חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מוגבלויות פיזיות – תמיכות, זכויות וזכאויות – משרד החינוך

תלמידים עם מוגבלות פיזית זכאים לתמיכות שונות. בדף זה תוכלו לקרוא על התמיכות הניתנות להם ממשרד החינוך, על זכויות הניתנות להם מטעם משרד הבריאות, מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ומטעם הביטוח הלאומי, וזכויות נוספות.

תמיכות של משרד החינוך

הראייה הכוללת של הטיפול בתלמיד עם מוגבלות פיזית דורשת התמקצעות מיוחדת. לפיכך במתי”א יש מומחה תחום מוגבלות פיזית שתפקידו ללוות את התלמיד במסגרת הלימודית ולספק מענה מקצועי כולל לצרכיו בסביבת בית הספר, ובכלל זה הסרת חסמים הנגרמים עקב מוגבלות פיזית. הצרכים הייחודיים של תלמיד עם מוגבלות פיזית כוללים את הנושאים האלה:

  • נגישות פיזית: נגישות המבנה והמרחב החינוכי לתנועה, נגישות דרכי הגישה, נגישות הכניסה למוסד החינוכי, שירותים נגישים, אי-קיומם של מכשולים פיזיים, תמיכות פיזיות ואנושיות מתאימות, ריהוט מותאם ועוד.
  • חומרי לימוד מונגשיםחומרי למידה ודרכי למידה המותאמים ומונגשים על פי מגבלות התלמיד, שילוב אמצעי מִחשוב ואמצעים טכנולוגיים שונים ועוד.
  • טכנולוגיה מסייעת: קיומו והתאמתו של מכשור עזר לתמיכה בפעילויות היום-יומיות של התלמיד: אביזרי עזר שונים, כיסאות גלגלים, מעלונים, עמידונים ועוד.
  • שיעורים ייחודיים: פעילויות מותאמות לשיעורים ייחודיים כגון אימון גופני, של”ח, אמנות ועוד.
  • פעילות מחוץ לבית הספר: טיולים המונגשים גם לבעלי מוגבלות פיזית, פעילויות חוץ, מסעות לפולין, הסעות באוטובוס מונגש ועוד.
  • שעות הפנאיפעילויות פנאי מותאמות מעבר לשעות הלימוד.
  • הדרכת צוותיםהדרכה ייעודית לצוותים החינוכיים ולסייעות.

תמיכה מסוג הוראה ולימוד

הצרכים הייחודיים של תלמיד עם מוגבלות פיזית כוללים שיעורים ייחודיים: פעילויות מותאמות לשיעורים ייחודיים כגון אימון גופני, של”ח, אמנות ועוד.


תמיכה מסוג סייעות

חלק מהתלמידים עם הצרכים המיוחדים הלומדים בחינוך הרגיל או בחינוך המיוחד מקבלים תמיכה מסוג סייעת כחלק מהמענה הכולל לצורכיהם הייחודים.

קיימת הבחנה בין מתכונת ההקצאה של שעות הסייעות בהתאם לסוגי הסייעות:

  • סייעות כיתתיות – שעות סייעת המוקצות באופן אוטומטי למסגרות החינוך המיוחד.
  • סייעות תגבור מוסדיות – שעות סייעת המוקצות מהמחוז למסגרות או לכיתות של החינוך המיוחד על פי שיקול דעתו של המחוז.
  • סייעות לתלמידים משולבים – שעות סייעת המוקצות כסיוע לתלמידים בודדים.

הסייעות מועסקות בכל ימי הלימודים המתקיימים במוסד החינוכי במהלך שנת הלימודים וכן בכל ימי ההפעלה של המוסד החינוכי בחופשת הקיץ ובחופשות החגים.

תמיכה מסוג התאמות

התאמות בהיבחנות בבחינות בבית הספר  הצוות החינוכי ישקול התאמות נוסף על ההתאמות הכלליות לתלמידים עם מוגבלות מוטורית ו/או קשיים בדיבור:

  • מתן חלופה טכנולוגית, כגון מחשב תקשורת; שימוש בדרכי סמלול והבעה הנהוגים בתהליכי ההוראה-למידה, כגון סמלים מוסכמים, הצבעה על תשובה.
  • נוכחות איש צוות מוכר המכיר את דרכי התקשורת התומכת והחלופית שהותאמו לתלמיד.
  • מתמטיקה: שרטוטים ודיאגרמות המאפשרים סימון על ידי התלמיד.

