חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה

שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה

ילדים עם צרכים מיוחדים עשויים להשתלב במסגרות חינוך רגילות בעזרת תמיכה של שירותי חינוך מיוחדים

ב-01.01.2019 נכנס לתוקף תיקון בחוק חינוך מיוחד שהחיל שינויים בהליך קביעת הזכאות וסל השירותים לתלמידים עם צרכים מיוחדים

החל משנת הלימודים תש”פ (2019-2020) צוות רב-מקצועי במסגרת החינוכית קובע את סל השירותים שיינתנו לתלמיד לצורך שילובו

בהתאם לתיקון, קביעת הזכאות של תלמידים עם צרכים מיוחדים לשירותי חינוך מיוחדים תעשה על-ידי ועדות זכאות ואפיון במקום ועדות ההשמה, כאשר ההורים רשאים לבחור את סוג המסגרת שבה ילמד ילדם (כולל האפשרות לשילוב בחינוך הרגיל).

כמו כן, צוות רב-מקצועי במוסדות החינוך מחליף את ועדות השילוב שפעלו לפני כן.

ילדים עם צרכים מיוחדים עשויים להשתלב במסגרת חינוך רגילה בעזרת תמיכה של שירותי חינוך מיוחדים -שעות הוראה או טיפול וליווי של סייעת.

סוגי התמיכה הניתנים במסגרת השילוב

תמיכה באמצעות שעות הוראה, שתינתן ישירות לתלמיד על-ידי עובד הוראה מהחינוך המיוחד, כולל מנתח התנהגות.

תמיכה באמצעות שעות טיפול, שתינתן על-ידי עובדי הוראה ממקצועות הבריאות והטיפול: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, קלינאות תקשורת וטיפולים באמצעות אומנויות.

תמיכה וליווי של סייעת סייעת המועסקת על ידי הרשות המקומית ומהווה חלק מצוות (המוסד החינוכי).

התמיכה באמצעות שעות הוראה או שעות טיפול יכולה להינתן במספר אופנים:

  • תמיכה פרטנית לתלמיד בהתאם לתכנית האישית שנקבעה לו
  • תמיכה לקבוצת תלמידים
  • תמיכה שיתופית לשני בעלי תפקידים המבצעים תכנית עבודה משותפת לתלמיד או לקבוצה
  • תמיכה בכיתה – הוראה בכיתה על-ידי גננת שילוב או מורת שילוב, או טיפול על-ידי עובד הוראה ממקצועות הבריאות לצד המורה או מנהלת הגן.

כמו כן, יכולה להינתן תמיכה באמצעות שעות הוראה מחוץ לכיתה – עד שליש משעות הלימודים בשבוע שיינתנו באופן קבוצתי או פרטני.

מי זכאי?

ילדים עם לקות משמעותית ובעיות תפקוד קשות, שלא יוכלו להשתלב בחינוך הרגיל ללא תוספת לימוד של מורים המתמחים בחינוך מיוחד, טיפולים מיוחדים או עזרים מסייעים.

תהליך מימוש הזכות

צוות רב-מקצועי של בית הספר או הגן יבנה, בשיתוף ההורים והילד, תכנית חינוכית יחידנית (תח”י) שתתאים לצרכיו וליכולותיו של הילד.

קביעת הזכאות של התלמיד נשמרת לתקופה של עד 3 שנים באותה מסגרת חינוכית, אלא אם כן חל שינוי בתנאי הזכאות.

אם התלמיד עובר ללמוד בבית ספר אחר באותה רשות או עובר להתגורר ברשות אחרת, זכאותו תהיה תקפה רק למשך אותה שנת לימודים. למידע נוסף ראו שילוב תלמיד עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה לאחר מעבר דירה או מעבר לבית ספר אחר.

0 / 5. 0

דילוג לתוכן