תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (נגישות לשירותי חירום במסגרות לאנשים עם מוגבלות, התשפ”א-2020
בתוקף סמכותי לפי סעיף 19מ(ג) לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ”ח–1998[1] (להלן – החוק), ולפי סעיף 20ז(א) ו-27(ג) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי”א – 1951[2], לאחר התייעצות עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ועם ארגונים העוסקים בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, בהסכמת שר האוצר לפי סעיף 19סז לחוק, בהתחשב בהוראות תקן ישראלי ובהתאם לעקרונות היסוד ולמטרותיו של החוק, ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: | ||||||
פרק א – פרשנות | ||||||
הגדרות | בתקנות אלה – | |||||
“אדם עם מוגבלות“, “גוף ציבורי“, “נציב” ו-“נציבות“– כהגדרתם בסעיף 5 לחוק; | ||||||
“אזור בטוח” – מקום שמספק מיגון הולם ומותאם למצבי חירום שונים, שאת סוגיהם, מאפייניהם, והנחיות השימוש בהם, הורה הגא, בתוקף סמכותו לפי חוק התגוננות אזרחית, ובכלל זה מרחב מוגן, ושטח פתוח למצב חירום של רעידת אדמה; | ||||||
“איש קשר” – מי שאדם עם מוגבלות הביע את רצונו שיהיה איש הקשר שלו למצבי חירום, ובנוסף – אפוטרופוס, מיופה כוח או תומך בקבלת החלטות- אם קיים. לאדם כאמור – גם האפוטרופוס; אם האדם לא הביע רצונו ואין לו אפוטרופוס – בן משפחה, או מי שצוות המסגרת בחר שיהיה איש הקשר של אדם עם מוגבלות למצבי חירום; לענין הגדרה זה, אפוטרופוס – אפוטרופוס לפי חוק הכשרות; | ||||||
“אפוטרופוס” – כל אחד מאלה: אפוטרופוס כמשמעותו בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, | ||||||
“בן משפחה” – בן זוג, בת זוג, בת, בן, אם, אב, אח או אחות, סב, סבתא, נכד, נכדה, דוד, דודה, בן דוד, בת דודה; | ||||||
“גורם אחראי” – גוף ציבורי שמתקיים בו אחד מאלה לפחות: מספק למסגרת רשיון או אישור לפי דין, או מפקח על פעולתה; | ||||||
“דרך נגישה” – דרך שנתקיים בה אחד מאלה, לפי סוג הבניין: | ||||||
הוראות תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות למקום ציבורי שהוא בניין קיים), התשע”ב-2011 לרבות בבית מגורים קיים; | ||||||
הוראות חלק ח1 בתוספת השנייה לתקנות התכנון והבנייה; | ||||||
“הגא“, “התגוננות אזרחית” – כהגדרתם בחוק ההתגוננות האזרחית; | ||||||
“המוסד לביטוח לאומי” – כהגדרתו בחוק הביטוח הלאומי; | ||||||
“חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות” – חוק הכשרות המשפטית והכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ”ב – 1962[3]; | ||||||
“חוק הביטוח הלאומי” – חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ”ה-1995[4] | ||||||
“חוק ההתגוננות האזרחית” – חוק ההתגוננות האזרחית, התשי”א – 1951[5]; | ||||||
“חוק הפיקוח” – חוק הפיקוח על בתי ספר, התשכ”ט – 1969[6] ; | ||||||
“חוק הפיקוח על מעונות” – חוק הפיקוח על מעונות, התשכ”ה-1965[7]; | ||||||
“חוק עבודה בחירום” – חוק שירות עבודה בשעת חירום, התשכ”ז – 1967[8]; | ||||||
“יום התחילה” – יום תחילתן של תקנות אלה לפי תקנה 30; | ||||||
“מורשה נגישות לשירות” – כמשמעותו בסעיף 19מא1 לחוק; | ||||||
“מסגרת” – מסגרת לשהות ממושכת או מסגרת לשירותי יום, שמפעיל גוף ציבורי, או שגורם אחראי העניק רשיון או אישור לפעולתה, או שמפקח על פעולתה; | ||||||
“מסגרת לשהות ממושכת” – סידור לשהות ממושכת לאדם עם מוגבלות, מחוץ לביתו או על-ידי העמדת מגורים לרשותו, ובכלל זה אישפוז גריאטרי או פסיכיאטרי, דיור תומך כגון מעון או הוסטל, מקבץ דיור ציבורי לקשישים עצמאיים; | ||||||
“מסגרת לשירותי יום” – שירות ציבורי ייעודי לאדם עם מוגבלות, הניתן לו במקום ייעודי או בביתו, לרבות שירותי שיקום, חינוך, תעסוקה, סיעוד, ושירות שמספק אפוטרופוס -, ואינו מסגרת לשהות ממושכת | ||||||
“מסגרת חדשה” – מסגרת שהחלה לפעול לאחר יום התחילה; | ||||||
“מסגרת קיימת” – מסגרת שפעלה ערב יום התחילה; | ||||||
“מעון“- כהגדרתו בחוק הפיקוח על מעונות; | ||||||
“מפעל” – מפעל חיוני או מפעל למתן שירותים קיומיים, כהגדרתם בחוק עבודה בחירום, לפי העניין; | ||||||