התאמות בבחינות הבגרות – ניתנות לפי המוסבר להלן:

  • יש לאפשר נוכחות איש צוות מוכר לתלמיד בחדר הבחינה, שאינו מלמד את מקצוע הבחינה, אך מכיר את דרכי התקשורת החלופית והתומכת, שהותאמו עבור התלמיד הנבחן.
  • מתמטיקה – בכל שאלה שבה מצורף שרטוט, ניתן לצלם את השרטוט במספר עותקים ובמידת הצורך בהגדלה.
  • במקרה שהתלמיד מתקשה לכתוב באמצעים קונבנציונליים (עט-נייר) ומתקשה בדיבור, ניתן לאפשר שימוש במקלדת וירטואלית או מקלדת עם לחצנים מותאמים, או באמצעי הנגשה טכנולוגי אחר שהותאם במיוחד עבור התלמיד על ידי הצוות החינוכי.
  • הארכת זמן מעבר לתוספת הזמן הכללית תינתן לתלמידים הזקוקים להאכלה או למתן תרופות על פי לוח זמנים או ליציאה לשירותים הדורשת התערבות מסייעת וטיפול.
  • אנגלית – אם יש צורך, כחלופה למרכיב הבחינה בעל פה, המבוסס על שטף מילולי, יכולה להתבצע ההערכה באמצעות עבודה בכתב, בהתאם לעקרונות הנגשת הכתיבה הייחודיים הנדרשים לתלמיד.

לפרטים נוספים ראו דף התאמות בהיבחנות – בחינות בגרות.

תמיכה מסוג הסעות

משרד החינוך משתתף בהוצאות הסעה של תלמידי החינוך המיוחד משותקי מוחין ובעלי נכויות פיזיות קשות בגיל 21-3 לבתי ספר רשמיים, לבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים ולגני ילדים, על פי החלטת ועדת השמה או ערר וצוות שיבוץ ובכפיפות לאישורי ועדת ההסעות המחוזית. לפרטים ראו חוזר מנכ”ל בפרק הסעות, סעיף 2. למידע מפורט על זכאות להסעות, ליווי הסעות וביצוען ראו כאן.

תמיכה מסוג הזנה

על השתתפות משרד החינוך בנושא הזנה לילדים משותקי מוחין ובעלי נכויות פיזיות קשות ראו חוזר מנכ”ל בפרק השתתפות משרדנו במימון שירותי הזנה.

שירותים טיפוליים

מטרת הטיפול היא לקדם את יכולותיהם של התלמידים להשתתף בפעילויות חינוכיות בבית הספר ומחוצה לו, בלמידה, במשחק, בהכנה לקראת חיי עבודה ובפעילויות חברה ופנאי. הטיפול מבוסס על המודל הביו-פסיכו-סוציאלי (מודל ה-ICF, 2001), המשלב בין המודל הרפואי למודל החברתי. האחד רואה את מקור המוגבלות באדם, במחלתו ובמוגבלותו והאחר מסביר את מקור המוגבלות בחברה ובהדרה שהיא יוצרת כלפי האדם עם הצרכים המיוחדים. על פי תפיסה זו, תפקודו ומוגבלותו של הפרט הם תולדה של אינטראקציות דינמיות בין מצבי בריאות שונים ובין גורמים סביבתיים, חברתיים ותרבותיים המשפיעים על תפקוד ומוגבלות. הטיפול על פי מודל זה מחייב נקיטת פעולות חברתיות לצד פעולות רפואיות ועשיית התאמות נדרשות כדי לקדם את השתתפותם המלאה של אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים. משום כך מטרות העל של כל התערבות מוכוונות ליצירת אינטראקציות חיוביות בין הפרט לסביבתו ולחיזוק השתתפותו במשימות בחיי היום-יום. הראייה הכוללת של הטיפול בתלמיד דורשת התמקצעות מיוחדת. לשם כך יש במתי”א מומחה תחום מוגבלות פיזית, שתפקידו ללוות את התלמיד במסגרת הלימודית ולספק מענה מקצועי כולל לצרכיו בסביבת בית הספר, ובכלל זה הסרת חסמים הנגרמים עקב מוגבלות פיזית. 

0 / 5. 0

דילוג לתוכן