מקצוע קלינאיות התקשורת שייך למקצועות הבריאות. זהו תחום מחקרי וקליני רחב היקף. המקצוע נוגע במגוון היבטים של התקשורת בין בני האדם ובמוגבלויות הקיימות בתחום זה. קלינאי תקשורת עוסקים באיתור, באבחון תפקודי, בטיפול ובשיקום, במניעה, בייעוץ, בהדרכה ובמחקר של ההיבטים השונים של השפה, הדיבור והתקשורת. קרא עוד
זאת במטרה להקל על המטופל ולאפשר לו תפקוד תקשורתי מיטבי. עבודת קלינאי התקשורת במערכת החינוך באה לידי ביטוי בשלוש רמות התערבות: ברמת הפעילות, ברמת התפקוד וברמת ההשתתפות בחיי היום-יום. קלינאי תקשורת מוסמכים לאבחן את כל אחד מהתחומים הבאים ולטפל בהם:,
תחומי טיפול
תקשורת – תחום העוסק בתקשורת מילולית באמצעות השפה שבה אנחנו מדברים והתקשורת הלא-מילולית, כגון אינטונציה, שפת גוף והבעות פנים. קלינאי התקשורת אמונים על פיתוח ושכלול מיומנויות התקשורת, פיתוח של יכולת ההבנה החברתית וקריאת המפה החברתית. כל אלו במטרה לאפשר לתלמיד לקבל החלטות יעילות ולפתח יחסים הדדיים בשיח ובמשחק בסביבה החברתית הטבעית לאורך זמן.
שפה – תחום העוסק בשלושת מרכיבי השפה: צורה, משמעות ושימוש, המשפיעים כולם יחד על יכולות הלמידה של התלמיד.
צורה – כוללת פונולוגיה העוסקת בצלילים, מורפולוגיה העוסקת במילים ותחביר העוסק במבנה המשפט
משמעות – סמנטיקה העוסקת במשמעות של המילים ושל השפה
שימוש – פרגמטיקה, העוסקת בכללי השימוש בשפה. קלינאי התקשורת במערכת החינוך עוסקים בקידום ובשכלול יכולותיו של התלמיד בהבנה ובהבעה של השפה הדבורה והכתובה על כל מרכיביה, כולל התאמה ושימוש באמצעי תקשורת תומכת וחלופית.
קלינאי התקשורת גם מייעץ לצוות החינוכי כיצד להנגיש את ההוראה לתלמידים. כל זאת כדי לקדם את תפקודיו של התלמיד בחיי בית הספר: להקשיב לאחר, להביע את צרכיו, לשתף במחשבות ובחוויות, להביע את עצמו בכתב ובעל פה ולהיות חלק מהשיח החברתי-לימודי.
דיבור – מובנות הדיבור של התלמיד מבחינת ההיגוי, שטף הדיבור והקול, כאשר הם משפיעים על השתלבותו החברתית והלימודית של התלמיד.
אכילה – כולל אבחון והתערבות בשלושה היבטים הפעילות, כגון נגיסה, אכילת מרקמים מגוונים ובליעה
תפקוד, כגון היכולת לנגוס ולהעביר את המזון מצד לצד השתתפות כאוכל חברתי, המסוגל לבחור ולהביע את רצונו וצרכיו, ולשוחח עם הסובבים אותו בזמן הארוחה
שמיעה– קלינאי התקשורת עוסק בשלושה היבטים של הטיפול
טיפול בתלמיד לקוי השמיעה
הדרכת הצוות החינוכי
קשר עם גורמי חוץ והנגשת הסביבה
הטיפול בתלמיד מתמקד בכל הקשור לשיקום השמיעה, דיבור, שפה ותקשורת. הדרכת הצוות מתייחסת לפיתוח מיומנויות תקשורת, תפקוד המערכת האודיטורית, חשיבות השימוש במכשירי שמיעה ושתלים ובמערכות הגברה (אישית ו/או כיתתית), בתפעול העזרים ובבדיקת תקינותם. הקשר של הקלינאי עם גורמי חוץ בתחום השיקום השמיעתי כולל קשר רופאים, מכוני שמיעה, מכונים למכשירי שמיעה וכיו”ב. כמו כן, מלווה הקלינאי את תהליך ההנגשה של הסביבה הלימודית עבור התלמיד על מנת ליצור תנאי האזנה ותפיסת דיבור מיטביים (הנגשה אקוסטית וחזותית).
