קו עירוני הוא מסלול נסיעה בתוך יישוב או בין כמה רשויות מקומיות שכנות ורצופות במרחב.
אוטובוסים בקווים עירונים חייבים להיות מונגשים לאנשים עם מוגבלויות – סימן ההיכר של קו עירוני הוא אוטובוסים נמוכי רצפה.
באוטובוסים חדשים שנוספו לאחר שנת 2003 חייבים גם בהתנגשות הבאות:
- שלט המורה על מספר הקו בחזית האוטובוס.
- מערכת כריזה פנימית בתוך האוטובוס וחיצונית להכריז על התחנה (לשימוש הממתינים בתחנה).
- לחצני עצירה מאחזי יד ובליטות בצבע צהוב.
- פתחי כניסה, פתחי יציאה וקצות מדרגות מסומנים לכל רוחב הסף בפס אזהרה.
- שלושה מקומות ישיבה לאנשים עם מוגבלות הנעים בלא כיסא גלגלים ובהם מקום ישיבה
אחד לאדם עיוור המלווה בכלב נחייה וזאת במחצית הקדמית של כל אוטובוס משני צדי המעבר.
- דלת כניסה רחבה (יותר מ-100 ס”מ)
- מתקן הרמה לכניסה ויציאה של נוסע על כיסא גלגלים וכן מנגנון למניעת תזוזה של
האוטובוס בעת הפעלת המתקן.
- מתקן הרמה לכניסה ויציאה של נוסעים הנעים בכיסא גלגלים. הנהגים צרכים להיות מיומנים בהפעלת מתקן ההרמה ולסייע לנוסעים לעלות על האוטובוס
- מול הדלת המיועדת לכניסה של אדם המתנייע בכיסא גלגלים יותקנו מאחז יד (מסעד יד) צרכים להיות ניתנים להרמה ואמצעים לעיגון כיסא הגלגלים להבטחת יציבתו בעת נסיעה מפני טלטולים. בשעת נסיעה והאצת מהירותו או בלימת האוטובוס.
- לאחר שיעלו נוסעים בכיסא גלגלים יעגנו הנהגים את כיסא הגלגלים שגבו פונה לכיוון הנסיעה.
- גישור בין האוטובוס לרציף התחנה – הגישור נעשה באמצעות כבש (רמפה) ידני או אוטומטי
הנחתו היא באחריות נהג האוטובוס.
פעולות להן אחראי נהג באוטובוס נגיש
- הנהג חייב לכרוז פנימה מידע על התחנה הבאה.
- הנהג חייב לכרוז החוצה את מספר הקו כשהוא עוצר בתחנה.
- הנהג צריך להתקרב לרציף התחנה.
- הגישור בין האוטובוס לרציף עבור נוסע בכיסא גלגלים נעשה באמצעות כבש (רמפה) ידני או אוטומטי, אשר נהג האוטובוס אחראי על תפעולו.
- בכדי להעלות נוסע בכיסא גלגלים, הנהג צריך לפתוח את הכבש בעת העצירה בתחנה.
- לאחר שהנוסע עלה, על הנהג לעגן את כסא הגלגלים שלו, כשגבו לכיוון הנסיעה.
אוטובוסים בין-עירוניים
אוטובוסים ביןעירוניים אינם מחויבים כיום בנגישות בעתיד תחול על חברות ההסעה חובה לספק אוטובוסים בין עירוניים עם נגישות חושית בלבד.
תחנת האוטובוס
תחנות האוטובוס חייבות באמצעי הנגישות הבאים:
- על הרשות המקומית לדאוג לכך שבצמוד לתחנה בצד הפונה לכיוון הגעת האוטובוס תסומן רחבת היערכות פנויה ממכשולים וזאת כדי שיהיה אפשר להניח כבש בין האוטובוס
למדרכה לאדם על כיסא הגלגלים ויהיה לו מרחב תמרון נאות
- הנהגים חייבים לכרוז את מספר הקו שהם עוצרים בתחנה.
- עם הגיע האוטובוס לרציף נהגי האוטובוס אחראים לתפעול הכבש המגשר בין האוטובוס לרציף לשם העלאת נוסעים בכיסא גלגלים.
- מפעיל קו השירות חייב להתקין שלטים ללקויי ראייה עם פרטי הקו ויעד הנסיעה הכוונה
לשני סוגי שלשלטים: שלט בכתב גדול ושלט מישוש ובו גם כתב ברייל.
- אם יש סככת המתנה בתחנה,הרצפה שלה צריכה להיות בגובה המדרכה אורך הספסל
בתחנה יחושב כך שישאיר מקום פנוי לאדם בכיסא גלגלים.