“מצב חירום” – מצב חירום או התגוננות אזרחית כהגדרתם בסעיף 19מ(א) לחוק, מצב מיוחד בעורף כמשמעותו בסעיף 9ג לחוק ההתגוננות האזרחית, שעת התקפה כהגדרתה בחוק ההתגוננות האזרחית, או אירוע חירום אזרחי כהגדרתו בסעיף 90א לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל”א-1971; הערה: הועדה מתבקשת להסמיך את הייעוץ המשפטי שלה, להתאים מונחים אלה כפי שיתוקנו בתיקון לסעיף 19מ לחוק שוויון | ||||||
“מפעיל מסגרת” – מי שמפעיל מסגרת, לרבות מכוח רשיון, אישור לפי דין או חוזה; | ||||||
“מקום ייעודי” – מקום שמחזיקה מסגרת ובו היא מספקת שירות ייעודי לאדם עם מוגבלות; | ||||||
“מרחב מוגן” – כל אחד מהמפורטים להלן – | ||||||
מרחב מוגן כהגדרתו בתקנות מפרטים לבניית מקלטים; | ||||||
מרחב פנימי בבניין שנמצא מתאים לפי הנחיות הגא; | ||||||
“נוהל כללי ליצירת קשר וסיוע” – נוהל ליצירת קשר וסיוע לפי תקנה 6(א); | ||||||
“נוהל פרטני ליצירת קשר וסיוע” – נוהל ליצירת קשר וסיוע לפי תקנה 7; | ||||||
“נוהל כללי לפינוי מסגרת“- נוהל פינוי למסגרת לפי תקנה 3(א); | ||||||
“נוהל פרטני לפינוי מסגרת” – נוהל פינוי למסגרת לפי תקנה 4; | ||||||
“ערכת מגן” – כהגדרתה בתקנות ערכות מגן; | ||||||
“קרוב משפחה” – לרבות בן משפחה; | ||||||
“רשות הכבאות וההצלה” – הרשות הארצית לכבאות והצלה לפי חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע”ב- 2012[9]; | ||||||
“רשות ממונה” – כהגדרתה בתקנות ערכות מגן; | ||||||
“שירותי סיעוד” – כהגדרתם בסעיף 223 לחוק הביטוח הלאומי; | ||||||
“ת”י 1918 חלק 1” – תקן ישראלי ת”י 1918, חלק 1 – נגישות הסביבה הבנויה: עקרונות ודרישות כלליות[10]; | ||||||
“ת”י 1918 חלק 4” – תקן ישראלי ת”י 1918, חלק 4 – נגישות הסביבה הבנויה: תקשורת[11]; | ||||||
“תקנות התכנון והבניה” – תקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), התש”ל-1970[12]; | ||||||
“תקנות נגישות השירות” – תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשע”ג- 2013[13]. | ||||||
“תקנות מפרטים לבניית מקלטים” – תקנות ההתגוננות האזרחית (מפרטים לבניית מקלטים), התש”ן-1990[14]; | ||||||
“תקנות ערכות מגן” – תקנות ההתגוננות האזרחית (ערכות מגן), התשנ”א- 1990[15]; | ||||||
אזור בטוח והתרעה | מפעיל מסגרת יאתר לשוהים ולעובדים שבמקום ייעודי, אזורים בטוחים. | |||||
בביצוע האמור בתקנת משנה (א), יתחשב מפעיל המסגרת בכל אלה: | ||||||
ההתאמה של האזורים הבטוחים למוגבלויותיהם של אנשים עם מוגבלות השוהים במסגרת וצרכיהם, בפרט לאור תנאי האקלים הצפויים בעונות השנה השונות והאפשרות לשהייה ממושכת באזור בטוח; | ||||||
משך הזמן שנדרש לאדם עם מוגבלות לעבור במצב חירום מכל נקודה במקום ייעודי לאזור בטוח שבתוך המקום הייעודי או מחוצה לו; | ||||||
אזורים בטוחים שיאפשרו ככל האפשר שמירה על רציפות תפקודית כמשמעותה בתקנה 17(א) של המסגרת; | ||||||
קיומה של דרך נגישה, המובילה משטחי הפעילות של מקום ייעודי לאזור בטוח; | ||||||
מפעיל מסגרת יתקין במקום ייעודי, בדרכים המובילות משטחי הפעילות העיקריים שבמסגרת לאזור בטוח, שלטי הכוונה ושלטי זיהוי לאזורים בטוחים המשמשים את המסגרת; בשלטים יתקיימו הוראות ת”י 1918 חלק 4 בסעיף הדן בשילוט (סעיף 2.1). | ||||||
בדרכים המובילות לאזורים בטוחים משטחי פעילות במקום ייעודי שבו שוהים אנשים עם מוגבלות, יתקיימו הוראות ת”י 1918 חלק 1, בסעיף הדן במכשולים בדרך (סעיף 2.9). | ||||||
אפוטרופוס, אחראי לכך שלאדם שמתגורר דרך קבע בביתו ושלגביו מונה, יאותר מרחב מוגן בביתו; באיתור מרחב מוגן כאמור יתחשב האפוטרופוס בהתאמת המרחב מוגן למוגבלותו של האדם, משך הזמן שיידרש לאדם עם מוגבלות לעבור במצב חירום ממקום ייעודי למרחב מוגן, האפשרות לשהות ממושכת במרחב המוגן, דרך שמובילה למרחב המוגן פנויה ממכשולים, ולפי הצורך – קיומה של דרך נגישה המובילה למרחב המוגן; האפוטרופוס יביא לידיעת האדם את מיקומו של המרחב המוגן והדרך להגיע אליו, ואם אפשר יסמן מקום כאמור בשלט. | ||||||
אפוטרופוס רשאי לפנות להג”א לצורך סיוע באיתור מרחב מוגן. הגא יסייע בהקדם האפשרי לאפוטרופוס שביקש את עזרתו לאתר מרחב מוגן למסגרת; גורם אחראי יתאם ויסייע למפעיל המסגרת את הליך הפעולה מול הגא. | ||||||