סביבת העבודה – עבודת הטיפול של קלינאי התקשורת נעשית בסביבות עבודה משתנות על פי תוכניתו האישית של התלמיד, ויכולה להתקיים בחדר הטיפולים, בכיתה, בחצר, במהלך הארוחה ובמרחבים שונים נוספים, כגון במהלך טיולים וטקסים.
תחומי טיפול
תקשורת – תחום העוסק בתקשורת מילולית באמצעות השפה שבה אנחנו מדברים והתקשורת הלא-מילולית, כגון אינטונציה, שפת גוף והבעות פנים. קלינאי התקשורת אמונים על פיתוח ושכלול מיומנויות התקשורת, פיתוח של יכולת ההבנה החברתית וקריאת המפה החברתית. כל אלו במטרה לאפשר לתלמיד לקבל החלטות יעילות ולפתח יחסים הדדיים בשיח ובמשחק בסביבה החברתית הטבעית לאורך זמן.
שפה – תחום העוסק בשלושת מרכיבי השפה: צורה, משמעות ושימוש, המשפיעים כולם יחד על יכולות הלמידה של התלמיד.
צורה – כוללת פונולוגיה העוסקת בצלילים, מורפולוגיה העוסקת במילים ותחביר העוסק במבנה המשפט
משמעות – סמנטיקה העוסקת במשמעות של המילים ושל השפה
שימוש – פרגמטיקה, העוסקת בכללי השימוש בשפה. קלינאי התקשורת במערכת החינוך עוסקים בקידום ובשכלול יכולותיו של התלמיד בהבנה ובהבעה של השפה הדבורה והכתובה על כל מרכיביה, כולל התאמה ושימוש באמצעי תקשורת תומכת וחלופית.
קלינאי התקשורת גם מייעץ לצוות החינוכי כיצד להנגיש את ההוראה לתלמידים. כל זאת כדי לקדם את תפקודיו של התלמיד בחיי בית הספר: להקשיב לאחר, להביע את צרכיו, לשתף במחשבות ובחוויות, להביע את עצמו בכתב ובעל פה ולהיות חלק מהשיח החברתי-לימודי.
דיבור – מובנות הדיבור של התלמיד מבחינת ההיגוי, שטף הדיבור והקול, כאשר הם משפיעים על השתלבותו החברתית והלימודית של התלמיד.
אכילה – כולל אבחון והתערבות בשלושה היבטים הפעילות, כגון נגיסה, אכילת מרקמים מגוונים ובליעה
תפקוד, כגון היכולת לנגוס ולהעביר את המזון מצד לצד השתתפות כאוכל חברתי, המסוגל לבחור ולהביע את רצונו וצרכיו, ולשוחח עם הסובבים אותו בזמן הארוחה
שמיעה– קלינאי התקשורת עוסק בשלושה היבטים של הטיפול
טיפול בתלמיד לקוי השמיעה
הדרכת הצוות החינוכי
קשר עם גורמי חוץ והנגשת הסביבה
הטיפול בתלמיד מתמקד בכל הקשור לשיקום השמיעה, דיבור, שפה ותקשורת. הדרכת הצוות מתייחסת לפיתוח מיומנויות תקשורת, תפקוד המערכת האודיטורית, חשיבות השימוש במכשירי שמיעה ושתלים ובמערכות הגברה (אישית ו/או כיתתית), בתפעול העזרים ובבדיקת תקינותם. הקשר של הקלינאי עם גורמי חוץ בתחום השיקום השמיעתי כולל קשר רופאים, מכוני שמיעה, מכונים למכשירי שמיעה וכיו”ב. כמו כן, מלווה הקלינאי את תהליך ההנגשה של הסביבה הלימודית עבור התלמיד על מנת ליצור תנאי האזנה ותפיסת דיבור מיטביים (הנגשה אקוסטית וחזותית).
סביבת העבודה – עבודת הטיפול של קלינאי התקשורת נעשית בסביבות עבודה משתנות על פי תוכניתו האישית של התלמיד, ויכולה להתקיים בחדר הטיפולים, בכיתה, בחצר, במהלך הארוחה ובמרחבים שונים נוספים, כגון במהלך טיולים וטקסים.