נגישות באירועים וכנסים:
מהן זכויותיך
אירועים וכנסים המיועדים לציבור, צריכים להיות נגישים על מנת לאפשר לאנשים עם מוגבלות להשתתף, ליטול בהם חלק וליהנות מהחוויה שהם יוצרים, ככל משתתף. מאמר זה מתאר את עיקרי התאמות הנגישות להן זכאי אדם מוגבלות באירועים ובכנסים.
תוכן העניינים
הודעה על האירוע ועל התאמות הנגישות באירוע. 3
עמדת רישום, מודיעין, דוכנים ועמדות מזון 5
כיצד לקבל את הזכויות המגיעות לך?. 8
מבוא
אירועים וכנסים המיועדים לציבור, צריכים להיות נגישים על מנת לאפשר לאנשים עם מוגבלות להשתתף, ליטול בהם חלק וליהנות מהחוויה שהם יוצרים, ככל משתתף. “אירוע” הינו הרצאה, כנס, עצרת, משחק או מפגן ספורט, טקס וכדומה הנערך בפני קהל בתשלום או שלא בתשלום. מאמר זה מתאר את עיקרי התאמות הנגישות להן זכאי אדם מוגבלות באירועים ובכנסים.
כדי שאדם עם מוגבלות יוכל להשתתף באירוע בלי חסמים, נדרשת היערכות מצד המארגן לפני האירוע, ובמהלך האירוע. המאמר מציג את התאמות הנגישות לפני האירוע ובמהלך האירוע.
לפני האירוע
בחלק זה יוצג לאלו התאמות נגישות ניתן לצפות לפני האירוע וכן מה נדרש מצד אדם עם מוגבלות כדי לקבל את ההתאמות להן הוא זקוק.
הודעה על האירוע ועל התאמות הנגישות באירוע
מארגן האירוע צריך לפרסם את קיום האירוע, המועד בו יתקיים, ואת התאמות הנגישות המסופקות בו. לדוגמה, “הכנס יתקיים במבנה נגיש למשתמשים בכיסא גלגלים, באולם יסופקו אמצעי עזר לשמיעה מסוג…, החומרים הכתובים יודפסו בדפוס מוגדל. לשאלות נוספות בנושאי נגישות, ניתן לפנות ל…”
אם מדובר באירוע שמתקיים מספר פעמים כגון הופעה, שרק בחלק מהמועדים בהם הוא מתקיים יסופקו אמצעי עזר ושירותי עזר, ניתן למצוא בפרסומי מארגן האירוע את המועדים האלה.
הגשת בקשה לקבלת אמצעי עזר או שירותי עזר
חלק מאמצעי העזר או שירותי העזר להם עשוי להזדקק אדם עם מוגבלות, עליו לבקש ממארגן האירוע זמן סביר לפני האירוע. בפרסומי האירוע מופיעים דרכי הגשת הבקשה לקבלת אמצעי עזר או שירות עזר המסופק לפי בקשה כגון תרגום לשפת סימנים או תקציר בפישוט לשוני ואת המועדים להגשת בקשה זו. לדוגמה, “ניתן לקבל ליווי של מתרגם לשפת הסימנים להרצאות. אם אתם זקוקים לכך, אנא פנו ל… בכתובת המייל… עד לתאריך… לבקשת אפשרויות הנגשה נוספות, ניתן לפנות ל… באמצעות הטלפון… או בכתובת המייל…”. אין לדרוש מאדם עם מוגבלות להוכיח כי יש לו מוגבלות כדי לקבל את התאמת הנגישות המבוקשת ואין לדרוש ממנו תשלום עבורה.
הרשמה לאירוע
אם נדרשת הרשמה מראש לאירוע, ניתן להירשם באמצעי ההרשמה שונים, נגישים בהתאם למוגבלות. לדוגמה, יש לאפשר רישום באמצעות הטלפון, כך שאנשים עם מוגבלות ראייה או עם מוגבלות מוטורית לא ייאלצו למלא טפסים כדי להירשם לאירוע, וכן רישום באמצעות האינטרנט או באמצעות מילוי טופס כך שאנשים עם מוגבלות שמיעה לא ייאלצו לשוחח בטלפון.
רכישת כרטיסים
אם יש לרכוש כרטיסים לאירוע, דרכי רכישת הכרטיסים צריכות להיות נגישות:
- הקופות
- אתר האינטרנט, אם ניתן לרכוש כרטיסים באמצעותו
- המערכת הטלפונית, אם ניתן לרכוש כרטיסים בטלפון
- מכונות אוטומטיות לממכר כרטיסים אם ניתן לרכוש כרטיסים באמצעותן.
כרטיסים למושבים נגישים
ניתן לרכוש כרטיס למקום ישיבה מיוחד לאדם המתנייד בכיסא גלגלים, למושב מותאם לאדם המתקשה להתיישב או לקום או לאזור ישיבה נגיש, ולמושב המתאים לאדם עם מוגבלות המלווה בחיית שירות.
כרטיסים למקום ישיבה מיוחד ומושב מותאם, עבור אנשים עם מוגבלות בניידות נשמרים לפי לוחות הזמנים הבאים:
- עד שבוע ימים לפני הצגות ומופעים
- עד עשרים דקות לפני הקרנת סרט
- עד זמן סביר לפני כל אירוע אחר
על כן, אם יש צורך במקום ישיבה מיוחד או מותאם, יש לרכוש את הכרטיס המתאים לפני מועדים אלה.
במהלך האירוע
בחלק זה יוצג לאלו התאמות נגישות ניתן לצפות במהלך האירוע.