מפעיל מסגרת יוודא שאנשים עם מוגבלות ואנשי צוות המסגרת קולטים במקום הייעודי של המסגרת אותות התרעה על מצבי חירום שמפעיל הגא לכלל הציבור; נמצא שלא נקלטים אותות התרעה כאמור, יבצע מפעיל מסגרת את הסידורים הנדרשים כדי שאנשי צוות המסגרת, ואדם עם מוגבלות שנמצאים במקום ייעודי, יקלטו אותות התראה; סידורים כאמור יתנו מענה ככל האפשר על אף מוגבלויותיהם של האנשים שבמסגרת; | ||||||
אפוטרופוס יוודא שאדם שלגביו הוא מונה כאפוטרופוס קולט בביתו אותות התרעה על מצבי חירום שמפעיל הגא לכלל הציבור; נמצא שאותו אדם לא קולט את אותות ההתרעה, יפעל האפוטרופוס שאינו קרוב במאמץ סביר ויבצע פעולות או יתקין אמצעים שיאפשרו לאותו אדם את קליטת אותות ההתרעה. | ||||||
מפעיל מסגרת ואפוטרופוס רשאים כל אחד לפנות להג”א בבקשה לסיוע באיתור מרחב מוגן ולמציאת פתרון ליישום האמור בתקנות משנה (ז) ו-(ח); הגא יסייע בהקדם האפשרי למפעיל מסגרת ולאפוטרופוס שאינו קרוב שביקש את עזרתו; גורם אחראי יתאם ויסייע למפעיל המסגרת או לאפוטרופוס שאינו קרוב, לפי העניין, את הליך הפעולה מול הגא. | ||||||
אפוטרופוס , שאדם שלגביו מונה נמצא במסגרת לשהות ארוכה, ידרוש ממפעיל המסגרת אישור כי נתקיימה במסגרת תקנה זו. לא קיבל אישור תוך 30 ימים ממועד פנייתו, למעט אם מפעיל מסגרת ענה כי עוד לא הגיע מועד יישום החובה במלואה לגבי המסגרת, יפנה במכתב בדואר רשום למסגרת וידרוש בשנית אישור כאמור. | ||||||
הערה: הסידורים לאיתור מרחב מוגן בבתיהם של אנשים סיעודיים ידון בתקנות תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (צרכים קיומיים וחיוניים במצב חירום) | ||||||
נוהל כללי לפינוי מסגרת ממקום ייעודי | גורם אחראי יכין נוהל כללי לפינוי מסגרת ממקום ייעודי, המסדיר פינוי אנשים עם מוגבלות וצוות המסגרת במצבי חירום שונים, ובו יפורטו: | |||||
(1) | מצבי חירום המחייבים פינוי מיידי ומצבי חירום המחייבים פינוי שאינו מיידי, בהתאם לסכנה הנשקפת לחיי אדם במצבי חירום שונים; הסמכות להורות על כל אחד מסוגי הפינוי, סדרי פעולות לפינוי, הליך הפינוי, יעדי פינוי אפשריים, דרכי חבירה למי שתפקידו לפנות, להציל ולסייע בהליך הפינוי ולאחר תיאום עימו, ובכלל זה הגא, רשות הכבאות וההצלה, המשטרה, מגן דוד אדום, גורם אחראי והרשות המקומית, וכן הערכות לשלב שלאחר הפינוי; בנוהל תפורט גם אפשרות להערכות לפינוי מוקדם של אנשים עם מוגבלות ממקום ייעודי של מסגרת, קודם לפינוי כלל הציבור; | |||||
(2) | הנחיות לעניין המידע הנדרש ממפעיל המסגרת לגבי כל אלה: כמויות של מי שיש לפנותו בשכיבה ומי שיש לפנותו בישיבה, אמצעים, כוח אדם וכלי רכב מותאמים שנדרשים להסעת אנשים עם מוגבלות, הדרושים לביצוע פינוי של אנשים עם מוגבלות; לענין זה, “כלי רכב מותאם” – לרבות אוטובוס מיוחד נגיש, כהגדרתו בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (נגישות רכב השכרה ואוטובוסים), התשע”ג – 2012[16] או רכב בטיחותי כהגדרתו בחוק הסעה בטיחותית לילדים ולפעוטות עם מוגבלות, תשנ”ד-1994[17]; | |||||
(3) | הנחיות לדרך נגישה שתאפשר מילוט אדם עם מוגבלות במצב חירום ממקום ייעודי של מסגרת לרציף היסעים ולכלי רכב המשמשים לפינוי, באופן המספק לו מיגון לפי הנחיות הגא; | |||||
(4) | הנחיות לעניין תקשורת עם אדם עם מוגבלות במצב חירום, הדרכה של אנשי צוות המסגרת לגבי נוהל הפינוי והכנת אדם עם מוגבלות לפינוי, הודעה לאנשי קשר של אדם עם מוגבלות בדבר פינוי מסגרת, לגבי מסגרת לשהות ממושכת – הכנות לקליטת אנשים עם מוגבלות ממסגרת במקום שיועד לקליטת המפונים ולשהייתם, לרבות אפשרות קליטתם במשפחותיהם, והערכות והכנות למתן מענה הולם לשמירת הקשר בין אנשי צוות המסגרת לבני משפחותיהם. | |||||
נוהל כללי לפינוי מסגרת יכלול גם את אלה לגבי מסגרות שהמידע שלהלן מצוי בידיהן: | ||||||
מידע לגבי תרופות, מזון, וציוד אישי, חיוניים שנדרשים להיות זמינים לאדם עם מוגבלות, בעת פינוי או לאחריו; | ||||||
