שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בגן לחינוך רגיל מתקיים מגיל חינוך חובה בהתאם לחוק חינוך חובה, לחוזר מנכ”ל בנושא תוכנית השילוב בחינוך הרגיל ולהחלטת ועדת שילוב. בדף זה תוכלו לקרוא על ילדים עם צרכים מיוחדים המשתלבים בגן לחינוך רגיל, על העקרונות המובילים בתפיסת השילוב בגן רגיל ועל מאפייני השילוב.
ילדים המשתלבים בגני ילדים של החינוך הרגיל
ילדים עם צרכים מיוחדים משתלבים בגני ילדים של החינוך הרגיל בהתאם לחוק חינוך מיוחד, תשנ”ח-1988, לחוזר מנכ”ל סח /3(ד) 2007 בנושא תוכנית השילוב במסגרות החינוך הרגיל, ולהחלטת ועדת שילוב. שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בגן לחינוך רגיל מתקיים מגיל חינוך חובה. ביישובים שבהם חוק חינוך חובה חינם חל על גילאי 4-3, השילוב מתקיים מגיל 3. ביישובים שבהם לא חל חוק חינוך חובה על גילאים אלו, ולילד יש מוגבלויות ששכיחותה נמוכה באוכלוסייה, ניתן לפנות לוועדת חריגים בהתאם להנחיות שבחוזר מנכ”ל תשע”ד/5(א), 2014, סעיף 1.4.3.
עיקרון מוביל בתפיסת השילוב בגן ילדים רגיל
העיקרון המוביל את השילוב בגן ילדים רגיל הוא השתתפות מיטבית של הילד בתוכנית הלימודים הרגילה ובמכלול העשייה של בני גילו בגן, תוך צמצום פערים לעומת שאר חבריו לגן ומתן מענה לצרכיו הייחודיים.
מאפייני השילוב בגן ילדים רגיל
תכני הלימוד – התבססות על תפיסת העבודה ועל תוכניות הלימודים לגן הילדים בחינוך הרגיל, תוך התאמת דרכי העבודה למאפייני התפקוד של הילד.
תוכנית אישית – לכל ילד עם צרכים מיוחדים המשולב בגן לחינוך רגיל נבנית תוכנית לימודים אישית. התוכנית מגובשת על ידי מנהלת הגן וצוות השילוב היישובי, תוך היוועצות בצוות הרב-מקצועי ושיח עם הורי הילד, ובמידת האפשר עם הילד עצמו.
התוכנית כוללת מטרות ויעדים לקידום הילד בהתייחס לתחומי תפקוד שונים וכן תמיכות שנקבעו על ידי הצוות הרב-מקצועי, כגון הוראה ולימוד, התאמה וסיוע. התוכנית מיושמת בשיתוף מלא בין מנהלת הגן, גננת השילוב והצוות הרב-מקצועי, תוך חלוקת תחומי אחריות והגדרת שיתופי פעולה.
תכני הלימוד והפעילויות השונות לילד עם הצרכים המיוחדים הם חלק מסדר היום של הגן הרגיל שבו משולב הילד. שיעורים, תמיכות וטיפולים על ידי גננת השילוב ועל ידי עובדי הוראה ממקצועות הבריאות משולבים בסדר היום של הגן, בהיקף שאינו עולה על שליש מהשעות השבועיות באופן קבוצתי או פרטני, תוך צמצום פגיעה אפשרית במהלך התקין של סדר היום בגן.
גן משולב
גן משולב הוא אחת מצורות התמיכה האפשריות, והוא מורכב מקבוצת ילדים עם צרכים מיוחדים ומקבוצת ילדים בחינוך הרגיל. בדף זה תוכלו לקרוא על הגדרתו של גן משולב, הילדים הלומדים בגן משולב ומאפייני הגן המשולב.
הגדרת גן משולב
גן משולב הוא אחת מצורות התמיכה האפשריות, והוא מורכב מקבוצת ילדים עם צרכים מיוחדים ומקבוצת ילדים בחינוך הרגיל. גן משולב מוגדר למשך שנה אחת בלבד. פתיחת הגן המשולב היא בסמכותה של ועדת השילוב היישובית לגני הילדים ובאישורו של המפקח על החינוך המיוחד.
