באדיבות Cerebral Palsy Alliance
- ניידות ממונעת עוזרת לילדים צעירים בעלי קשיים בניידות לחקור את הסביבה שלהם
- ► ניידות ממונעת מתייחסת לכיסאות גלגלים ממונעים ולאמצעי ניידות ממונעים אחרים, כגון מכוניות צעצוע מותאמות
למי מיועד הדבר?
ניידות ממונעת עשויה להתאים אף לילדים בוגרים יותר ולמבוגרים, כמו גם לילדים צעירים נפגעי CP בעלי המאפיינים הבאים:
גיל: תינוקות ופעוטות, ילדים בגן חובה, ילדים בגיל בית ספר, ילדים מתבגרים, מבוגרים, מבוגרים יותר
סוג ה-CP: CP דו-צדדי, דיפלגיה, המיפלגיה, קוואדרופלגיה, טריפלגיה, CP חד-צדדי
ניידות: II GMFCS, GMFCS III, GMFCS IV, GMFCS V
יכולת הידיים: MACS I,MACS II, MACS III, MACS IV, MACS V
יכולת התקשורת: CFCS I, CFCS II, CFCS III, CFCS IV, CFCS V
הפרעות בתנועתיות: אטקסיה, אתטוזיס, דיסטוניה, היפוטוניה, ספסטיות
יכולת אינטלקטואלית: אין מגבלה אינטלקטואלית, מגבלה אינטלקטואלית קלה, מגבלה אינטלקטואלית בינונית
מי יכול לסייע?
פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק יכולים לעזור להורים ולמטפלים לבחור את אמצעי הניידות הממונע הכי טוב לילד שלהם.
כמה זמן נמשך הטיפול?
דרוש די זמן לבדיקת אמצעים פוטנציאליים כדי למצוא את האמצעי הנכון. הזמן, אשר דרוש לילד בשביל ללמוד לשלוט במכונית צעצוע מותאמת, או בכיסא גלגלים ממונע, תלוי במיומנויות שלו, במגבלות שלו, במסגרת התמיכה ובמשך הזמן, הדרוש לו בשביל לתרגל.
עוד על ניידות ממונעת
אמצעי ניידות ממונעים כוללים כיסאות גלגלים וצעצועי ניידות ממונעים אחרים, אשר פועלים על סוללות. ילדים צעירים מאד בעלי מגבלות פיזיות יכולים להשתמש באמצעי ניידות ממונעים כדי לנוע באופן עצמאי, כדי לחקור את הסביבה שלהם וכדי לקיים אינטראקציות עם אחרים. אפשרי לילדים בני 8 חודשים לקבל הזדמנות לחקור ניידות ממונעת1. בדרך כלל ילד ישתמש במנוע, המחובר למסעד, למגש, למשענת הרגליים, או למשענת הראש, בשביל להפעיל את האמצעי שלו, בשביל לאפשר לו להתנועע בבית, בגן ובקהילה.
ניידות ואיכות חיים
אחד מכל שלושה ילדים נפגעי CP אינו מסוגל ללכת, או להתנועע בעצמו2. כיסאות גלגלים וצעצועי ניידות ממונעים אחרים יכולים לתת לילדים האלה הזדמנות לחקור את הסביבה ולהשתתף בפעילויות חברתיות ולימודיות. המחקר מאשר, כי ילדים צעירים, המשתמשים בניידות ממונעת בעלי יכולת רבה יותר להתנועע בעצמם – מה שמאפשר להם לחוות חוויות, המהוות חלק מההתפתחות הטיפוסית, אשר אחרת הם לא היו חווים1,3,4.
הדבר מסייע להם לפתח מיומנויות קוגניטיביות3,5, בטחון, תקשורת, מיומנויות חברתיות ויכולת לאחוז חפצים5. חשוב, כי פירוש הדבר, שהם גם זקוקים לפחות סיוע ממטפל בניידות ובטיפול העצמי3.
מאפייני ניידות ממונעת
ציוד
● ניתן לספק לילדים בעלי מגוון נרחב של יכולות פיזיות מנועים. ילדים רבים משתמשים בג’ויסטיק, המחובר למסעד, או למגש, כדי לשלוט באמצעים שלהם. ילדים בעלי קושי להשתמש בידיים שלהם יכולים להשתמש במנוע, הנקרא סוויץ’, אשר נועד לבצע את תנועות הגוף האפשריות. לדוגמא, סוויץ’ אפשר להניע בעזרת הסנטר, בעזרת כף היד, בעזרת כף הרגל, בעזרת המרפק ובעזרת תנועות הראש.