עמדת רישום, מודיעין, דוכנים ועמדות מזון
עמדת הרישום לאירוע, עמדת המודיעין וכן דוכנים, כגון לממכר ספרים בנושא האירוע או תקליטורים של הופעה, צריכים להיות נגישים כך שאדם עם המתנייד בכיסא גלגלים יוכל לגשת אליהם. בעמדות אלה מצויה מערכת עזר לשמיעה מסוג לולאת השראה.
עמדת מזון או קפיטריה המציעות מזון בתשלום או ללא עלות למשתתפי האירוע צריכות נגישות כך שכל סוגי המזון המוצעים נגישים לאדם הנעזר בכיסא גלגלים או אדם נמוך קומה. כמו-כן, אנשים עם מוגבלות ראייה או מוגבלות אחרת המבקשים זאת, יכולים לקבל הסבר על המזון ותיאור מקומם של כלי האוכל והשירות.
העמדות והדוכנים מסומנים בשלטים ברורים המאפשרים זיהוי שלהם והתמצאות קלה כדי להגיע אליהם.
הכוונה ושילוט
במקום שבו מתקיים האירוע יש שילוט מתאים המאפשר להתמצא במקום ולמצוא בקלות את מוקדי העניין באירוע, את עמדות השירות וכן חניות נגישות, כניסה נגישה ובתי שימוש נגישים.
באירועים גדולים, ובפרט כאלה הכוללים מספר מוקדי עניין עלול להיות קשה להתמצא ולמצוא את מקום הישיבה. לבקשת אדם עם מוגבלות, ניתן לקבל סיוע על-ידי נציג של מארגן האירוע להגעה למקום הישיבה.
מידע הניתן במהלך האירוע
ניתן לקבל את המידע הניתן למשתתפי האירוע בעל-פה או בכתב, נגיש.
מידע נגיש בעל-פה
באירוע בו מותקנת מערכת עזר לשמיעה המאפשרת לאנשים עם מוגבלות שמיעה לשמוע את המתרחש בו – נאום, הרצאה או מוזיקה. אם נדרשים מקלט או אוזניות, יש לבקש אותן בעמדת המודיעין או בכניסה למקום האירוע.
אם מדובר באירוע שעיקרו דיבור, כגון טקס שעיקרו נאומים או כנס שעיקרו הרצאות, ניתן לקבל תרגום לשפת הסימנים. לשם כך יש להגיש בקשה למארגן האירוע, לתרגום לשפת סימנים זמן סביר מראש.
באירוע גדול שהוא בעיקר מילולי כגון הצגה, יש תמלול כתוב על מסך אלקטרוני. אם יש מספר מופעים זהים בחודש, לא חייב להיות תמלול בכולם. במקרה זה ניתן למצוא בפרסומי המופעים באלו מהם יש תמלול.
אם האירוע נערך במקום פתוח יסופקו תמלול או הקרנת הטקסט, רק אם הנסיבות מאפשרות זאת.
מידע נגיש בכתב
יש אירועים שבהם ניתן מידע בכתב במהלך האירוע לכלל המשתתפים. לדוגמה, בכנס שבו מחלוקת למשתתפים חוברת המכילה את תקצירי הרצאות הכנס. במקרה כזה ניתן לקבל תקציר של המידע בדפוס נגיש ובפישוט לשוני. זאת באמצעות הגשת בקשה זמן סביר מראש למארגן האירוע.
מושבים מותאמים
במקום האירוע יש מושבים מותאמים בגובה מתאים המאפשרים ישיבה בטוחה תוך היעזרות במשענות לידיים, בכמות מספקת.
בתי שימוש נגישים
במקום האירוע צריכים יש בתי שימוש נגישים. אם האירוע מתקיים במקום פתוח צריכים להיות בו בתי שימוש ניידים נגישים.
אירוע הכולל כמה מופעים
אם באירוע שמקיימת רשות מקומית במהלך חג או פסטיבל, כגון ביום העצמאות, יש מספר מופעים, הרשות מספקת את התאמות הנגישות שתוארו במופע אחד לפחות, ועליה לפרסם אלו מופעים יהיו נגישים.
כיצד לקבל את הזכויות המגיעות לך?
הזכות שלך לקבל התאמות נגישות היא חובתו של מארגן האירוע. על מארגן האירוע לפרסם את ההתאמות שביצע. אם אין את ההתאמה שצריך בשירות או במבנה או שלא מוכנים לתת לך אותה – יש מה לעשות:
לכל גוף גדול מעל 25 עובדים שנותן שירות כמו רשות מקומית צריך להיות רכז נגישות. שם רכז הנגישות והדרך ליצור איתו קשר צריכים להופיע באתר האינטרנט של נותן השירות. במקרה של בעיה או קושי ניתן לפנות לרכז הנגישות ולבקש ממנו לטפל בבעיה. אם אין חובה למנות רכז נגישות או שהוא לא יכול לטפל בעניין, ניתן לפנות למנהל בדרישה לספק את התאמת הנגישות הדרושה.
לשם כך ניתן להשתמש בטופס שבקישור, שניתן לפנות באמצעותו לאחראי על המקום לפני ביקור במקום: “טופס פנייה לאחראי על המקום לפני ביקור במקום” או לאחר ביקור במקום: “טופס תלונה לאחראי על מקום לאחר ביקור במקום“.
אם לא מתקבל מענה מתאים, נשמח לסייע לכם – הנכם מוזמנים לפנות למחלקת פניות הציבור של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בדוא”ל pniotnez@justice.gov.il, בטלפון 02-5088001, ובפקס 02-6467596. אם פניתם לנותן השירות בכתב, אנא צרפו העתק של הפנייה ושל תשובת האחראי על המקום לפנייתכם. כמו כן אתם מוזמנים להיות אתנו בקשר באמצעות דף הפייסבוק של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.