הילדים הלומדים בגן משולב
הילדים בגן משולב הם ילדים מעוכבי התפתחות, מעוכבי שפה, לקויי שמיעה ולקויי ראייה המשולבים בגן רגיל באופן קבוצתי, בהתאם לחוזר מנכ”ל עד/5(א), 2014, נספח מס’ 11, ועל פי החלטתה של ועדת שילוב מוסדית.
מאפייני הגן המשולב
- מספר הילדים עם הצרכים המיוחדים הלומדים בגן עומד על כשליש מסך הילדים בגן.
- בצוות יש שתי גננות: גננת-אם המנהלת את הגן וגננת לחינוך מיוחד וכן שתי עוזרות גננות, העובדות כצוות עם כל הילדים.
- לכל תלמיד עם צרכים מיוחדים בגן משולב נבנית תוכנית אישית בהתאם לצרכיו, לגילו ולמאפייני המוגבלות שלו. התוכנית נבנית ומיושמת תוך שיתוף מלא בין חברי צוות הגן מהחינוך הרגיל ומהחינוך המיוחד, חלוקת תחומי אחריות, הגדרת שיתופי פעולה ושיתוף הורי הילדים ובמידת האפשר – שיתוף הילדים.
להרחבה ראו חוזר מנכ”ל סח/3(ד), 2007, נספח מס’ 13.
גן חינוך מיוחד ואשכול גנים לחינוך מיוחד
ילדים בגיל 6-3 עם מוגבלויות שונות ברמות תפקוד שונות לומדים בגן לחינוך מיוחד בהתאם לחוק חינוך מיוחד ולהחלטת ועדת השמה. אשכול גנים לחינוך מיוחד הוא מקבץ של גני חינוך מיוחד במתחם או בבניין משותף עם הנהלה משותפת, שבהם לומדים ילדים עם אפיון מוגבלות דומה או שילוב מושכל של שתי מוגבלויות ויותר. בדף זה תוכלו לקרוא על העקרונות והמאפיינים של גן לחינוך מיוחד, על תכני הלימוד בגן זה ועל מאפייניו של אשכול גנים לחינוך מיוחד.
הילדים הלומדים בגן לחינוך מיוחד
ילדים בגיל 6-3 עם מוגבלויות שונות ברמות תפקוד שונות לומדים בגן לחינוך מיוחד בהתאם לחוק חינוך מיוחד, תשנ”ח-1988, ולהחלטת ועדת השמה.
עקרונות מובילים בגן לחינוך מיוחד
- התבססות על תפיסת העבודה ועל תוכניות הלימודים של האגף לחינוך קדם-יסודי בחינוך הרגיל, תוך התאמת ההוראה לצרכים הייחודיים ולמאפייני התפקוד של הילדים.
- עבודה במגוון סביבות בגן ובסביבתו תוך חיבור בין התכנים הנלמדים
מאפייני הגן לחינוך מיוחד
- הגן לחינוך מיוחד מיועד לילדים עם צרכים מיוחדים בלבד, והוא דומה באופיו לגן בחינוך הרגיל. מספר הילדים בגן נקבע בהתאם למוגבלות של הילדים, והוא נמוך במידה משמעותית ממספר הילדים בגן לחינוך רגיל.
- צוות הגן – נוסף על הגננת והסייעת פועל בגן צוות רב-מקצועי הכולל גם עובדי הוראה ממקצועות הבריאות בהתאם למאפייני הילדים ולצורכיהם.
- סדר היום בגן – הפעילות בגן מתקיימת בהתאמה מרבית לסדר היום של הגן הרגיל ובהתאם למאפייני התפקוד של הילדים. טיפולים על ידי עובדי הוראה ממקצועות הבריאות ניתנים באופן פרטני או קבוצתי כחלק מסדר היום של הגן, בהתאם להחלטת הצוות הרב-מקצועי ולצורכי הילדים.
- שנת הלימודים בגן – בהתאם לחוק חינוך מיוחד תוארך שנת הלימודים מעבר לשנת הלימודים הרגילה, והלימודים בגן מתקיימים גם בתקופות של חופשת הלימודים הרגילה. מועדי הארכת שנת הלימודים משתנים בהתאם למאפייני הילדים.