● אמצעי ניידות ממונעים לרוב מתוכננים לפעול לאט מאד, בעוד ילדים צעירים לומדים להשתמש בהם.
● חלק מהילדים עלולים להזדקק למושב מיוחד, לתמיכה ולרצועות בשביל לשמור על הגוף שלהם ועל הראש שלהם בתנוחה מתאימה ונוחה.
● אם נדרש, מערכות שליטה בתקשורת ובסביבה יכולות לשמש לצד אמצעי ניידות ממונעים. הן יכולות לכלול מכשירי דיבור, או את היכולת ללחוץ על מתג הטלוויזיה, או המזגן.
התאמות
סביבת הילד חיונית לשימוש מוצלח באמצעי ניידות ממונעים4. יכולות להידרש חלופות ליצירת סביבות ביתיות וסביבות, שאינן ביתיות, בבית ובגן, לטובת אמצעי הניידות. הסוגיות השכיחות בנידון כוללות הימצאות חלל מתאים להסתובב בו, כמו-כן רמפות, כניסות רחבות דיין וחדרי אמבטיה נגישים. בנוסף, ניתן לשנות את גובה הספסלים ומקומות האחסון, כך שילד/ה י/תוכל לשבת לשולחן, או להגיע לבגדים ולצעצועים בחדר שלו/ה. כמו-כן נחוץ מקום בטוח לאחסן בו את סולל[ו]ת האמצעי ולטעון אותה[ן].
תחבורה
כיסאות גלגלים ממונעים גדולים, כבדים ואין אפשרות להרים אותם למכונית. כלי רכב מתאים עלול להידרש כדי לנייד את האמצעי ממקום למקום.
תמיכה
הילד יצטרך מסגרת של אנשים המחויבים לסייע לו לשלוט באמצעי הניידות הממונע שלו ולחקור בבטחה סביבות אחדות. כל ילד יצטרך תכנית אישית לתמיכה ברכישת המיומנויות שלו תוך שימוש באמצעי.
אלמנטים ראויים לציון
● רמת העצמאות, אשר משיג ילד תוך שימוש בניידות ממונעת, תשתנה, בהתאם לכמה גורמים, כולל המוטיבציה של הילד, כולל היכולת האינטלקטואלית, כולל הסביבה הפיזית וכולל כמות התמיכה הזמינה.
● ילדים צעירים בעלי מגבלה אינטלקטואלית בינונית וחמורה עשויים לחוות את היתרונות של חקירת הסביבה שלהם תוך שימוש בניידות ממונעת.
● במטרות הספציפיות של ילדים אלה ניתן לדון עם הצוות המטפל בילד. המטרות יכולות לכלול חוויית תנועתיות עצמאית, גיבוש מיומנויות לחיצה על מתגים ומתן הזדמנויות לאינטראקציה חברתית.
● ההחלטה להשתמש באמצעי ניידות ממונעים כרוכה בהבנת הצרכים, הציפיות וההעדפות של ילד נפגע CP ושל המשפחה שלו, העלות, הזמן והמשאבים הדרושים.
● הניידות הממונעת ידועה אף ככיסאות גלגלים ממונעים, ככיסאות גלגלים חשמליים, ככיסאות גלגלים, המונעים בעזרת מנוע, והצעצועים ידועים אף כמכוניות ממונעות, או כמכוניות צעצוע מותאמות.
הערכות
ישנם שני סוגי הערכה, אשר יצטרך הילד כחלק מהשימוש בניידות ממונעת.
הדרכה לגבי התערבות
מרפא בעיסוק, או פיזיותרפיסט, ישלים הערכה מקיפה בשביל להבין טוב יותר את היכולות המוטוריות, הויזואליות, הקוגניטיביות והתפיסתיות של הילד, את המצב החושי ואת צרכי היציבה, כמו-כן את הסביבה שלו ואת מסגרת התמיכה. הדבר נועד לוודא, כי אמצעי הניידות הממונע המומלץ מתאים לילד ולבית שלו, לגן החובה שלו, לקהילה שלו ולסביבת המשחקים שלו. ההערכה מתבצעת בשיתוף פעולה עם הילד ועם המשפחה שלו, עם ” early intervention service” [שירות, אשר אינו קיים בארץ, אנשי מקצוע, המגלים מעורבות בשלב מוקדם], עם גן החובה שלו, עם הצוות הרפואי ועם הצוות המטפל.
