עמידונים

קרן תירוש, פיזיותרפיסטית התפתחותית

בהתפתחות תקינה, תינוק אדם עומד על רגליו בטווח שבין שמונה חודשים לשנה. בני האדם הינם יצורים הולכים על שתיים וכל מערכות הגוף שלהם פועלות בצורה מיטבית כאשר הם על שתיים:

יתרונות העמדה בעמידון לבריאות הילד הנכה:

  1. הימנעות מפצעי לחץ, זיהומים ובצקת.
  2. שיפור בזרימת הדם.
  3. הפחתת  התכווצויות שרירים

4.  עידוד ההתפתחות הגרמית: נשיאת משקל הגוף

      –  גורמת לגדילת העצם במנח הנכון

      –  מעודד ושומר על מפרק הירך

      –  מאיטה את קצב היווצרות האוסטיאופורוזיס (בריחת סידן והיחלשות העצם)

5 .   מניעת קיצורי שרירים ושינויים במבנה המפרקים שנוצרים עקב חוסר עמידה.

6.   הבאת מתח שרירי הגוף (טונוס) למצב הקרוב יותר לנורמה – מאפשר פעילות אקטיבית

      יותר כנגד כוח הכובד. (בהתאם לסוג העמידון וצורת העמידה) ניתן לעודד: שליטת ראש, 

      שליטה גוו, שימוש פונקציונאלי בידיים. עידוד והרחבת בית החזה והשפעה על הנשימה

      והוצאת קולות.

7.  מתן תחושה עמוקה לאזורי הגוף השונים (בשונה מהתחושה המתקבלת בשכיבה או   

      ישיבה)  עוזר לילד ללמוד את “סכמת הגוף שלו” (הכרה והבנה של מבנה הגוף).    

8.   גרייה לחוש הראייה – עידוד התפתחות הקוגניטיבית בעקבות ראיית העולם מזווית

    שונה (מאונכת).        

9.   חשובה לתפקוד תקין של מערכת הכליות והשתן 

מתוך כל היתרונות הללו של העמידה והמשמעות הקריטית לבריאות ותפקוד מערכות הגוף השונות, מקובל בטיפול בילדים המאחרים ולא נעמדים באופן עצמאי להשתמש במכשירים האוחזים בילד באופן מלאכותי במנח של עמידה. החל מגיל שנה נרצה להעמיד ילד שעדיין לא השיג תפקוד זה בכוחות עצמו.

מהו עמידון?

עמידון הוא מתקן העמדה המאפשר לאדם עם מוגבלות פיזית, להגיע למנח עמידה.  לעמוד לאורך זמן  בכוחות עצמו  בתוך המתקן ללא צורך בסיוע אדם נוסף. ולהישאר במנח זה לאורך זמן. 

העמידון מאפשר עמידה עצמאית יציבה ובטוחה שמסייעת להתפתחות הגופנית, הקוגניטיבית של אדם.

אדם בעל מוגבלות פיזית אשר אינו יכול לעמוד בכוחות עצמו על רגליו. והוא מבלה את רוב יומו בישיבה ובשכיבה ממושכת. לאורך זמן, מנחים אלו יכולים להביא, להשפעות חמורות ביותר על מצבו הבריאותי. 

ישנה חלוקה סמנטית של מכשירי העמידה- עמידונים לפי התרשים הבא:

עמידון אקטיבי:                                                              עמידון פאסיבי

בקבוצה זו יהיו עמידונים                                                 בקבוצה זו יהיו עמידונים

שתומכים את הילד או את                                               התומכים את הילד/מבוגר מכף רגל

המבוגר עד החזה כאשר חגורת                                      ועד ראש. בהם נשתמש במקרים  

הכתפיים והראש חופשיים                                              בהם הילד/מבוגר אינו מסוגל לתמוך

ונתמכים על ידי הילד /מבוגר                                          באופן עצמאי אף חלק בגופו.

 בכוחות עצמו

עמידון קידמי – תומך את הילד/מבוגר לאורך הבטן וחגורת כתפיים בצד הקדמי של הגוף
עמידון אחורי – תומך את הילד/מבוגר לאורך הגב והצוואר האחורי של הגוף

שיש יכולת לכך)

מכל אחת מהקבוצות של העמידונים יש סוגים שונים וחברות שונות בשוק כפי שיוסבר בהמשך.