- יום הלימודים בגן – יום הלימודים עשוי להתארך מעבר ליום הלימודים בגן לחינוך רגיל, ואף הוא נקבע בהתאם למאפייני הילדים.
תכני לימוד בגן לחינוך מיוחד
- נושאים מתוך רצף השנה, כגון חגים ועונות השנה.
- תכנים ומיומנויות בתחומי הליבה של החינוך הקדם-יסודי: שפה ואוריינות, מדע וטכנולוגיה, כישורי חיים ואומנויות.
- נושאים מתחומי הכנה לחיים בהתאם לגיל הילדים ולתפקודם, כגון טיפול עצמי, בריאות ובטיחות, פנאי, קשר בין-אישי.
- נושאים מותאמים לצרכים ייחודיים הנובעים ממאפייני התפקוד והמוגבלות של הילדים.
- פעילויות לקידום ההשתתפות וההשתלבות של הילדים בחברה ובקהילה ולטיפוח הכישורים החברתיים של הילדים.
תוכנית אישית לילד בגן לחינוך מיוחד
- לכל ילד בגן נבנית תוכנית אישית על פי חוזר מנכ”ל נח’ 7, 1998, המתמקדת ביעדים ייחודיים לילד ובאמצעים להשגתם. נוסף על כך כוללת התוכנית פירוט של כלל התמיכות וההתאמות הנדרשות לילד לשם תפקוד בסביבה החינוכית-חברתית.
- התוכנית האישית נבנית על ידי מנהלת הגן, בשיתוף כלל צוות הגן, כולל עובדי הוראה ממקצועות הבריאות הפועלים בגן, הילד (במידת האפשר) והוריו.
- היעדים בתוכנית האישית מקודמים כחלק מתוכנית הלימודים הגנית, המתווה את כלל הפעילות בגן.
אשכול גנים לחינוך מיוחד
אשכול גנים לחינוך מיוחד הוא מקבץ של גני חינוך מיוחד במתחם או בבניין משותף ועם הנהלה משותפת, שבהם לומדים ילדים עם אפיון מוגבלות דומה או שילוב מושכל של שתי מוגבלויות ויותר. קיימים אשכולות גנים גם בחינוך הרגיל, וחלקם מכילים גם גני חינוך מיוחד. מבנה זה מאפשר לילדים מגן החינוך המיוחד להשתלב בפעילויות בגן לחינוך רגיל בהתאם לצרכיהם.
הילדים הלומדים באשכול גנים לחינוך מיוחד
ילדים בגיל 6-3 עם מוגבלויות מסוגים שונים, שעברו ועדת השמה.
מאפייני אשכול הגנים לחינוך מיוחד
- עקרונות התכנון וההוראה, תכני הלימוד, הפעילויות וכתיבת התוכניות האישיות והתוכניות הגניות מתקיימים בדומה לגני החינוך המיוחד.
- באשכול הגנים לחינוך מיוחד מתקיים תכנון רב שנתי מתפתח של למידה, פעילות וטיפול ברצף דרגות הגיל ורמות התפקוד באשכול, תוך הידוק הקשר וההמשכיות במעבר משנה לשנה ולקראת המעבר לבית הספר.
- אשכול הגנים לחינוך מיוחד מאפשר הרחבה של מגוון אפשרויות למפגש וללמידה עם ילדים בגנים אחרים באשכול בקבוצות הומוגניות או הטרוגניות וכן לגיוון המפגשים והקשרים החברתיים.
- באשכול הגנים לחינוך מיוחד פועל צוות בדומה לצוות הרב-מקצועי בגני חינוך מיוחד, והדבר מאפשר את הרחבת השותפות ולמידת עמיתים עם אנשי צוות נוספים באשכול.
גן חינוך מיוחד ואשכול גנים לחינוך מיוחד
ילדים בגיל 6-3 עם מוגבלויות שונות ברמות תפקוד שונות לומדים בגן לחינוך מיוחד בהתאם לחוק חינוך מיוחד ולהחלטת ועדת השמה. אשכול גנים לחינוך מיוחד הוא מקבץ של גני חינוך מיוחד במתחם או בבניין משותף עם הנהלה משותפת, שבהם לומדים ילדים עם אפיון מוגבלות דומה או שילוב מושכל של שתי מוגבלויות ויותר. בדף זה תוכלו לקרוא על העקרונות והמאפיינים של גן לחינוך מיוחד, על תכני הלימוד בגן זה ועל מאפייניו של אשכול גנים לחינוך מיוחד.
