה,
לעיסה, בליעה.
 
סיווגEDACS
 

0 / 5. 0

[addtoany]
דילוג לתוכן