ישנם הרבה מאוד עמידונים בשוק של חברות שונות עם תמיכות מסוגים שונים. כל ילד עם שיתוק מוחין שמתקשה לעמוד בכוחות עצמו זכאי לקבל עמידון לשימוש ביתי, הפיזיותרפיסט יכין את ההמלצה והפניה למשרד הבריאות ובתנאי שתנאי הבית מתאימים לשימוש בעמידון והמשפחה אכן מתכוונת לעשות בו שימוש ולהעמיד את הילד.

ההמלצה המקובלת היום היא עמידה רצופה של עד שעה,  כאשר ניתן לעשות זאת בתדירות של פעמיים ביום.  בדרך כלל במסגרות החינוך המיוחד ילדים עומדים בעמידונים כחלק מתכנית הלימודים, לפחות בחלק מימי השבוע ומומלץ שהמשפחה תעמיד את הילד פעם נוספת אחר הצהריים וכמובן בשבתות וחגים. ישנם ילדים שיתחילו מעשר דקות ולאט לאט עם ההסתגלות נעלה את זמן העמידה. את ההמלצה לקבלת עמידון לשימוש ביתי ייתן הפיזיותרפיסט המטפל בילד כאשר באחריותו לבדוק ולעקוב אחר יכולת המשפחה להשתמש בעמידון, להעמיד את הילד ולמצוא לו מרחב ומקום מתאים בבית. במידה והמשפחה לא מצליחה להעמיד את הילד ואין לה מקום בבית לעמידון הפיזיותרפיסט לא יוכל להמליץ למשרד הבריאות לספק למשפחה עמידון.

שיקולים בבחירה עם הצוות הפרא רפואי בבחירת עמידון:

איזה עמידון יתאים לילד עמידון קדמי או עמידון אחורי?

עמידון פסיבי / עמידון אקטיבי.

האם הילד מחזיק ראש?

פיצול משטח העמידה

עמידון עם התאמה לכל מפרק.

מעברים – (בבית?)

בטיחות

מדינת ישראל, בחשיבות על העמדה יומיומית לנכה. וועדת הסל של שנת 2014 אישרה את רכישת העמידון במימון מלא של משרד הבריאות לילדים ובני נוער עד גיל 21 עכשיו יותר מתמיד הגיע הזמן שילדכם יוכל לעמוד מידי יום בביתו ולכן חשובה התמיכה המשפחתית בילד הנכה והתמדה יומיומית של העמדה בעמידון עם סדים ונעלים מותאמות לסדים.

כאשר הילד גדל והעמידון הביתי אינו מתאים יותר תעשה בדיקה על ידי הפיזיותרפיסט ואם יהיה צורך יותאם עמידון חדש ואת הישן יחזירו למשרד הבריאות.

כאשר הילד עומד בעמידון הוא יכול לשחק ( לכל עמידון יש שולחן מחובר), יכול לעשות שימוש בטבלט, לצפות בטלוויזיה, לשמוע סיפור או פשוט להיות בחלל המשפחתי עם האחים וההורים.

ילד שזקוק לסדי רגלים לצורך שמירה על טווחי תנועה בכפות רגליים , חשוב שיעמוד עם הסדים ועם נעלים מאוד לא מומלץ לעמוד ללא נעליים וסדים. במקרים חריגים , ביום בו נשכחו הסדים, אפשר לעמוד עם נעלים אבל להשתדל מאוד לא להרבות בכך.

כחלק מתופעות הלוואי בשיתוק מוחין ישנם ילדים שעוברים ניתוחים אורטופדיים שונים ברגליים, לעיתים מותרת עמידה לאחר ניתוח ולעיתים לא, בכל מקרה זוהי החלטה של הרופא המנתח ויש לקבל ממנו אישור להעמדה.

תופעת לוואי נוספת בשיתוק מוחין היא פריקה של מפרקי הירך– מפרק הירך בנוי מאלמנט כדורי שיושב בתוך מכתש האגן, בצד ימין ובצד שמאל כפי שרואים בתמונה להלן:

אצל ילדים עם שיתוק מוחין, כאמור, ישנה תופעה בה האלמנט הכדורי יוצא ממכתש האגן, בחלקו או במלואו, חד צדדי או דו צדדי. תתכן פריקה קדמית או אחורית.

במקרים של פריקה גם כן נצטרך לקבל אישור רופא להעמדה, לעיתים ניתן לעמוד ולעיתים לא וזוהי החלטת רופא.