מידע חיוני לגבי אדם עם מוגבלות שנדרש שיהיה זמין למי שמסייע לו בעת פינוי ולאחריו; מידע כאמור יכלול, בין היתר, פרטים מזהים, אנשי קשר, צרכים קיומיים, תרופות משמרות חיים ומינון נתינתן, בדיקות רפואיות חיוניות וטיפולים משמרי חיים שמבוצעים בשגרה, ודרכי תקשורת עימו, לפי העניין; מידע חיוני כאמור יהיה זמין למי שמסייע לאדם עם המוגבלות בעת פינוי ולאחריו, כגון באמצעות כרטיס אישי שנושא אדם עם מוגבלות; | ||||||
אמצעים הנדרשים לליווי והובלת אדם עם מוגבלות במצבי חירום שונים, ובכלל זה חיית שירות – הצורך בפינויה עם האדם והדאגה לה; | ||||||
נוהל פרטני לפינוי מסגרת ממקום ייעודי | מפעיל מסגרת יכין נוהל פרטני לפינוי מסגרת ממקום ייעודי לפי נוהל כללי לפינוי מסגרת; הנוהל יותאם למסגרת ולאנשים עם מוגבלות השוהים בה, למוגבלויותיהם וצרכיהם במצבי חירום. | |||||
הערכות לפינוי מוקדם של אדם עם מוגבלות מביתו | גורם אחראי למסגרת לשירותי יום המספקת שירות בביתו של אדם עם מוגבלות, יכין נוהל להיערכות לפינוי מוקדם של אנשים עם מוגבלות מביתם קודם לפינוי כלל הציבור במצבי חירום; הנוהל יתייחס לאותם אנשים עם סוגי מוגבלויות שבמסגרת, שפינויים במצב חירום עם כלל הציבור יעמיד אותם בסיכון הגבוה ביותר לחייהם, אלא אם יפונו קודם לפינוי כלל האוכלוסיה (להלן – מועמדים לפינוי מוקדם). הנוהל יפרט את הסמכות להורות על פינוי מוקדם, יעדי פינוי אפשריים, דרכי יצירת קשר למי שיבצע את הפינוי ושאינו מפעיל מסגרת לשירותי יום, מידע בדבר הכנות בסיסיות נדרשות בהתאם ליכולת המסגרת, הנחיות לעניין המידע הנדרש ממפעיל המסגרת לגבי מועמד שיש לפנותו בשכיבה ומועמד שיש לפנותו בישיבה ואופן התקשורת עם המועמד במצב חירום, יצירת קשר עם המועמד לפינוי מוקדם או איש הקשר שלו, והכנת אנשי צוות המסגרת ואדם עם מוגבלות לפינוי כאמור. עוד יפרט הנוהל, לגבי מסגרת לשירותי יום שהמידע נמצא בידיה – את המידע הנדרש לפי תקנת משנה 3(ב)(1) עד (3). המוסד לביטוח לאומי יכין רשימה של מועמדים לפינוי מוקדם, שכוללת שם, מספר זהות, כתובת, טלפון, וטלפון של איש קשר, והרשות המקומית בה מתגורר האדם. הביטוח הלאומי יעביר בשגרה את הרשימה, לפחות אחת לחצי שנה למסגרת למתן שירותי סיעוד למועמד לפינוי מוקדם. לענין סעיף זה, מועמדים לפינוי מוקדם הם אלה לפחות – מי שלפי בדיקת תלות נקבעו לו השגחה מתמדת, שהוא בודד ואינו מעסיק עובד זר בענף הסיעוד, או שנקבעו לו לגבי ניידות או שליטה בהפרשות, 7 נקודות, שהוא בודד, ואינו מעסיק עובד זר בענף הסיעוד; בפרט יסומן לצד שמו של מי שבבדיקת תלות נקבע לו השגחה מתמדת על רקע רפואי, הצורך בהערכות רפואית מיוחדת לפינוי; “בודד” – כהגדרתו בסעיף 25(ד)(1) לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), תשע”ח-2018[18]; “בדיקת תלות” ו- “השגחה” – כהגדרתם בסעיף 223 לחוק הביטוח הלאומי; “מעסיק עובד זר בענף הסיעוד” – כמשמעותו בסעיף 224(א) לחוק הביטוח הלאומי; | |||||
מפעיל מסגרת לשירותי יום המספקת שירות בביתו של אדם עם מוגבלות, יכין נוהל פרטני למועמדים לפינוי מוקדם לפי הוראות נוהל הפינוי האמור בתקנות משנה (א), באופן שמתאים למסגרת ולרשימת המועמדים לפינוי שלהם היא מספקת שירות בביתם, תוך התאמתו למוגבלויותיהם וצרכיהם במצבי חירום; מפעיל מסגרת למתן שירותי סיעוד יחזיק את רשימת המועמדים לפינוי מוקדם שקיבל מהמוסד לביטוח לאומי לפי תקנת משנה (ב), מוכנה לשימוש מיידי במצב חירום. | ||||||
נוהל כללי ליצירת קשר וסיוע במצב חירום | גורם אחראי יכין נוהל המסדיר יצירת קשר וסיוע של מסגרת לאדם עם מוגבלות לו היא מספקת שירות, מתוך דאגה לשלומו של אדם כאמור וכחלק משמירה על רציפות תפקודית במצבי חירום שונים; נוהל כללי ליצירת קשר וסיוע יכלול הוראות בכל אחד מאלה לפחות, תוך התאמתן למקרה שהמסגרת פועלת במצב החירום ולמקרה שאינה פועלת: | |||||
יצירת קשר מטעם מפעיל מסגרת עם האדם עצמו או באמצעות אנשי קשר, לצורך בירור מצבו, צרכיו ומתן סיוע, לרבות באמצעות הגעה למקום שבו הוא נמצא, הכל בהתחשב בנסיבות מצב החירום; יושם דגש על ריבוי אפשרויות ליצירת קשר באמצעים שונים, ובאמצעות אנשי קשר שונים, בפרט למקרה שלא ניתן להגיע למקום בו נמצא האדם. | ||||||