הילדים הלומדים בגן לחינוך מיוחד
ילדים בגיל 6-3 עם מוגבלויות שונות ברמות תפקוד שונות לומדים בגן לחינוך מיוחד בהתאם לחוק חינוך מיוחד, תשנ”ח-1988, ולהחלטת ועדת השמה.
עקרונות מובילים בגן לחינוך מיוחד
- התבססות על תפיסת העבודה ועל תוכניות הלימודים של האגף לחינוך קדם-יסודי בחינוך הרגיל, תוך התאמת ההוראה לצרכים הייחודיים ולמאפייני התפקוד של הילדים.
- עבודה במגוון סביבות בגן ובסביבתו תוך חיבור בין התכנים הנלמדים
מאפייני הגן לחינוך מיוחד
- הגן לחינוך מיוחד מיועד לילדים עם צרכים מיוחדים בלבד, והוא דומה באופיו לגן בחינוך הרגיל. מספר הילדים בגן נקבע בהתאם למוגבלות של הילדים, והוא נמוך במידה משמעותית ממספר הילדים בגן לחינוך רגיל.
- צוות הגן – נוסף על הגננת והסייעת פועל בגן צוות רב-מקצועי הכולל גם עובדי הוראה ממקצועות הבריאות בהתאם למאפייני הילדים ולצורכיהם.
- סדר היום בגן – הפעילות בגן מתקיימת בהתאמה מרבית לסדר היום של הגן הרגיל ובהתאם למאפייני התפקוד של הילדים. טיפולים על ידי עובדי הוראה ממקצועות הבריאות ניתנים באופן פרטני או קבוצתי כחלק מסדר היום של הגן, בהתאם להחלטת הצוות הרב-מקצועי ולצורכי הילדים.
- שנת הלימודים בגן – בהתאם לחוק חינוך מיוחד תוארך שנת הלימודים מעבר לשנת הלימודים הרגילה, והלימודים בגן מתקיימים גם בתקופות של חופשת הלימודים הרגילה. מועדי הארכת שנת הלימודים משתנים בהתאם למאפייני הילדים.
- יום הלימודים בגן – יום הלימודים עשוי להתארך מעבר ליום הלימודים בגן לחינוך רגיל, ואף הוא נקבע בהתאם למאפייני הילדים.
תכני לימוד בגן לחינוך מיוחד
- נושאים מתוך רצף השנה, כגון חגים ועונות השנה.
- תכנים ומיומנויות בתחומי הליבה של החינוך הקדם-יסודי: שפה ואוריינות, מדע וטכנולוגיה, כישורי חיים ואומנויות.
- נושאים מתחומי הכנה לחיים בהתאם לגיל הילדים ולתפקודם, כגון טיפול עצמי, בריאות ובטיחות, פנאי, קשר בין-אישי.
- נושאים מותאמים לצרכים ייחודיים הנובעים ממאפייני התפקוד והמוגבלות של הילדים.
- פעילויות לקידום ההשתתפות וההשתלבות של הילדים בחברה ובקהילה ולטיפוח הכישורים החברתיים של הילדים.
תוכנית אישית לילד בגן לחינוך מיוחד
- לכל ילד בגן נבנית תוכנית אישית על פי חוזר מנכ”ל נח’ 7, 1998, המתמקדת ביעדים ייחודיים לילד ובאמצעים להשגתם. נוסף על כך כוללת התוכנית פירוט של כלל התמיכות וההתאמות הנדרשות לילד לשם תפקוד בסביבה החינוכית-חברתית.
- התוכנית האישית נבנית על ידי מנהלת הגן, בשיתוף כלל צוות הגן, כולל עובדי הוראה ממקצועות הבריאות הפועלים בגן, הילד (במידת האפשר) והוריו.
- היעדים בתוכנית האישית מקודמים כחלק מתוכנית הלימודים הגנית, המתווה את כלל הפעילות בגן.
