שירותי רופא, אחות ועובד סוציאלי במסגרת החינוך המיוחד

במסגרות החינוך המיוחד ניתנים שירותים רפואיים העונים על הצרכים הרפואיים של התלמידים, נוסף על הצרכים החינוכיים המיוחדים.

השירותים: שירותי רופא המלווה את הצוות המקצועי, שירותי אחות לצורך ביצוע פעולות טיפוליות ייחודיות ושירותי תמיכה של עובד סוציאלי.

השירותים הרפואיים הניתנים במסגרות החינוך המיוחד מיועדים לענות על הצרכים הרפואיים של התלמידים הנלווים לצרכים החינוכיים המיוחדים במסגרות אלו. השירותים הרפואיים ניתנים באמצעות זכיין מטעם משרד החינוך או באמצעות הבעלויות על מוסדות החינוך, תוך עמידה בדרישות המקצועיות מהרופאים ומהאחיות ובהיקפי השירות, כפי שפורסמו במכרז אספקת שירותים רפואיים וסיעודיים לתלמידים במסגרת החינוך המיוחד.

שירותי רופא המלווה את הצוות המקצועי

הרופא מצטרף לצוות המקצועי של בית הספר או הגן, מלווה את הצוות ומייעץ לו באשר לצרכים הרפואיים של התלמיד. הרופא אינו מטפל בתלמידים במסגרת תפקידו במוסדות החינוך. הוא מנוע מלתת טיפול ישיר לתלמידים, ואינו נותן להם מרשמים לטיפול תרופתי.

תפקידי הרופא במסגרת החינוך המיוחד:

  • חבר בצוות הרב-מקצועי של המסגרת החינוכית ולעיתים גם שותף בישיבות הצוות בהתאם לצורך שנקבע על ידי מנהל המסגרת החינוכית בתיאום עם הרופא.
  • מתאם ומקשר בין גורמי טיפול חיצוניים המטפלים בילד ובמשפחתו לבין המסגרת החינוכית, בידיעת ההורים ובהסכמתם.
  • מתווה את התוכנית הרפואית הטיפולית של התלמיד במסגרת החינוכית בהתאם לצורך, לרבות התייחסות למענה סיעודי ותזונתי בהתאם להנחיות הרופא המטפל.
  • עשוי להמליץ, בתיאום עם מנהל המוסד החינוכי, עם הרופא המטפל בקהילה ועם הורי התלמיד, על השעייתו של תלמיד מהלימודים מסיבות רפואיות וכן לאשר את כשירותו לחזור ללימודים במוסד החינוכי. המלצתו של הרופא מועברת לבחינתו של מנהל המחוז במשרד החינוך ולהחלטתו.
  • קובע אם תלמיד כשיר מבחינה רפואית לבקר בבית הספר.
  • בודק ומעריך את התלמיד על פי הצורך, ועוקב אחריו כחלק ממכלול הצרכים החינוכיים שלו. התלמיד נבדק תמיד בנוכחות אחד ההורים.
  • שותף בהכנת תוכנית הלימודים האישית של התלמיד בהתייחס להיבטים הרפואיים הרלוונטיים.
  • מרכז מידע רפואי רלוונטי על התלמיד לצורך קידום תפקודו במסגרת החינוכית.
  • מדריך ומנחה את הצוות במסגרת החינוכית ומייעץ לו. 

שירותי אחות לצורך ביצוע פעולות טיפוליות ייחודיות

במסגרות החינוך המיוחד לומדים תלמידים עם צרכים מיוחדים המטופלים על ידי אח או אחות לצורך ביצוע פעולות טיפוליות פולשניות ייחודיות:

  • האכלה בפורמולה דרך צינורית הגסטרוסטום
  • צנתור שלפוחית השתן
  • מתן חמצן
  • שאיבת הפרשות – סקשן של דרכי הנשימה העליונות
  • ניטור לתלמידים סוכרתיים הזקוקים לניטור תמידי בשל מצבם הרפואי והזרקת אינסולין לתלמידים סוכרתיים שאינם יכולים לבצע פעולות אלו באופן עצמאי.

ההחלטה על זכאות התלמיד לקבלת שירותי אחות והיקף המענה שיינתן מתקבלת על ידי הרופא המלווה את המסגרת החינוכית, תוך בחינת המסמכים הרפואיים של כל תלמיד הזקוק לטיפול הפולשני.

שירותי תמיכה של עובד סוציאלי

העובד הסוציאלי משמש איש קשר בין המסגרת החינוכית, ההורים והתלמידים לבין רשויות הרווחה. עם תחילת שנת לימודים מתקיים מפגש תיאום ציפיות בין הצוות החינוכי לעובד הסוציאלי, ובו נקבעות דרכי העבודה המשותפות בין הגורמים ומחליטים על סדרי העדיפויות בעבודה: ביקורי בית, הנחיית הורים, הנחיית צוות, תצפיות וכדומה.

העובד הסוציאלי עוסק בתמיכה בצוות החינוכי ובהדרכתו ומסייע לחשיבה מערכתית כוללת. העובד הסוציאלי מתערב במקרים של הזנחה נפשית או פיזית, פגיעה בילדים וקשיים כלכליים ומעביר את הנושא לפקיד הסעד. העובדים הסוציאליים מגיעים בקביעות למסגרת החינוכית, וניתן להתייעץ עימם בטלפון ולזמן אותם גם במועדים מיוחדים אם נוצר הצורך בכך. 

0 / 5. 0

[addtoany]
דילוג לתוכן