כיצד ריפוי בעיסוק מסייע?

כיצד ריפוי בעיסוק מסייע?

ריפוי בעיסוק מסייע לאנשים לפתח, או להשיג בחזרה, את המיומנויות הדרושות כדי לזכות בעצמאות, כדי להיות מרוצים מהחיים. “העיסוק” בריפוי בעיסוק אינו מתייחס למקצוע של מישהו, למעלה מכך, הוא מתייחס לפעילויות היומיום, הנותנות לחיים משמעות.
בעבור ילד כוללות פעילויות אלו משחק ולמידה. ריפוי בעיסוק לילדים מתמקד בשיפור יכולת הילד לשחק וללמוד, הלא הן חשובות להתפתחות ולהפיכה לעצמאי.
לילדים נפגעי CP עשוי ריפוי בעיסוק לעזור לקשיי הקואורדינציה בשרירים ובגידים – קשיים, אשר עלולים להפוך את מטלות היומיום לקשות. חלק מהמטלות הללו כוללות אכילה, צחצוח שיניים ורחצה. ריפוי בעיסוק עשוי לעזור לשפר את היכולת הפיזית, הקוגניטיבית והחברתית, כמו גם את מיומנויות המוטוריקה העדינה ואת היציבה. טיפול זה עשוי אף לעזור להתמודד עם הקשיים בעיבוד מידע חושי.

יתרונות הריפוי בעיסוק
ריפוי בעיסוק יעיל לילדים נפגעי CP בהרבה מובנים. על-ידי הפיכת תפקוד פלג הגוף העליון לאופטימלי ועל-ידי שיפור הקואורדינציה של שרירים קטנים עשוי ריפוי בעיסוק לסייע לילדים נפגעי CP לבצע כהלכה את הפעילויות הבסיסיות מחיי היומיום.
ריפוי בעיסוק יכול לעזור לילדים ב:
● הגדלת הסיכויים שלהם להפוך לעצמאיים
● שיפור היכולת שלהם לשחק וללמוד
● הגברת ההערכה העצמית שלהם והבטחון שלהם
● מתן סיוע להם בפיתוח שגרה פעילה
● הענקת תחושת הישגיות
● שיפור איכות החיים שלהם

הורים ומטפלים מבלים זמן רב בסיוע לילדיהם נפגעי ה-CP לבצע פעולות בסיסיות מחיי היומיום. כשהילד מתחיל לראות את יתרונות הריפוי בעיסוק, כמוהו גם ההורים והמטפלים.
להורים ולמטפלים עוזר הריפוי בעיסוק ב:
● הפחתת הדרישות מהם
● הפחתת הלחץ
● השריית תחושת בטחון
● שיפור איכות החיים שלהם
● מתן אפשרות לראות את הילד שלהם משתפר והופך לעצמאי
כל סוג של CP מייצג תסמינים שונים, אשר עלולים לעכב את יכולת הילד לחיות חיים עצמאיים ולבצע כהלכה פעילויות מחיי היומיום.
ריפוי בעיסוק יכול לסייע בנושאים הבאים, הקשורים לכל סוג של CP:
CP ספסטי– נוקשות השרירים בגפיים העליונות ו/או התחתונות ותנועות מעוותות מאפיינות CP ספסטי. בין דברים אחרים יכול הדבר להוביל לקושי להתלבש, להתרחץ, להשתמש בשירותים, לאכול, לשתות, לכתוב ולאחוז חפצים.
CP אתטואידי– ילדים נפגעי CP אתטואידי אינם מסוגלים לווסת את מתח השרירים שלהם, מה שמקשה על השליטה בתנועות שלהם. קושי בלפיתת חפצים, ביציבה, בריור, בבליעה ובדיבור שכיחים בקרב ילדים נפגעי CP אתטואידי.
CP אטקסי– בעיות שיווי משקל וקואורדינציה שכיחות בקרב ילדים נפגעי CP אטקסי. פעמים רבות נאבקים ילדים אלה לשם [ביצוע] תנועות מדויקות וחווים רעידות, או חוסר יציבות. הדבר מקשה על ביצוע משימות, כגון כתיבה, או כגון אכילה, הדורשות תנועות מדויקות של האצבע[ות], או תנועות חוזרות, דוגמת מחיאות כפיים.