אשכול גנים לחינוך מיוחד
אשכול גנים לחינוך מיוחד הוא מקבץ של גני חינוך מיוחד במתחם או בבניין משותף ועם הנהלה משותפת, שבהם לומדים ילדים עם אפיון מוגבלות דומה או שילוב מושכל של שתי מוגבלויות ויותר. קיימים אשכולות גנים גם בחינוך הרגיל, וחלקם מכילים גם גני חינוך מיוחד. מבנה זה מאפשר לילדים מגן החינוך המיוחד להשתלב בפעילויות בגן לחינוך רגיל בהתאם לצרכיהם.
הילדים הלומדים באשכול גנים לחינוך מיוחד
ילדים בגיל 6-3 עם מוגבלויות מסוגים שונים, שעברו ועדת השמה.
מאפייני אשכול הגנים לחינוך מיוחד
- עקרונות התכנון וההוראה, תכני הלימוד, הפעילויות וכתיבת התוכניות האישיות והתוכניות הגניות מתקיימים בדומה לגני החינוך המיוחד.
- באשכול הגנים לחינוך מיוחד מתקיים תכנון רב שנתי מתפתח של למידה, פעילות וטיפול ברצף דרגות הגיל ורמות התפקוד באשכול, תוך הידוק הקשר וההמשכיות במעבר משנה לשנה ולקראת המעבר לבית הספר.
- אשכול הגנים לחינוך מיוחד מאפשר הרחבה של מגוון אפשרויות למפגש וללמידה עם ילדים בגנים אחרים באשכול בקבוצות הומוגניות או הטרוגניות וכן לגיוון המפגשים והקשרים החברתיים.
- באשכול הגנים לחינוך מיוחד פועל צוות בדומה לצוות הרב-מקצועי בגני חינוך מיוחד, והדבר מאפשר את הרחבת השותפות ולמידת עמיתים עם אנשי צוות נוספים באשכול.
תלמידים עם צרכים מיוחדים משתלבים בכיתות החינוך הרגיל בהתאם לחוק חינוך מיוחד, לחוזר מנכ”ל בנושא תוכנית השילוב בחינוך הרגיל ולהחלטת ועדת שילוב. בדף זה תוכלו לקרוא על התלמידים המשולבים בחינוך הרגיל, על עקרונות השילוב ומאפייני השילוב ועל שירותי התמיכה הנגזרים מחוק החינוך המיוחד ונכללים בתוכנית השילוב.
התלמידים המשולבים בכיתות לחינוך רגיל
תלמידים עם צרכים מיוחדים משתלבים בכיתות החינוך הרגיל בהתאם לחוק חינוך מיוחד, תשנ”ח-1988, לחוזר מנכ”ל סח /3(ד) 2007 בנושא תוכנית השילוב במסגרות החינוך הרגיל, ולהחלטת ועדת שילוב כמפורט בחוזר מנכ”ל תשע”ד/5(א), 2014 – סעיף 1.9.4
עיקרון מוביל בשילוב התלמידים בחינוך הרגיל
העיקרון המוביל את השילוב בכיתה רגילה הוא השתתפות מיטבית של התלמיד בתוכנית הלימודים ובמכלול העשייה הכיתתית של בני גילו, תוך צמצום פערים בתפקוד וברמת ההישגים של התלמיד לעומת בני כיתתו ומתן מענה לצרכיו הייחודיים.
מאפייני השילוב בחינוך הרגיל
- תכני הלימוד – הוראה על פי תוכניות הלימודים הרגילות לשכבות הגיל במקצועות השונים, תוך ביצוע התאמות ושינויים בהתאם למאפייני התלמידים.
- תוכנית אישית – לכל תלמיד עם צרכים מיוחדים המשולב בכיתה לחינוך רגיל נבנית תוכנית אישית. התוכנית מגובשת על ידי מחנכת הכיתה ומורת השילוב, תוך היוועצות בצוות רב-מקצועי ושיח עם הורי התלמיד ועם התלמיד עצמו. התוכנית כוללת מטרות ויעדים לקידום התלמיד בהתייחס לתחומי תפקוד שונים וכן תמיכות שנקבעו על ידי הצוות הרב-מקצועי, כגון הוראה ולימוד, התאמה וסיוע. התוכנית מיושמת תוך שיתוף פעולה מלא בין מחנכת הכיתה, מורת השילוב והצוות הרב-מקצועי, חלוקת תחומי אחריות והגדרת שיתופי פעולה.