ילדים רבים זקוקים לסדי רגלים לצורך עמידה, זאת מכיוון ששרירי כף הרגל מקוצרים ולא ניתן להגיע למצב בו הילד עומד על כל כף הרגל  (דבר שחשוב מאוד לצמיחת העצם וללחץ מתאים על מפרקי הקרסול הברך והירך). ישנם סדי רגלים מסוגים שונים, האורתופד בדרך כלל יהיה זה שימליץ על סוג הסד. לצורך קבלת סדים יש צורך בהמלצת האורתופד שישלח לוועדה במכון לואיס, ישנם סדים שיהיו במימון מלא של מכון לואיס וישנם שתידרש השתתפות בתשלום.

ישנם ילדים עם קיצור בשרירי הברך האחוריים ולכן מתקשים ביישור הברך בזמן עמידה, לצורך כך ניתן לעשות שימוש באחיזות העמידון השונות הקיימות היום בשוק או בסדים הנקראים מיישרי ברכיים – knee mobilizer , הם מופיעים בגדלים שונים, יש להתאים את הגודל לפי אורך הגפה של הילד/מבוגר. סדים אלו אינם במימון משרד הבריאות ויש לרכוש אותם במידת הצורך באופן עצמאי.

להלן תמונה של knee mobilizer  יש לקבל הדרכה מפיזיותרפיסט הן לגבי הסדים והן לגבי ההעמדה. הפיזיותרפיסט הוא זה שימליץ על סוג העמידון: אקטיבי, פאסיבי (קדמי או אחורי).

לצורך העמדה של הילד/מבוגר  כדאי ורצוי להשתמש במנוף. חשוב מאוד שהמטפלים (וההורים) יעבדו בצורה נכונה עם גופם ולא ירבו להרים לצורך המעברים של הילד/ מבוגר, זאת כדי לא להביא לשחיקה פיזית שתביא לנזק ותפגע גם ביכולת שלהם לטפל ולסייע לאורך השנים.

בזמן העמידה חשוב לשמור על פיסוק בין הרגלים ברוחב האגן כדי למנוע קיצורים של שרירי ירך פנימיים ועמדה טובה של מפרק הירך.

ישנם ילדים הסובלים מעקמת , לצורך סידור מנח הגב שלהם בזמן עמידה ניתן להשתמש בתמיכות הצד בעמידון ובמקרים מסוימים יהיה צורך להעמיד עם מחוך (קורסט), רך או קשיח שישמור על מנח גב תקין בזמן העמידה.

דוגמא לקורסט לתמיכת עקמת

כעת אציג מספר תמונות של עמידונים שונים הקיימים בשוק:

  1. עמידונים אקטיביים-

חיזרו אל התרשים בראש המאמר- עמידונים אקטיביים הם עמידונים בהם יכולים לעמוד ילדים שיש להם שליטת ראש וחגורת כתפיים עצמאית. התמיכות בעמידון אקטיבי יתחילו בבית החזה או באגן.

דונדולינו

אורמסה    

                  

איזי סטנד (מעבר מישיבה לעמידה)

 MEERKAT

גן גנית

עמידונים פאסיביים

חזרו אל התרשים שבתחילת המאמר. עמידונים פאסיביים דרושים לילדים ללא תמיכת ראש עצמאית. ישנו עמידון קידמי (pron) התומך בחלק הקידמי של הגוף או עמידון אחורי (supine) התומך בחלק האחורי של הגוף.

אחורי- איזי רילקס

אחורי- עמידון אלה

אחורי- ריפטון

     אחורי- סבא דני

                     

אחוריים sanflix

עמידון קידמי

עמידון קידמי

עמידון קידמי מסוג קופיקו

לא כל העמידונים הנמצאים בשוק (ויש המון) נמצאים בהסכם עם משרד הבריאות אם כי ישנו מגוון רחב באישור משרד הבריאות.

מבחינת מדרכי רגליים יש עמידונים שניתן להתאים לו מדרך אחד עבור שתי הרגליים או מדרך לכל רגל, הכל לפי צרכי הילד והמבנה הפיזי שלו. כאמור הפיזיותרפיסט יחליט מה הכי מתאים עבור כל ילד וילד ויכתוב המלצה למשרד הבריאות.

לסיכום, עמידון הוא אביזר משמעותי בטיפול ושיקום של ילד עם שיתוק מוחין, מומלץ להתחיל להעמיד כבר מגיל שמונה חודשים ילדים שאינם מסוגלים לעמוד בכוחות עצמם.

העמידה חיונית לתפקוד מערכות הגוף השונות ולמניעת סיבוכים כפי שפורט במאמר.

0 / 5. 0

[addtoany]
דילוג לתוכן