למה לצפות מריפוי בעיסוק
כפי שקורה לגבי פיזיותרפיה ולגבי ריפוי בדיבור, ריפוי בעיסוק שונה בעבור כל ילד נפגע CP. תכנית הטיפול של כל ילד בתחום הריפוי בעיסוק אישית עד מאד ונתפרת, לפי היכולות הפיזיות, האינטלקטואליות והחברתיות-רגשיות.
במהלך הטיפול הראשון של הילד שלכם יבצע המרפא בעיסוק הערכה כוללת. היא כוללת את בדיקת המוטוריקה העדינה של הילד, את ההתפתחות התפיסתית, האוראלית והמוטורית וצפייה בתגובות הילד למגע ולתנועה. המרפא בעיסוק גם יראיין את ההורה כדי לגלות [פרטים] על הנקודות החזקות של הילד ועל חולשותיו בעת ביצוע מטלות היומיום וכן כדי לאתר את המטרות הספציפיות, שיש לעבוד עליהן למען הילד.
מרבית הילדים נפגעי ה-CP צריכים לעבור הערכה נוספת מדי 6 עד 9 חודשים. לאחר הערכות אלה יתאים המרפא בעיסוק את תכנית הטיפול בהתבסס על ההתקדמות ועל השינוי.

תרגילים, המשמשים בריפוי בעיסוק
ריפוי בעיסוק כרוך בשימוש בפעולות תפקודיות לשיפור מתקדם של התפקוד הביצועי.
תרגילי ריפוי בעיסוק מתמקדים בתחומי המיומנות הבאים:
שליטה במוטוריקה עדינה – משפרת את מיומנות הידיים על-ידי עבודה על חיזוק שרירי הידיים, על הפרדת האצבעות, על הפעלת הידיים, על קימור כף היד, על סיבוב האגודל לכיוון
ההפוך ועל לפיתת צבת. הפעולות כוללות מעיכת אטב, משחק בעצועים, המשפריצים מים, והטלת מטבעות אל תוך חריץ של קופת חסכון.
קואורדינציה דו-צדדית– משחק, או תנועות, המלמד/ות את הילד לשלוט בשני צדי הגוף בו בזמן, כתיפוף, כרידוד במערוך וכפירוק אבני לגו, המחוברות זו לזו.
חיזוק פלג הגוף העליון ויציבותו– משחק, המתמקד בחיזוק הגו (המרכז) ובייצובו, תרגילים לשרירי הכתף ולשרירי פרק כף היד, כמו זחילה, כמו שכיבה על הבטן בשעת קריאה, כמו משחק, המערב תפיסה בזמן כריעת ברך וכמו מזיגת מים מקנקן לספל.
חציית קו האמצע– הפעולות הללו, כגון יצירת הספרה שמונה מרצועות בד, כגון זריקת כדורים לעבר מטרה, ימינה, שמאלה, או לעבר המרכז, לימוד הילד להגיע אל מרכז הגוף בזרועותיו וברגליו, אל הצד הנגדי.
מיומנות מוטוריות ויזואליות– משפרות את קשר העין-יד, את הקואורדינציה בין העין לבין היד באמצעות פעולות דוגמת ציור, דוגמת חריזת חרוזים, או דוגמת גלגול מקרוני [על מזלג] ודוגמת תפיסת כדור וזריקתו.
תפיסה חזותית– פעולות אלו משפרות את היכולת להבין, להעריך ולפרש את מה שנראה. הפעולות כוללות פאזלים של [אותיות] הא”ב, משחק בפריטים בעלי צורות שונות ומשחקי התאמת פריטים.
טיפול עצמי– משפר את היכולת לבצע פעולות מחיי היומיום ומכין את הילד להיות עצמאי יותר בבית, בבית הספר ובקהילה. התרגילים יכולים להיות קלים כתרגול ה-ADLs האלה, כצחצוח שיניים, כהתלבשות וכאכילה באופן עצמאי.
מרפאים בעיסוק משתמשים בטכניקות ספציפיות בשביל לעזור לילדים לממש את היעדים שלהם, כולל:
טיפול בתנועה לילדים, הגורם אילוצים (CIMT)– משפר את היכולת להניע חלקים חלשים יותר של הגוף על-ידי ריסון הצד הנגדי שלהם, החזק יותר. אצל ילד בעל קושי להניע את אחת מזרועותיו תרוסן הזרוע החזקה יותר לחלוטין לתקופה, שבה הזרוע החלשה יותר תחוזק ותאומן.
טיפול באינטגרציה חושית– משפר את היכולת לקבל, להשיג, לפרש ולפעול על-פי מידע, אשר מגיע אל המוח בעזרת קולטנים תחושתיים. פעולות אלו גורמות לילד לחוות חוויות תחושתיות שונות ויכולות לכלול משחק בכדורים, משחק בבצק, משחק בצעצוע סיליקון [במקור: silly putty], משחק בחול ובמים, הליכה על שטיח[ים] מחומרים שונים וציור באצבעות.