- שירותי תמיכה הנגזרים מחוק חינוך מיוחד ונכללים בתוכנית השילוב – תוספת הוראה ולימוד ושירותים מיוחדים לתלמיד המשולב (עזרים מסייעים, שירותי סיוע, שירותים פסיכולוגיים ושירותים פרא-רפואיים כמפורט בחוזר מנכ”ל תשע”ד/5(א), 2014, סעיף 1.12); שיעורים, תמיכות וטיפולים הניתנים על ידי מורת השילוב ועל ידי עובדי הוראה ממקצועות הבריאות משולבים במערכת השעות בהיקף שאינו עולה על שליש מהשעות השבועיות באופן קבוצתי או פרטני, תוך צמצום פגיעה אפשרית במהלך התקין של יום הלימודים.
כיתת חינוך מיוחד בבית ספר לחינוך רגיל
תלמידים עם צרכים מיוחדים עם מוגבלויות מסוגים שונים לומדים בכיתות לחינוך מיוחד בתוך בית ספר לחינוך רגיל בהתאם לחוק חינוך מיוחד ולהחלטה של ועדת השמה או ועדת ערר. בדף זה תוכלו לקרוא על התלמידים הלומדים בכיתות לחינוך מיוחד בבית ספר רגיל, על העקרונות המובילים את העשייה בכיתות ועל מאפייניהן של כיתות אלה.
התלמידים הלומדים בכיתות לחינוך מיוחד בבית ספר לחינוך רגיל
תלמידים עם צרכים מיוחדים עם מוגבלויות מסוגים שונים, הלומדים בכיתה לחינוך מיוחד בתוך בית ספר לחינוך רגיל, בהתאם לחוק חינוך מיוחד, תשנ”ח-1988, ולהחלטה של ועדת השמה או ועדת ערר.
עיקרון מוביל בכיתות לחינוך מיוחד
העיקרון המוביל את העשייה בכיתות לחינוך מיוחד בבית ספר לחינוך רגיל הוא השתלבות מיטבית של תלמידי הכיתה לחינוך מיוחד בפעילויות הלימודיות והחברתיות של השכבה, באופן פרטני וקבוצתי כאחד, תוך צמצום פערים בתפקוד וברמת ההישגים ביחס לבני גילם הלומדים בשכבה, ותוך מתן מענה לצורכיהם הייחודיים.
מאפייני הכיתות
כיתות חינוך מיוחד משולבות במרבית בתי הספר לחינוך רגיל בארץ, כחלק ממחויבותה של מערכת החינוך ליצור תנאים לשותפויות חינוכיות וחברתיות. שותפויות אלו מאפשרות לתלמידי כיתת החינוך המיוחד להשתלב בפעילויות לימודיות, חברתיות וקהילתיות של בני גילם לצד קבלת מענה מקצועי לצרכיהם.
- תלמידי הכיתה לחינוך מיוחד לומדים בהתאם לתוכניות הלימודים הרגילות של שכבת הגיל המקבילה, תוך ביצוע התאמות ושינויים, וכן לומדים נושאים מתחומי ההכנה לחיים בהתאם למאפייני התפקוד שלהם ולצרכיהם.
- כיתת החינוך המיוחד פועלת כחלק אורגני של בית הספר, ותלמידי הכיתה שותפים לכל הפעילויות המתקיימות בשכבה ובמסגרת כולה.
- הצוות הרב-מקצועי בכיתת החינוך המיוחד הוא חלק מצוות המורים הבית ספרי.