הערכות ומוכנות של מסגרת לספק סוגי סיוע לאדם כאמור בנוהל; בפרט, לגבי מסגרות לשהות ממושכת לאנשים עם מוגבלות עצמאיים, הערכות לסיוע למקרים שבהם בעת מצב חירום לא יוכלו אותם אנשים לדאוג לצרכיהם הקיומיים, כגון השגת תרופות, מזון, ומים, ותיאום של מסגרת כאמור מול הגורמים המפורטים בס”ק (5) להלן להספקת צרכים אלה; וכן, לגבי מסגרת לשירותי יום – יצירת קשר עם האדם לצורך הפגת מתחים וסיוע בהתמודדות עם מצב החירום. | ||||||
הערכות ומוכנות מפעיל מסגרת לשירותי יום למצב שבו אנשים עם מוגבלות אינם מגיעים למקום ייעודי של המסגרת עקב מצב חירום מתמשך, ושיכללו את אלה לפחות: | ||||||
הדרכת צוות המסגרת והאנשים ומשפחותיהם, ככל שמתאפשר בנסיבות מצב החירום, על אופני תקשורת מרחוק באמצעים טכנולוגיים שונים שזמינים בידיהם, לרבות סיוע לצורך כך; | ||||||
שמירה על קשר עם האנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם – לפי צרכיהם, סיוע בתחומים של הפגת מתחים, והתמודדות עם מצב החירום, הכוונה לגורמי טיפול רלבנטים, וככל שמתאפשר בנסיבות מצב החירום – ביצוע ביקורים בבית האדם. גורם אחראי יורה בנוהל צפי לתכיפות מינימלית ליצירת הקשר. | ||||||
הכוונה מרחוק לביצוע פעילויות דומות לאלה שמתבצעות במסגרת, לרבות פעילות גופנית, למידה, ופעילות בתחומי הפנאי, ככל שמתאפשרות בנסיבות מצב החירום. | ||||||
העברת מידע על-ידי מפעיל מסגרת לגורם האחראי בקשר לאמצעי תקשורת מרחוק שחסרים לאדם עם מוגבלות; הגורם האחראי יבחן דרכים לספק ציוד חסר כאמור לצורך יישום האמור בסעיף זה, לפי סדרי עדיפויות שיורה. | ||||||
מידע חשוב שיש לדווח לגורם האחראי, בשים לב למצב החירום ולסדרי העדיפויות המתחייבים באותו עניין; | ||||||
לגבי סוגי סיוע שמסגרת אינה מסוגלת לספק – דרכי יצירת קשר שאמורות לפעול במצבי חירום, חבירה למי שתפקידו להציל ולסייע בחירום, לאחר תיאום עימו, כגון: גורם אחראי, הרשות המקומית, הגא, מגן דוד אדום, רשות הכבאות וההצלה והמשטרה. | ||||||
תקנת משנה (א) לא תחול לגבי גורם אחראי למסגרת לשהות ממושכת שהאדם עם המוגבלות אינו יוצא ממנה, כחלק משגרת השהות בה. | ||||||
נוהל פרטני ליצירת קשר וסיוע | מפעיל מסגרת, למעט זו האמורה בתקנת משנה 6(ב), יכין נוהל פרטני ליצירת קשר וסיוע בכל מסגרת שהוא מפעיל, לפי נוהל כללי ליצירת קשר וסיוע; נוהל פרטני ליצירת קשר וסיוע כאמור יותאם למסגרת ולאנשים עם מוגבלות אותם היא משרתת, יכולותיהם וצרכיהם במצבי חירום שונים; | |||||
יצירת קשר וסיוע על-ידי מסגרת במצב חירום | מפעיל מסגרת יצור קשר עם אדם עם מוגבלות או איש קשר שלו, ככל האפשר לפי הנוהל הפרטני ליצירת קשר וסיוע, כדי לברר היכן הוא והאם הוא נדרש לסיוע עקב מצבים אלה. | |||||
נמצא אדם כאמור בתקנת משנה (א) זקוק לסיוע, יספק מפעיל מסגרת כאמור בהקדם האפשרי סיוע לאותו אדם לפי הנוהל הפרטני ליצירת קשר וסיוע; לא מסוגל מפעיל מסגרת כאמור לספק סיוע, יפעל ככל האפשר לפי הנוהל האמור ויפנה לגורם המתאים כמשמעותו בתקנה 6(א)(4) כדי שיספק סיוע. | ||||||
מידע על מצב חירום והנחיות התגוננות במסגרת | 9. | בעת מצב חירום, מפעיל מסגרת במקום ייעודי ימסור לאדם עם מוגבלות השוהה במקום היעודי ולאיש צוות שאחראי לו במצב חירום, מידע על מצב חירום והנחיות לנקיטת צעדים להתמודדות עם מצב החירום, שמוסרים לכלל האוכלוסייה הגא או הגורם האחראי. | ||||
לבקשת אדם עם מוגבלות או אפוטרופוס שלו, בעת שגרה, ימסור לו מפעיל מסגרת בהקדם, העתק נהל פרטני למסגרת שהכין לפי תקנות אלה. | ||||||
מפעיל מסגרת יתאים את מסירת המידע כאמור בתקנת משנה (א) ו-(ב), למוגבלותו של אדם לפי דרך הפעולה המקובלת הנוהגת במסגרת ליצירת קשר עם אותו אדם, או ישתמש באחת או יותר מהתאמות הנגישות המפורטות בתקנה 29(ד) לתקנות נגישות השירות, ובשפה פשוטה, לפי העניין. | ||||||
ערכת מגן | החליטה הממשלה על חלוקת ערכות מגן לאוכלוסיה, מפעיל מסגרת לשהות ארוכה ומפעיל מסגרת לשירותי יום בביתו של אדם עם מוגבלות, יודיע לרשות הממונה על אדם עם מוגבלות השוהה במסגרת או בביתו שאין ברשותו ערכת מגן, אם מידע כאמור קיים אצל מפעיל המסגרות האמורות. | |||||
פרק ג’ – מוסד חינוך שלומד בו תלמיד עם מוגבלות | ||||||
הגדרות לפרק ג’ | בפרק זה, | |||||