ציוד, המשמש בריפוי בעיסוק
הרבה כלים שונים ואמצעי סיוע משמשים בריפוי בעיסוק. הציוד יכול לנוע בין פריטים רגילים של משק הבית לבין טכנולוגיות סיוע מתחום ההיי-טק.

כלים
● פריטי משק בית יומיומיים (קשיות, אטבים, פינצטות, ספוגים וכדומה).
● ספרים
● מספריים מותאמים (בעלי סוגרים גמישים, או בעלי נקודות אחיזה קלות לשימוש)
● כלי כתיבה
● סדים
● התאמות ללבוש (אמצעים לרכיסת רוכסן, קרסים, מאחזים)
● צעצועים, שנועדו לפיתוח מיומנויות מוטוריות
● משחקים וצעצועים, העוזרים להתפתחות המוטורית והקוגניטיבית

אמצעי סיוע
● תמכן בעיפרון
● אמצעי האכלה מותאמים
● ציוד ישיבה וייצוב
● תוכנות מחשב ואביזרי הנגשה למחשב
● עזרים וציוד למשק בית
● כיסאות ושולחנות בית ספר
● עזרים לשימוש בשירותים ועזרי רחצה
● טאבלטים

ריפוי בעיסוק בהתאם לגיל
ריפוי בעיסוק מסייע לאנשים בכל הגילאים. בקרב ילדים נפגעי CP יתבסס הטיפול על יכולותיו הפיזיות, האינטלקטואליות, החברתיות והשפתיות של הילד וכמו-כן על גילו.

פעוטות– הטיפול בפעוטות סובב סביב משחק וסביב למידה. משחקים וצעצועים משמשים לשיפור ההתפתחות הקוגניטיבית והפיזית, כמו גם לשיפור יכולת הילד לבצע פעולות מחיי היומיום. ריפוי בעיסוק עשוי אף לשפר את ביצועי הילד בבית הספר ואת מיומנויות הח̟ברות שלו.

מציאת מרפא בעיסוק
מרפאים בעיסוק בעלי רשיון של בעלי מקצוע מתחום הבריאות. מציאת מרפא בעיסוק בעל נסיון, אשר עבד עם מטופלים נפגעי CP, חשובה למדי בשביל לוודא, כי הילד שלכם מקבל את הטיפול הטוב ביותר, אשר באפשרותו לקבל.
אם אתם צריכים עזרה במציאת מרפאים בעיסוק, שאלו את רופא הילדים שלכם, אם יש לו המלצות כלשהן. מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים ומרפאים בדיבור עובדים יחדיו במקרים רבים בשביל לגבש תכניות טיפול מקיפות. אם הילד שלכם רואה פיזיותרפיסט, או מרפא בדיבור, יתכן, כי הוא יוכל לקשר אתכם עם מרפא בעיסוק.
כדי ללמוד יותר אודות הדרך לאתר מרפא בעיסוק נסו לטעון את המדריך החינמי שלנו ל-CP, הכולל למעלה מ-60 עמודים של מידע מעמיק לילדים ולהורים לילד נפגע CP.

0 / 5. 0

[addtoany]
דילוג לתוכן