- תוכנית אישית – לכל תלמיד בכיתת החינוך המיוחד נבנית תוכנית אישית בהתאם לחוק חינוך מיוחד ולחוזר מנכ”ל נח’ 7, 1998, המתמקדת ביעדים ייחודיים לתלמיד ובאמצעים להשגתם. נוסף על כך כוללת התוכנית פירוט של התמיכות וההתאמות הנדרשות לצורך תפקוד בסביבה החינוכית-חברתית. התוכנית האישית נבנית על ידי מחנכת הכיתה, בשיתוף כלל צוות הכיתה, לרבות עובדי הוראה ממקצועות הבריאות הפועלים בכיתה, התלמיד (במידת האפשר) והוריו. קידום היעדים בתוכנית האישית הוא חלק מתוכנית הלימודים הכיתתית, המתווה את כלל הפעילות בכיתה.
- תלמידי כיתת החינוך המיוחד משולבים באופן מותאם בכיתות החינוך הרגיל, כחלק מתוכנית אישית, בהיקף שאינו עולה על שליש משעות הלימוד של הכיתה.
- תלמידים בכיתות חינוך מיוחד הנזקקים לטיפולים מתחומי מקצועות הבריאות, יקבלו אותם במהלך יום הלימודים כחלק מתוכנית הלימודים האישית באופן פרטני או קבוצתי, בהתאם לסוג המוגבלות ולמאפייני התפקוד.
- שנת הלימודים – בהתאם לחוק חינוך מיוחד מוארכת שנת הלימודים מעבר לשנת הלימודים הרגילה, והלימודים בכיתת החינוך המיוחד מתקיימים גם בתקופות של חופשת לימודים רגילה. מועדי הארכת שנת הלימודים משתנים בהתאם למאפייני התלמידים.
- יום הלימודים בבית הספר עשוי להתארך מעבר ליום הלימודים בבית הספר בחינוך הרגיל. ההארכה נקבעת בהתאם למאפייני התלמידים.
בית ספר לחינוך מיוחד
ילדים בני 21-6 עם מוגבלויות שונות ברמות תפקוד שונות לומדים בבתי ספר לחינוך מיוחד בהתאם לחוק חינוך מיוחד ובהתאם להחלטת ועדת השמה. בדף זה תוכלו לקרוא על העקרונות המובילים של בית ספר לחינוך מיוחד, מאפייני בית הספר, תכני הלימוד ותוכנית הלימודים האישית של התלמידים בבית ספר לחינוך מיוחד.
הילדים הלומדים בבית ספר לחינוך מיוחד
הילדים הלומדים בבית ספר לחינוך מיוחד
ילדים בני 21-6 עם מוגבלויות שונות ברמות תפקוד שונות, לומדים בבית ספר לחינוך מיוחד בהתאם לחוק חינוך מיוחד, תשנ”ח-1988, ולהחלטה של ועדת השמה.
עקרונות מובילים בבית ספר לחינוך מיוחד
- תכנון הלימודים בראייה רב-שנתית, על פי טווח הגילים בבית הספר, בהתאם למאפייני התפקוד של התלמידים.
- התבססות על תוכניות הלימודים של החינוך הרגיל בכל רמות התפקוד, תוך ביצוע התאמות, שינויים וחלופות בהתאם למאפייני התלמידים ולצרכיהם.
- קידום השתתפותם של התלמידים והשתלבותם בחברה ובקהילה לשם טיפוח כישורים חברתיים ולשם הידוק הקשר והמעורבות החברתית בין התלמידים לקהילה.
מאפייני בית הספר לחינוך מיוחד
- בית הספר לחינוך מיוחד מיועד לילדים עם צרכים מיוחדים בלבד, והוא דומה בבסיסו לבית ספר בחינוך הרגיל. מספר התלמידים בכיתות נקבע בהתאם למוגבלות של הילדים, והוא נמוך במידה משמעותית ממספר הילדים בכיתה בחינוך הרגיל.
- בחלק מבתי הספר לחינוך מיוחד לומדים תלמידים בני 21-6 (בתי ספר רב-שלביים), וחלקם מיועד לחטיבת גיל מוגדרת: יסודי וחטיבת ביניים או חטיבת ביניים וחטיבה עליונה.
- בתי ספר לחינוך מיוחד מאופיינים לרוב על פי המוגבלות העיקרית של רוב התלמידים. ישנם תלמידים שיש להם יותר ממוגבלות אחת. בתי הספר לחינוך מיוחד קיימים בכל המגזרים.
