כיצד יכולים קלינאי תקשורת לסייע?

לקויות דיבור שכיחות בקרב נפגעי CP. בעצם, מחקר, שנערך בשנת 2012 על-ידי חוקרים שבדיים, מצא, כי בעיות דיבור משפיעות על למעלה ממחצית מהילדים נפגעי ה-CP.
חלק מהילדים נפגעי ה-CP בעלי קושי בשליטה בשרירים שלהם, בשרירי הפנים, הגרון, הצוואר והראש. הדבר עלול להוביל לקשיי דיבור, לעיסה ובליעה. הדבר עלול אף לגרום לריור ולהשפיע באופן כללי על היכולת לקיים אינטראקציה וללמוד. בעלי לקות שמיעה עלולים להתקשות להבין שפה דבורה.

ריפוי בדיבור וטיפול שפתי מיועדים לשפר את דיבור הילד ואת התקשורת שלו באמצעות חיזוק השרירים, המשמשים לדיבור, באמצעות שיפור מיומנויות הפה המוטוריות ובאמצעות שיפור הבנתם את הדיבור ואת השפה. הדבר עשוי לעזור אף להפרעות בליעה, כגון דיספגיה.

יתרונות הריפוי בדיבור
ריפוי בדיבור עשוי להועיל עד מאד לילדים נפגעי CP.
כאשר ילדים משפרים את הדיבור שלהם ואת התקשורת שלהם, קל להם יותר להביע את הצרכים שלהם, לחלוק את המחשבות שלהם ולקיים אינטראקציה עם אחרים.
ילדים נפגעי CP, אשר נתקלים בקושי לאכול, ללעוס ולבלוע, עלולים להיתקל בבעיה בצמיחתם התקינה ובשמירה על מסת גוף תקינה. ריפוי בדיבור עשוי לסייע בנושאים האלה, להקל על הילד בקבלת התזונה הנכונה וכמות המים, שלה הוא זקוק. הדבר יכול לשפר את איכות החיים הכללית שלהם ולהגביר את העצמאות שלהם. ריפוי בדיבור עשוי לעזור [בתחומים] הבאים:
● חיתוך הדיבור
● היגוי
● שטף הדיבור/גמגום
● התהוות הצליל והמילים
● הקשבה
● תדר
● התפתחות שפה ואוצר מילים
● עוצמת הקול
● הבנת המילים
● יצירת אסוציאציות בין מילים לבין אובייקטים
● תמיכה בנשימה ושליטה בה
● לעיסה
● בליעה
● קואורדינציה של שרירי הדיבור וחיזוקם

יתרונות הריפוי בדיבור פועלים מעבר לשיפור יכולת הילד להבין את השפה ולהשתמש בה. תקשורת חשובה למדי לתחומי התפתחות אחרים דוגמת התפתחות קוגניטיבית ודוגמת התפתחות חברתית ורגשית. כאשר לומד הילד להביע את עצמו טוב יותר, ניתן לראות את היתרונות בהרבה היבטים אחרים של החיים ושל ההתפתחות.
ריפוי בדיבור יעיל, מפני שהוא עשוי לסייע:
● לעודד את הלמידה ואת החינוך
● לשפר את היכולת לפתור בעיות
● להגביר את העצמאות
● להוסיף להשכלה
● לשפר את היכולת להביע מחשבות ורעיונות
● לשפר את הח̟ברות
● להעלות את ההערכה העצמית
● להפחית את הבושה
● לשפר את איכות החיים
● לשפר את תפקוד הבליעה ואת בטיחותה

ילדים נפגעי סוגים שונים של CP עלולים להתמודד עם בעיות תקשורת, אשר ריפוי בדיבור יכול לסייע בטיפול בהן. סוגיות שונות, הקשורות לדיבור, כפי שהן קשורות לכל אחד מסוגי ה-CP השונים, כוללות:
● CP ספסטי– ילדים, הסובלים מ-CP ספסטי, בדרך כלל נאבקים בתנועות איטיות ולא מדויקות של הפה, אשר דורשות מאמץ רב. הרבה פעמים הדיבור שלהם נשמע כבליעת מילים והקול שלהם נשמע לחוץ, או צרוד.
● CPאתטואידי– פעמים רבות אלה הסובלים מ-CP אתטואידי, מתקשים לשלוט בשרירי הפנים והלשון שלהם. יש להם אף קושי לשלוט בנשימה שלהם, בצלילים הקוליים שלהם וכן בעיות אכילה וריור.
● CPאטקסי– “סריקת” הדיבור, הלא היא דיבור בקול מונוטוני, בצלילים מנושפים, שכיחה בקרב ילדים, הסובלים מ-CP אטקסי. בהרבה מקרים הדיבור שלהם בולט בשל הפסקות ובשל החשות והם אף בעלי קושי בבליעה.