“בעל מוסד חינוך“- כל אחד מאלה: במוסד חינוך רשמי- רשות החינוך המקומית;במוסד חינוך בבעלות מדינה – בתי הספר המפורטים בהודעה על הרשאה להתחייב[19] לפי סעיף 6(ב) של חוק נכסי המדינה, התשי”א – 1951[20];במוסד חינוך שחל עליו חוק הפיקוח– הגוף בעל הרשיון מהמנהל הכללי של משרד החינוך להפעלת מוסד החינוך לפי חוק הפיקוח;במוסד חינוך שפטור מחוק הפיקוח – הגוף שקיבל פטור מחוק הפיקוח לפי תקנות פיקוח על בתי ספר (עקרונות למתן פטורים), התש”ל – 1970[21];בכל מקרה אחר מהמפורט בס”ק (1) עד (4) – מי שמנהל את מוסד החינוך; | ||||||
“”חוק חינוך מיוחד” – חוק חינוך מיוחד, התשמ”ח-1988[22]; | ||||||
“מוסד חינוך” – כהגדרתו בסעיף 19 לב לחוק,,ובכלל זה גן ילדים כהגדרתו בסעיף 19לד)א( לחוק; | ||||||
“”נוהל כללי ליצירת קשר וסיוע לתלמיד” – נוהל כללי ליצירת קשר וסיוע לתלמיד עם מוגבלות לפי תקנה 14; | ||||||
תחולת התקנות על מוסד חינוך | תקנות אלה יחולו גם על מוסד חינוך שלומד בו תלמיד חינוך מיוחד בכפוף להוראות תקנות 13 עד 15 להלן. | |||||
נוהל כללי ונוהל פרטני לפינוי מוסד חינוך | האמור בתקנה 3 יהיה כפוף לאמור להלן: | |||||
במצב חירום המחייב פינוי מיידי – אחראי בעל מוסד החינוך בסיוע הרשות המקומית לפינוי התלמידים למקום בטוח, ודיווח להורים או לאיש הקשר ולרשויות המקומיות שבהן מתגוררים התלמידים על הפינוי למקום בטוח. בעת שהיית התלמידים במקום הבטוח – אחראית הרשות המקומית שבה מוסד החינוך לאספקת אמצעים קיומיים ולוגיסטיים שמאפשרים את שהייתם, ובעל מוסד החינוך אחראי לספק להם את צרכיהם הקיומיים והאישיים, באמצעות האספקה שהעמידה לרשותו הרשות המקומית. הרשויות המקומיות שבהן מתגוררים התלמידים אחראיות להעברתם ממקום בטוח לבתיהם, ודיווח להוריהם או אפוטרופסם. | ||||||
במצב חירום המחייב פינוי שאינו מיידי – הרשויות המקומיות שבהן מתגוררים התלמידים אחראיות להעברתם ממוסד החינוך לבתיהם, ודיווח להוריהם או לאיש הקשר. בעל מוסד החינוך בסיוע הרשות המקומית, אחראי לתלמידים עד לסיום העלאתם לכלי הרכב וכשהם מוכנים ליציאה ממוסד החינוך. אם עקב מצב החירום, רשות מקומית שבה מתגורר תלמיד אינה מסוגלת לדאוג לכלי רכב שיגיע לאסוף את התלמיד ממוסד החינוך, יפעלו מוסד החינוך, הרשות המקומית שבה מוסד החינוך, והרשות המקומית שבה מתגורר התלמיד, לפי האמור בס”ק (1) לעיל. | ||||||
נוסף על האמור בתקנה 3, בעל מוסד חינוך ידווח למשרד החינוך במצב חירום על צורך בכלי רכב לפינוי וסיוע נוסף נדרש; משרד החינוך יפרט בנוהל הכללי לפינוי מסגרת, את התצורה שבה יועבר אליו דיווח כאמור בהתייחס לצורך, סוג וכמות כלי הרכב; כמו כן יפרט המשרד את האופן שבו יספק למוסד חינוך מידע שברשותו על זמינות כלי רכב שיכולים לשמש לפינוי מסגרת וסיוע להתמודדות עם מצב החירום. | ||||||
נוסף על האמור בתקנה 4, הנוהל הפרטני לפינוי יוכן יחד עם הרשות המקומית שבה מצוי מוסד החינוך. | ||||||
נוהל כללי ליצירת קשר וסיוע לתלמיד עם מוגבלות | במקום האמור בתקנה 6 יחולו הוראות אלה: משרד החינוך יכין נוהל כללי ליצירת קשר בין בעל מוסד חינוך ורשות מקומית לבין תלמיד עם מוגבלות שלומד, או מתגורר בהן, איש קשר, לפי הענין, ולסיוע לתלמיד כאמור, במצבי חירום, מתוך דאגה לשלומו וכחלק משמירה על רציפות תפקודית של מוסד חינוך במצבי חירום. | |||||
נוהל כללי ליצירת קשר וסיוע לתלמיד עם מוגבלות יסדיר את חלוקת האחריות ליצירת הקשר עם התלמיד או איש קשר שלו ולסיוע הנדרש, בין הרשות מקומית שבה מתגורר התלמיד ובעל מוסד החינוך; הנוהל יכלול הוראות בכל אחד מאלה לפחות, תוך התאמתן למקרה שהמסגרת פועלת במצב החירום ולמקרה שאינה פועלת: | ||||||
יצירת קשר עם התלמיד עצמו או באמצעות אנשי קשר או באמצעות הגעה למקום שבו הוא נמצא, הכל בהתחשב בנסיבות מצב החירום; יושם דגש על ריבוי אפשרויות ליצירת קשר באמצעים שונים, ובאמצעות אנשי קשר שונים, בפרט למקרה שלא ניתן להגיע למקום בו נמצא התלמיד. | ||||||