- צוות בית הספר הוא צוות רב-מקצועי וכולל מורים, סייעים, עובדי הוראה ממקצועות הבריאות ובעלי תפקידים נוספים כגון יועצים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ורופאים. הרכב הצוות הרב-מקצועי ושיבוצו בכיתות השונות בבית הספר נקבע בהתאם למאפייני התלמידים ולצרכיהם.
- שנת הלימודים – בהתאם לחוק חינוך מיוחד מוארכת שנת הלימודים מעבר לשנת הלימודים הרגילה, והלימודים בבית הספר מתקיימים גם בתקופות של חופשת לימודים רגילה. מועדי הארכת שנת הלימודים משתנים בהתאם למאפייני התלמידים.
- יום הלימודים בבית הספר עשוי להתארך מעבר ליום הלימודים בבית הספר לחינוך רגיל. ההארכה נקבעת בהתאם למאפייני התלמידים.
תכני הלימוד
- הוראת המקצועות ונושאי הלימוד מבוססת ככל האפשר על תוכניות הלימודים בחינוך הרגיל. ביצוע התאמות, שינויים וחלופות בתכני הלימוד ובדרכי ההוראה יהיו בהתאם לגיל התלמידים ולמאפייניהם, תוך חיבור לעולמם. הוראת תחומי הליבה של החינוך המיוחד, המהווים תוכנית בסיס לכלל בתי הספר לחינוך מיוחד:
- הכנה לחיים – ידע ומיומנויות להתנהלות עצמאית בתחומים כגון טיפול עצמי, קשר בין-אישי חברתי, בריאות וביטחון, פנאי, סינגור עצמי, שימוש במשאבים קהילתיים, הכנה לחיי עבודה, ניהול משק בית וחינוך מיני-חברתי. הנושאים נבחרים בהתאם למאפייני התפקוד של התלמידים, גילם וצרכיהם.
- חינוך לשוני/שפת אם – ידע ומיומנויות לשימוש תקין ומושכל בשפה הדבורה והכתובה במגוון אמצעים.
- חינוך מתמטי – ידע ומיומנויות בתחום החשבון והמתמטיקה והחשבון השימושי.
- מדע וטכנולוגיה – ידע ומיומנויות לשימוש בכלים מתוקשבים בלמידה ובחיי היום-יום.
- אזרחות – חינוך לאזרחות ולמעורבות פעילה בקהילה ולימוד נושאים ומושגים.
- מורשת ומסורת – נושאים ומושגים בחיבור לחיי היום-יום; לימוד תנ”ך בהתאם למאפייני התלמידים.
- אומנויות – שני מקצועות לפחות בהיבט תיאורטי ומעשי.
- חינוך גופני
- הוספת מקצועות מעבר למקצועות הליבה על פי הצרכים ורמת התפקוד של התלמידים מבחינה לימודית, חברתית, רגשית ותרבותית, בהתאמה מרבית לשכבת הגיל המקבילה בחינוך הרגיל.
- שילוב נושאים בהתאם לצרכים ייחודיים הנובעים ממאפייני התפקוד של התלמידים ומהמוגבלות שלהם, הנלמדים בהרכב אישי או קבוצתי.
תוכנית לימודים אישית
לכל תלמיד בבית הספר נבנית תוכנית אישית על פי חוזר מנכ”ל נח’ 7, 1998, אשר מתמקדת ביעדים ייחודיים לתלמיד ובאמצעים להשגתם. נוסף על כך, התכנית כוללת פירוט של כלל התמיכות וההתאמות הנדרשות לצורך לתפקוד בסביבה החינוכית-חברתית. התוכנית האישית נבנית על ידי מחנכת הכיתה, בשיתוף כלל צוות הכיתה, לרבות עובדי הוראה ממקצועות הבריאות הפועלים בכיתה, התלמיד (במידת האפשר) והוריו. קידום היעדים בתוכנית האישית מתבצע כחלק מתכנית הלימודים הכיתתית, המתווה את כלל הפעילות בכיתה.
ארבעת התחומים הנוגעים לצרכיו של התלמיד: תפקודו הלימודי; תפקודו החברתי; היקף ההתאמות הדרושות בתכנית הלימודים; היקף ההתערבות החינוכית שחינוכו של התלמיד דורש.