למה לצפות מריפוי בדיבור
ריפוי בדיבור שונה בעבור כל ילד נפגע CP. במהלך המפגש הראשון יבצע קלינאי התקשורת הערכה ראשונית של תפקודו הפיזי והקוגניטיבי של הילד. הערכה זו יכולה לכלול בדיקה של ההיסטוריה של מקרה הילד, בדיקה של חלל הפה, מבחנים אודיולוגיים, הערכות של חיתוך הדיבור, הערכות של השפה ושל שטף הדיבור והערכות קוגניטיביות.

לאחר ההערכות האורגינליות יכול קלינאי התקשורת לקבוע את אבחון הילד וליצור תכנית טיפול. לרוב הטיפול מורכב מתרגילים, אשר נתפרו לפי מאבקיו הספציפיים של הילד בתקשורת, או בבליעה. אמצעי תקשורת, המשמשים לעזר, ושפת הסימנים משמשים לעיתים קרובות כסיוע לילד/ה לבטא את עצמו/ה. הם יעילים במיוחד במקרים חמורים יותר, למשל, כשהילדים כלל אינם בעלי יכולת מילולית.

תרגילים, המשמשים בריפוי בדיבור
תרגילים שונים למכביר משמשים בריפוי בדיבור. תכנית הטיפול בכל ילד תהיה שונה בהתבסס על האתגרים האישיים שלו ועל הצרכים האישיים שלו.

תרגילים שונים למכביר משמשים בריפוי בדיבור. תכנית הטיפול בכל ילד תהיה שונה בהתבסס על האתגרים האישיים שלו ועל הצרכים האישיים שלו.

כמה דוגמאות לתרגילים נפוצים בריפוי בדיבור כוללות:
● טיפול בארטיקולציה– תוך שימוש בכרטיסי מילים בשביל לעזור להתמקד בצלילים ספציפיים תוך עידוד הילדים להשמיע צלילים בעת התבוננות במראה בשביל לעזור להם להבין, הכיצד נע הפה שלהם.
תרגילי נשיפה– הפרחת בועות, או שריקה, לצורך אימון שרירי הפה להפקת צלילים מסוימים ולחיזוק שרירי הבטן לטובת שליטה על הנשימה.
תרגילי נשימה– עבודה על שאיפה ועל נשיפה לחיזוק הסרעפת.
תרגילי לסת– אכילת מזונות, הדורשים לעיסה נוספת, כמו סלרי, כמו תפוחים וכמו גזרים לחיזוק שרירי הלסת תוך אימון בפתיחת הפה ובסגירתו בבת אחת תוך שימוש בשרירי הלסת גרידא, בעוד מישהו אחר אוחז בסנטר שלהם.
שפה ואסוציאציה למילים– תוך שימוש בפתקי בזק, אשר על גביהם כתובות מילים שונות ומופיעים צלילים שונים, תוך חיבור פיסות הפאזל יחדיו, במילים, אשר מתאימות זו לזו מבחינת המשמעות, על דרך המשל “גרב” ו-“נעל”, “מברשת שיניים” ו-“משחת שיניים” וכן “מחבט” ו-“כדור”.
תרגילי שפתיים– מצמוץ השפתיים שלהם סביב סוכריה על מקל בשביל לחזק אותן, קפיצת השפתיים שלהם בשביל לשפר את התנועתיות שלהן.
תרגילי בליעה– עשיית “מאמץ כביר כדי לבלוע”, הרי הוא אגירת נוזלים, או רוק, בפה ובליעתם בבליעה אחת. הדבר עוזר למנוע מהמזון ומהנוזלים לחדור אל נתיב האוויר. עשיית “תרגיל masako” [סוג של תרגיל בליעה], אשר מחזק את השרירים בחלקו האחורי של הגרון.
הדבר נעשה, בעת שהילד מוציא את לשונו, מפעיל עליה לחץ בעדינות בעזרת השיניים שלו כדי להחזיק אותה במקום ואחר מתאמן בבליעה.
תרגילי לשון– חיזוק הלשון על-ידי הוצאתה ועל-ידי משיכתה כנגד מכשיר רפואי, או כנגד
כפית למשך שניות מספר.