תכנית שיכין משרד החינוך לקליטה של תלמידים עם מוגבלות ממוסד חינוך שאינו פועל במצב חירום, על ידי מוסד חינוך אחר שפועל במצב חירום, כדי לשמר רציפות של הפעילויות הלימודית והטיפולית; בפרט תתייחס התכנית להתאמת המוסד הקולט למוגבלויותיהם וצרכיהם של התלמידים הנקלטים תלמידים עם צרכים סיעודיים, תלמידים שמאופיינים בהתנהגות מאתגרת, ותלמידים במשפחות חד-הוריות או שהורה שלהם הוא עובד מפעל; העברת תלמיד בין המוסדות תהיה בהסכמת הוריו או אפוטרופוס; עוד תכלול התכנית מיפוי ארצי לפי מחוזות, של מוסדות חינוך, לפי סוגי מוגבלויות של תלמידים, וקיבולת קליטת תלמידים נוספים במוסד חינוך במצב חירום. | ||||||
מידע חשוב שיש לדווח למשרד החינוך, בשים לב למצב החירום ולסדרי העדיפויות המתחייבות באותו עניין; | ||||||
הערכות ומוכנות של מוסד חינוך לספק סוגי סיוע שהנוהל כולל לאדם כאמור, בפרט, מקרים של מצב חירום מתמשך שבו תלמידים נותרים בבתיהם ולא מגיעים למוסד החינוך, כמפורט להלן: | ||||||
הדרכת צוות מוסד חינוך, התלמידים ומשפחותיהם, ככל שמתאפשר בנסיבות מצב החירום, על אופני תקשורת מרחוק באמצעים טכנולוגיים שונים שזמינים בידיהם, לרבות סיוע לצורך כך; | ||||||
לימוד, טיפול וסיוע מרחוק, מותאם לצרכיהם ויכולותיהם של התלמידים, הכוללים קשר עם התלמידים והוריהם, לסייע להם בתחומים כגון הפגת מתחים, פעילויות מרחוק בתחומי הלימוד והטיפול, הדרכת הורים למענים טיפוליים, והתמודדות עם המצב. ככל שמתאפשר בנסיבות מצב החירום – ביצוע ביקורים בבית התלמיד. | ||||||
בעת הערכות משרד החינוך לבחינת דרכים להשלמת ציוד חסר לכלל התלמידים במערכת החינוך לצורך למידה מרחוק, ייערך המשרד להשלמת ציוד זה גם לתלמידים עם מוגבלות, לפי שיעורם באוכלוסיית התלמידים, לפחות. | ||||||
משרד החינוך ומשרד הבריאות יגבשו נוהל להאצת אספקת מכשירי שיקום וניידות במצב חירום, לתלמידים עם מוגבלויות הזקוקים לכך; בנוהל, שיתבסס על הנוהל לאספקת מכשירים אלה על-ידי משרד הבריאות בשגרה, יפורטו אלה לפחות: | ||||||
תבחינים למידת הנחיצות והדחיפות של אספקת סוגי מכשירים דווקא בעת מצב חירום, ואופן בחינת התקיימות התבחינים לגבי בקשה מסוימת; | ||||||
סיוע מצד מוסד חינוך באיסוף מידע לגבי צרכי תלמיד מסויים לצורך האצת התהליך; | ||||||
אופן אספקת המכשירים; | ||||||
אחריות המשתמש על השימוש בציוד; | ||||||
החזקת הציוד והטיפול בו ביום שלאחר סיום שעת החירום. | ||||||
הנוהל יפורסם באתרי האינטרנט של משרד החינוך ומשרד הבריאות במדור העוסק בהערכות לחירום. | ||||||
(5) | מיפוי של תלמידים עם מוגבלויות מורכבות, הנעדרים ממוסד החינוך עקב מצב החירום, והמצריכים מענים טיפוליים במגע על-ידי בעל מקצוע בריאות, ובחינת המענים האפשריים בנסיבות החירום. | |||||
לגבי סוגי סיוע שמוסד חינוך אינו מסוגל לספק – דרכי חבירה למי שתפקידו להציל ולסייע בחירום, ולאחר תיאום עימו, כגון: גורם אחראי, הרשות המקומית, הגא, מגן דוד אדום, רשות הכבאות וההצלה והמשטרה; | ||||||
התאמת תקנות 7 ו-8 | בתקנות 7 ו-8 במקום “מפעיל מסגרת” יראו כאילו כתוב “בעל מוסד חינוך” ו-“רשות מקומית שבה מתגורר תלמיד עם מוגבלות”. | |||||
פרק ד’ – הוראות כלליות למסגרות | ||||||
היערכות וסיוע לאדם עם מוגבלות לביצוע פעולה נדרשת | בתקנה זו, “פעולה נדרשת” – מעבר לאזור בטוח, התפנות ממסגרת, או כל פעולה אחרת להצלת חיים; “קושי מיוחד” – מצב שבו אדם עם מוגבלות מתנגד עקב מוגבלותו לבצע פעולה נדרשת במצב חירום, או שלא ניתן לנייד אותו עקב מוגבלותו, ציוד עזר של אותו אדם, או עקב מבנה המקום הייעודי, לצורך ביצוע פעולה נדרשת בפרק הזמן הקצר שעומד לרשות עובד המסגרת במצב חירום. | |||||
עובד של מסגרת שנמצא במקום ייעודי יסייע ככל יכולתו, לאדם עם מוגבלות לבצע פעולה נדרשת במצב חירום; לגבי אדם עם מוגבלות שלגביו קיים קושי מיוחד במצב החירום, גם לאחר הערכות והכנה פרטנית האמורים בתקנת משנה (ב) – ינסה תחילה העובד במאמץ סביר בנסיבות מצב החירום, לשכנע את האדם שיבצע פעולה נדרשת, או לסייע לו; לא צלח בידו, רשאי העובד להפסיק את הסיוע האמור ולבצע פעולה נדרשת אחרת, כמתחייב ממצב החירום. | ||||||
מפעיל מסגרת במקום ייעודי, וספק שירות שמספק שירות שכולל קשר בלתי אמצעי עם האנשים עם המוגבלות שבמסגרת ובכלל זה שירות הסעות קבוע לאנשים עם מוגבלות אל מקום ייעודי של מסגרת וממנה, ייערכו, לרבות באמצעות הכנה פרטנית למצב חירום של אנשים עם מוגבלות שלגביהם קיים קושי מיוחד, במטרה לצמצם ככל האפשר קשיים בביצוע פעולות נדרשות במצבי חירום. | ||||||
