כחלק ממערך התמיכה בתלמידים משולבים, תלמיד שרמת תפקודו מחייבת זאת, זכאי לקבל תמיכה אישית של סייעת (כולל בקייטנות הקיץ) כחלק ממערך התמיכה בתלמידים משולבים, תלמיד שרמת תפקודו מחייבת זאת, זכאי לקבל תמיכה אישית של סייעת (כולל בקייטנות הקיץ).
- חל איסור מוחלט על ההורים להעסיק סייעות באופן פרטי או לממן מכיסם שעות סיוע לילדם
- הרשויות המקומיות הן האחראיות על העסקת הסייעות
- הזכאות לתמיכת סייעת נבדקת מחדש בכל שנת לימודים
משרד החינוך מממן סייעות לילדים מגיל 3 ומעלה המשולבים בחינוך הרגיל, אם הם לומדים במוסד חינוכי מוכר עם סמל מוסד (לא בהכרח מוסד רשמי כמו גן עירוני או בי”ס ממלכתי).
- אופי הסיוע שייקבע והיקף השעות תלוי בסוג המוגבלות של כל ילד, בצרכיו ובתקציב.
- תפקידי הסייעת: לעזור לילד להתנהל בזמן השיעור ובהפסקה, לתת סיוע פיזי ולימודי וסיוע בתיווך חברתי.
- העסקת הסייעת הינה באחריות הרשות המקומית בה מתגוררת המשפחה.
- הזכאות לתמיכה של סייעת נבדקת מחדש בכל שנת לימודים.
מי זכאי?
ילדים העונים על שני הסעיפים הבאים:
- הם בגיל חינוך חובה ומשולבים במערכת החינוך הרגילה, במוסד חינוכי מוכר עם סמל מוסד (לא בהכרח מוסד רשמי).
- רמת תפקודם מחייבת ליווי של סייעת והם אובחנו (על-ידי גורם קביל) כבעלי לקות משמעותית, שהיא אחת מאלה:
- שיתוק מוחין (CP) ונכות פיזית קשה
- עיוורון או לקות ראיה
- אוטיזם
- מוגבלות שכלית ברמה בינונית
- הפרעה נפשית
- תסמונת או מחלה נדירה המצריכה השגחה מתמדת על-פי אישור מהמוסד לביטוח לאומי.
תהליך מימוש הזכות
אישור הזכאות
- הדיון בצורך של הילד בסייעת יתקיים בישיבת הצוות הרב-מקצועי של המסגרת החינוכית. הורים המעוניינים בסייעת לילדם, צריכים להעלות את בקשתם במסגרת הדיון.
- מומלץ להורים להביא המלצה בכתב על הצורך בסייעת מגורם מאבחן או מטפל המכיר את הילד.
- הצוות הבין מקצועי ידון בשילוב הסיוע כחלק מהתוכנית החינוכית היחידנית.
הקצאת השעות
- כל מחוז מקבל מכסת שעות עבור סיוע אישי, כאשר הקצאת השעות מתבצעת על-ידי המתי”א (מרכז התמיכה הישובי/אזורי), באמצעות הפיקוח ונציגי הרשות המקומית.
ההקצאה לשעות סייעת נעשית בהתאם לסדר העדיפויות הבא:
- תלמידים עם נכויות פיזיות קשות הלומדים בבתי ספר רגילים וזקוקים לליווי אישי או סיוע פיזי נמצאים בעדיפות ראשונה.
- ילדים עם תסמונת דאון, ילדים על הספקטרום האוטיסטי וילדים עם בעיות התנהגות קשות נמצאים בעדיפות שנייה.
איתור סייעת
בחלק מהרשויות המקומיות מציעים להורים סייעות מתוך מאגר כוח אדם, ובחלקן מתבקשים גם ההורים למצוא אותן בעצמם. לעתים ההורים מעדיפים להביא סייעת מטעמם.
