חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עריכת דו”ח תקופתי עבור אפוטרופוס לענייני רכוש באמצעות רואה חשבון או יועץ מס

שירות זה נועד לסייע לאפוטרופוס שמונה לנהל את ענייני הרכוש של האדם שהוא מעניק לו שירותי אפוטרופסות (להלן – האדם) במילוי והגשת דו”ח תקופתי לאפוטרופוס הכלל

תיאור השירות
דו”ח תקופתי בסיוע של רואה חשבון או יועץ מס

על פי החוק והתקנות, אפוטרופוס לענייני רכוש נדרש להגיש לאפוטרופוס הכללי דו”ח תקופתי על הפעולות שביצע ברכושו של האדם, אחת לשנה וכן עם סיום תפקידו כאפוטרופוס.

הדרישה להגשת דו”ח ערוך באמצעות רואה חשבון או יועץ מס נשלחת בדואר לאפוטרופוס על ידי האפוטרופוס הכללי, בצירוף שובר לתשלום אגרה עבור בדיקת הדו”ח.   

על מנת להקל על ציבור האפוטרופסים הנדרשים להגיש דו”ח מפורט, וכדי לייעל את אופן הגשת הדו”ח ואת הבקרה עליו, התקשר האפוטרופוס הכללי בחוזה עם מספר רואי חשבון ויועצי מס ברחבי הארץ, אשר תפקידם לערוך את הדו”ח עבור האפוטרופוס. שכרם משולם על ידי המדינה.


פעולות נדרשות לצורך עריכת דו”ח באמצעות רו”ח או יועץ מס

על האפוטרופוס לפנות אל רואה חשבון או יועץ מס מבין אלה שהתקשרו עם האפוטרופוס הכללי. 

יובהר כי האפוטרופוס הממונה אינו רשאי להגיש את הדו”ח באמצעות רואה חשבון או יועץ מס מטעמו, אלא באישור מראש ובכתב האפוטרופוס הכללי, ובמימון האפוטרופוס עצמו, ולא מחשבון האפוטרופסות. 

בכל מקרה, יהיה על האדם לשלם את האגרה בגין בדיקת הדו”ח).

על האפוטרופוס להציג בפני רואה חשבון או יועץ המס שבחר אישור על תשלום האגרה (ראו פירוט תחת “אפשרויות תשלום”)

על האפוטרופוס למסור לרואה החשבון או ליועץ המס פרטים מלאים על אופן ניהול הכספים והרכוש של האדם ולהעביר לו את המסמכים והאסמכתאות לצורך עריכת הדו”ח בהתאם לדרישתו (ראו פירוט תחת “מסמכים נדרשים”). 

יש להוסיף התייחסות להכנסה או הוצאה שלא נרשמו בפרטה או בדיווחים הקודמים, ולהמציא אסמכתא מתאימה.

תנאים וקבלת השירות

  • על מגיש הדו”ח להיות בעל מינוי כאפוטרופוס לכלל ענייניו של האדם או לענייני רכושו. 

מסמכים נדרשים

  • לצורך עריכת הדו”ח יש למסור לרואה החשבון או ליועץ המס פרטים מלאים על אופן ניהול הכספים והרכוש ולצרף אסמכתאות בהתאם להנחיות רואה החשבון או יועץ המס. 

אפשרות תשלום

עריכת הדו”ח כרוכה בתשלום אגרה (“שכר ביקורת”). האפוטרופוס רשאי לגבות את האגרה מכספי האדם . האגרה משמשת, בין היתר, לתשלום שכר רואה החשבון או יועץ המס שערך את הדו”ח. רואה החשבון או יועץ המס אינו רשאי לגבות מן האפוטרופוס כל תשלום מעבר לאגרת האפוטרופוס הכללי.

באופן מקוון

תשלום אגרת “שכר ביקורת דוח כספי” בשירות התשלומים הממשלתי
האגרה מופיעה תחת “תשלומי אפוטרופוסים”  – “תשלומי דו”ח שנתי”. 

בנק הדואר

תשלום האגרה בבנק הדואר באמצעות שובר לתשלום שניתן לקבל בלשכות קבלת קהל במחוזות האפוטרופוס הכללי בלבד.

לתשומת לבכם, על תשלומים המשולמים למדינה לא מתווספת לרוב חובת תשלום מע”מ, ולכן, המדינה לא נדרשת להפיק בגינם חשבונית מס (לא קיים רכיב מע”מ).
ניתן לדרוש הכרה בהוצאות אלה לפי העניין ובהתאם לפקודת מס הכנסה

דרכים לקבלת השירות
עליכם לפנות לאחד מרואי החשבון או יועצי המס אשר התקשרו עם האפוטרופוס הכללי.

המשך הטיפול והגשת הדו”ח

  1. לאחר השלמת עריכת הדו”ח על ידי רואה חשבון או יועץ מס, על האפוטרופוס לבצע את הפעולות הבאות: 
  2. למלא גם את החלק בטופס אשר מתייחס לפעולותיו במישורים שאינם כספיים (ובין השאר, תכיפות הביקורים אצל האדם, הגורמים המטפלים בו).
  3. לחתום על הצהרתו בדבר נכונות הפרטים בדו”ח על שני חלקיו. 
  4. רואה החשבון או יועץ המס שערך את הדו”ח יעביר אותו למחלקת הפיקוח במחוז המטפל בתיק באפוטרופוס הכללי, בצירוף חוות דעתו על תקינות הדו”ח ושקיפותו,  וישלח העתק לאפוטרופוס. 
  5. מחובתו של האפוטרופוס לוודא כי הדו”ח אכן הוכן וכי הוא הועבר ע”י  רואה חשבון או יועץ המס אל האפוטרופוס הכללי.
  6. רואה חשבון או יועץ מס יחזיר לאפוטרופוס את האסמכתאות והמסמכים שהועברו אליו.
  7. על האפוטרופוס לשמור את כל המסמכים והאסמכתאות למשך תקופה של 7 שנים לפחות ממועד סיום האפוטרופסות.

הוראות החוק הרלוונטיות

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ”ב-1962

תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (סדרי דין וביצוע), התש”ל-1970

0 / 5. 0

דילוג לתוכן