ציוד, המשמש בריפוי בדיבור
קלינאי תקשורת משתמשים במגוון אמצעים שונים כדי לעזור לילדים נפגעי CP לשפר את המאבקים שלהם בתקשורת, או כדי להתגבר עליהם. טכנולוגיית סיוע, או אמצעי סיוע, משמשים אף הם כעזרי תקשורת, בייחוד לילדים, שאינם בעלי יכולת מילולית.

אמצעים
אמצעים, אשר משמשים על-פי רוב בריפוי בדיבור, כוללים:
● אמצעי מיקום (הנחת הלשון במנח נכון למען [הפקת] צלילים מסוימים)
● לעיסה חושית באמצעות הפה
● קשיות
● מכשירים רפואיים, המונחים כנגד הלשון
● לוחות תמונות
● ספרים
● פתקי בזק
● לוחות מחיקים יבשים
● לוחות, שעל גביהם מונחים ניירות כתיבה

אמצעי סיוע
אמצעי הסיוע דלהלן משמשים ברוב המקרים לסיוע לבעלי קשיי תקשורת:
● טאבלטים
● מחשבים ומקלדות
● אמצעי תקשורת אוגמנטטיבית וחלופית (AAC)
● מערכות תקשורת ללא עזרים – שימוש בגוף הילד לשם העברת מסר, בדומה לשפת הגוף, או לשפת הסימנים
● מערכות תקשורת הכוללות עזרים – אמצעים נוספים, מלבד גוף הילד כנייר, כעפרונות, כלוחות, כאמצעי דיבור וכו’.
● תוכנה, שהותאמה באופן מיוחד

ריפוי בדיבור בהתאם לגיל
כשהילד מתבגר, או לחילופין, משפר את היכולות שלו, חייבת תכנית הטיפול שלו בתחום
הריפוי בדיבור להשתנות בהתאם. שלוש השנים הראשונות בחיי הילד חשובות באופן קיצוני לרכישת מיומנויות דיבור ומיומנויות שפה, משום שהמוח שלו מתפתח ומבשיל, מה שמאפשר להם לקלוט מידע זה בקלות. התערבות מוקדמת מעניקה לילדים את ההזדמנות הכי טובה שלהם להתפתח וללמוד במלוא הפוטנציאל שלהם.
פעוטות- ריפוי בדיבור לפעוטות, המבוסס על משחקים, מתבצע בעזרת משחקים וצעצועים, חזרה על רעשים ועל מילים, שירת שירים, אומנויות ומלאכות.
● ילדים צעירים – בקרב ילדים בגיל בית ספר מושם דגש נוסף על אינטראקציה חברתית, על אף שמשחקים וצעצועים עדיין נמצאים בשימוש. במרבית המקרים מורכב הטיפול מפעילויות שונות לקידום התקשורת, לצורך העניין, סיפור סיפורים, דיונים, חזרה על צלילים ועל מילים ועבודה על מטלות בית הספר של הילד. הטיפול גם עוזר לילד לשפר את המיומנויות החברתיות שלו, לדוגמא, שמירה על ראשו זקוף ושימור קשר עין בעת הדיבור.

מציאת קלינאי תקשורת
קלינאי תקשורת, הידועים כפתולוגים של דיבור-שפה גם כן, בעלי רשיון של בעלי מקצוע מתחום הבריאות, המתמחים בהערכת לקויות דיבור ושפה ובטיפול בהן, כמו גם בקשיי בליעה.
קלינאי תקשורת עובדים מקרוב חדשות לבקרים עם הצוות המטפל בילד – אשר בו יכולים להיכלל בין היתר, פיזיותרפיסטים ומטפלים מקצועיים – כדי לפתח תכנית טיפול מקיפה.
בעת בחירת קלינאי תקשורת חשוב למצוא בעל נסיון, אשר עבד עם ילדים נפגעי CP. אם אתם צריכים עזרה במציאת קלינאי תקשורת, בדקו עם רופא הילדים שלכם, עם הפיזיותרפיסט שלכם, או עם המטפל המקצועי שלכם, בשביל לראות, אם יש להם המלצות כלשהן.
כדי ללמוד יותר אודות הדרך לאתר קלינאי תקשורת נסו לטעון את המדריך החינמי שלנו ל-CP, הכולל למעלה מ-60 עמודים של מידע מעמיק לילדים ולהורים לילד נפגע CP.

0 / 5. 0

[addtoany]
דילוג לתוכן