הערכת תוצאת ההתערבות
תכלית השימוש במדד התוצאה היא לקבוע, האם התערבות זו משיגה את מטרות הילד.
המרפא בעיסוק, או הפיזיותרפיסט, יחד עם הילד ועם המשפחה שלו, יקבעו, מה המדד המתאים ביותר לשימוש. מדדי תוצאה טיפוסיים להתערבות זו כוללים:
● Individually Prioritised Problem Assessment ((IPPA [הערכת בעיה בתעדוף אישי] – מדדים, אשר [מודדים], האם האמצעי פותר את הבעיות, אשר חווה אדם
● בניית סקאלה להשגת מטרות (GAS)- היא מודדת את היקף השגת מטרות האדם.
● הערכת למידת השימוש בניידות ממונעת (ALP)- מעריכה, עד כמה מסוגל הילד/המבוגר בתהליך הלמידה להשתמש בניידות ממונעת ומספקת רעיונות, הכיצד לעזור לו לפתח מיומנויות חדשות, כשהוא מתקדם6.
הוכחת המחקר הזמינה הטובה מכל
ניסוי רנדומלי מבוקר אחד באיכות טובה3 (RCT) וחקר מקרה אחד7 פורסמו, מפני שניסוי זה היווה את ההוכחה הזמינה הטובה מכל לקבלת החלטות על ניידות ממונעת בעבור ילדים צעירים בעלי מגבלה פיזית. ה- RCTכלל ילדים צעירים בעלי לקות מוטורית חמורה בגילאי 14 חודשים עד 30 חודשים. המחקר העריך את מיומנויות הניידות ואת המיומנויות ההתפתחותיות של קבוצת ילדים, אשר השתמשה בכיסאות גלגלים ממונעים למשך 12 חודשים, בהשוואה לקבוצת ילדים, אשר לא השתמשה בכיסאות גלגלים ממונעים. הילדים, אשר השתמשו בכיסאות הגלגלים, התניידו בצורה טובה יותר והיו בעלי יכולת רבה יותר להבין, מה אמרו להם אנשים אחרים (תקשורת ברת קליטה). ילדים, אשר השתמשו בניידות ממונעת, צרכו גם פחות סיוע ממטפל בניידות ובטיפול העצמי.
חקר המקרה7 בדק את השימוש במכונית צעצוע מותאמת בקרב ילד בן 21 חודשים הסובל מ- CPקוואדרופלגיה ספסטית. הניידות שלו השתפרה, כמוה גם תדירות הבעות הפנים החיוביות, הפקת הצלילים והאינטראקציה הספונטנית במשפחה. מהמחקר הוסק, כי מכוניות צעצוע מותאמות יכלו להוות אפשרות זולה יותר ברת ביצוע לילדים צעירים עד מאד נפגעי CP.
באופן כללי ההוכחה תומכת בשימוש בניידות ממונעת בקרב ילדים צעירים בעלי מגבלות פיזיות. בנוסף, למחקרים, אשר דווחו פה, הרבה מחקרים איכותניים ברמה נמוכה הציעו גם כן, כי הניידות הממונעת בעלת השפעה חיובית על טווח תוצאות1,8. איכות ההוכחה מסווגת כנמוכה, משום ש- RCTאחד בלבד (ומחקרים ברמות נמוכות יותר) בחנו את השפעת הניידות הממונעת. הסיבות למחקר מועט כל כך ברמה גבוהה יכולות להיות בשל עניינים אתיים של עיכוב הניידות הממונעת של ילדים בעלי מגבלה מובהקת, של עלויות הניידות הממונעת ושל הקשיים במציאת קבוצת ילדים צעירים גדולה דיה בגיל דומה, בעלי אבחנה דומה ובעלי מגבלה פיזית ברמה דומה.
הוכחת המחקר מהווה פיסה אחת ותו לא של מידע, המשמש לקבלת החלטה בנוגע ל[שאלה], האם ניידות ממונעת בקרב ילדים צעירים נפגעי CP מהווה את הברירה הנכונה. ההחלטה אף תתבסס על היכולות האישיות, על הצרכים האישיים ועל ההעדפות של ילד ושל המשפחה שלו. משפחות זוכות לעידוד לדבר עם מרפא בעיסוק, או עם פיזיותרפיסט, אם הן מעוניינות לדון בניידות ממונעת.