כאשר הורים מתקשים לפנות ולשכנע אנשים שיעבדו עם ילדם, בייחוד במצב של ילד עם נכות פיזית קשה או בעיות התנהגות, רצוי לבקש סיוע מהרשות המקומית, מבית הספר המשלב, מאנשי מקצוע, מטפלים ומכרים. כמו כן ניתן לפנות להתייעצות לארגוני הסיוע המפורטים למטה.
התכונות הנדרשות לתפקיד סייעת:
- רצון, נכונות וגישה מתאימה לעבוד עם ילדים.
- יכולת (פיזית ורגשית) לטפל בצרכיו המיוחדים של הילד.
- רצוי ניסיון ו/או ידע בסיסי בתחום החינוך/הטיפול/הסיעוד (בהתאם לנדרש מהסייעת עבור הילד המסוים).
- יכולת של קשר טוב עם הצוות החינוכי המטפל בילד ועם ההורים.
- הסייעת לא תמיד חייבת להיות אשת מקצוע. היא (או הוא) יכולים להיות גם כל אדם עם נכונות ויכולת למידה.
- מבחינת ההורים חשוב שהסייעת תהיה אמינה ורגישה, שיוכלו לסמוך עליה שתדאג לצרכים של הילד, ותקדם את שילובו בחברת ילדים רגילים.
היעדרות מבית הספר
- ילדים המקבלים סייעת אישית על בסיס של מספר שעות קבוע מידי יום ונעדרים מבית הספר, יכולים להגיע להסדר בתיאום עם הסייעת שתשלים את השעות ביום אחר.
- יחד עם זאת, גמישות זו אינה מעוגנת בשום הנחיה של משרד החינוך. רשמית, אם ילד לא הגיע ביום שיש לו סייעת, הוא “הפסיד” את שירותיה.
סייעת בחופשת הקיץ
בעקבות הסדר של משרד החינוך ונציגי מרכז השלטון המקומי, תלמידים הזכאים לסייעת במהלך שנת הלימודים יוכלו לקבל תמיכה זו גם בקייטנות במהלך חופשת הקיץ.
לשם כך נדרש שלקייטנה יהיה רישיון והיא תהיה מוכרת על-ידי הרשות המקומית.
הורים שילדיהם קיבלו סייעת במהלך השנה נדרשים לפנות לרשות המקומית לצורך הסדרת המשך עבודתה של הסייעת גם בקייטנה. רצוי שהפנייה תיעשה כחודש לפני מועד תחילת הקייטנה, כדי שביום הראשון לקייטנה כבר תהיה לילד סייעת באישור.
במקרה שהסייעת הקבועה לא פנויה לעבודה במהלך החופשה, תלווה את הילד ממלאת המקום של הסייעת במהלך שנת הלימודים הרגילה. אם גם ממלאת המקום אינה פנויה, תלווה את הילד סייעת שיש לה ניסיון קודם בעבודה עם תלמידים בעלי לקויות דומות ועם גילאים דומים שאינה עובדת בקביעות באותה מסגרת.
- האישור הסופי להעסקת הסייעת בקייטנה ניתן ע”י הרשות המקומית.
במקרים שבהם הרשויות המקומיות מציבות קשיים בפני ההורים, כדאי לפנות לסיוע משפטי מאחד מארגוני הסיוע.
חשוב לדעת
- פעוטות עד גיל שלוש עם צרכים מיוחדים המשולבים במסגרת רגילה, יכולים לקבל ליווי של סייעת באמצעות משרד הרווחה. לפרטים נוספים, ראו סייעת לשילוב פעוטות עם צרכים מיוחדים במעונות יום ומשפחתונים.
- אין זכאות לסייעת למצבים זמניים. בעיקרון, אם רופא קבע שהילד יכול לשהות בגן או בבית הספר, לא ניתן שלא לקבלו, ועל הצוות יהיה לסייע לו ככל שיידרש.
- במקרים חריגים גם תלמידים הלומדים בחינוך המיוחד יוכלו לקבל סייעת אישית. לצורך כך יש לפנות למפקחת החינוך המיוחד של המסגרת החינוכית.