תקנות משנה (ב) ו-(ג) יחולו גם על עובד מסגרת לשירותי יום בביתו של אדם עם מוגבלות, במקרה שבו העובד נמצא בביתו של אדם כאמור. | ||||||
האחריות ליישום תקנת משנה (ב) תחול גם על ספק שירות כאמור בתקנת משנה (א), במקרה שבו עובד שלו נמצא עם אדם עם מוגבלות. | ||||||
ביצוע הכנות מתאימות להבטחת רציפות תפקודית | מפעיל מסגרת יבצע הכנות שגורם אחראי הורה לו לבצע, לצורך בניית יכולת ומוכנות להמשך מתן שירותים לאנשים עם מוגבלות במצבי חירום במקום ייעודי או בבתיהם; הכנות אלה יהיו גם ליום שלאחר סיום מצבים אלה; הוראת גורם אחראי למסגרת תהיה גם בנושאים אלה לפחות: | |||||
הוראות והכנות למצבי חירום שבהם תידרש שהייה רציפה במקום ייעודי, ובכלל זה ללא יכולת אנשים עם מוגבלות ואנשי צוות המסגרת להתפנות או לקבל סיוע, או עקב מגבלות או איסורים על אנשים עם מוגבלות או אנשי צוות, לצאת מהמקום הייעודי (בפסקה זו– פרק זמן לשהייה רציפה); האמור יחול גם לגבי אדם עם מוגבלות המקבל שירות ייעודי בביתו במצבי חירום בהם אינו יכול להתפנות מביתו או יש מגבלה על יציאה ממנו, או שמפעיל מסגרת לשירותי יום אינו יכול להגיע ולספק לו שירות במצב חירום; גורם אחראי יציין בהוראה מהו הצפי לפרקי זמן לשהייה רציפה כאמור ללא יכולת התפנות, מגבלה על יציאה, או העברת סיוע; | ||||||
לגבי אנשים עם מוגבלות הנזקקים דרך קבע לתרופות או אמצעים, משמרים או מצילי חיים, שבשהייתם במקום ייעודי המסגרת נדרשת לספק להם או לסייע לצרוך את התרופות, או להפעיל אמצעים כאמור, יבוצעו הכנות מתאימות כדי שבמצב חירום ניתן יהיה להמשיך לספק ולצרוך תרופות כאמור או לעשות שימוש באמצעים כאמור; לעניין זה, “הכנות מתאימות” – לרבות החזקת מלאים של מזון, תרופות וכדומה, ודאגה לכך שיהיו מקורות אנרגיה עצמאיים זמינים ומוכנים לשימוש במצב חירום. | ||||||
במקום ייעודי של מסגרת שמספקת שירות לאנשים עם מוגבלות שאינם עצמאיים, יתקיימו אלה: | ||||||
ערכת חירום והפגה שתימצא במצב חירום במרחב מוגן מהסוג שמתואר בפסקה (1) להגדרת מרחב מוגן, לפחות; הערכה תיבדק ותושלם ערב מצב חירום, ותכלול את אלה לפחות: אמצעי עזרה ראשונה, תאורת חירום ככל שלא מותקנת במרחב המוגן, מוצרי הגיינה בסיסיים וביגוד חלופי, ואמצעים לביצוע פעילויות הפגה עם אנשים אלה; הכל באופן שמותאם לצרכי האנשים שבמסגרת ולצורך שמירה על רציפות תפקודית למקרה שמתארכת השהייה במרחב המוגן; | ||||||
בעת מצב חירום שבו חל איסור יציאה מהמסגרת, יימצאו במרחב טיפולי במקום ייעודי של מסגרת לשהות ממושכת, אמצעים לביצוע פעילויות הפגה, ואמצעים שיאפשרו עיסוקים שונים לאנשים אלה, כדי להקל עליהם ועל צוות המסגרת להמשיך לשהות במקום הייעודי על אף איסור היציאה. | ||||||
(ב) רשות מקומית תכין תכנית כללית לאפשרות שנדרש פינוי מסגרות מהמקומות הייעודיים שלהן שבתחומי הרשות המקומית במצב חירום, אך לא ניתן לפנותן בשל מצב החירום; תכנית כאמור תכלול, בין היתר סיוע להמשך הפעלת המסגרות הללו, אספקת מים מזון ותרופות, הכל לפי יכולות וסדרי העדיפות של הרשות המקומית במצב החירום. | ||||||
לגבי מקום ייעודי של מסגרת לשירותי יום שאנשים עם מוגבלות מגיעים אליו באופן תדיר בהסעה מאורגנת – דרך כאמור בתקנה 3(ג)(4). | ||||||
גורם אחראי יכין רשימה של מסגרות, וסוגי שירותים שמסופקים למסגרות אלה, שלדעתו יש לאשר כי הם מפעל לצורך יישום הוראות תקנות אלה במצבי חירום; רשימת המסגרות תכלול את כל המסגרות לשהות ממושכת, לפחות. רשימת סוגי השירותים תפורסם בדף מיוחד שמיועד להערכות לחירום באתר האינטרנט של הגורם האחראי. גורם אחראי יודיע למפעיל מסגרת שנכלל ברשימה על הפעולות שעליו לנקוט לשם קידום תהליכי אישור כאמור. מפעיל מסגרת יודיע לא יאוחר מ-21 ימים מיום שקיבל הודעה כאמור מגורם אחראי, למי שמספק לו שירות מהסוג שנכלל ברשימה כאמור, לקדם תהליך אישור כאמור. | ||||||
מפעיל מסגרת וצד שלישי שפנה אליו גורם אחראי כאמור בתקנת משנה (ד), ישתף פעולה לצורך אישור כאמור. | ||||||
ספק שירות למסגרת מהסוג שנכלל ברשימה יבצע הכנות לצורך בניית יכולת ומוכנות להמשך מתן שירותים למסגרת במצבי חירום; הכנות אלה יהיו גם ליום שלאחר סיום מצבים אלה; לצורך ביצוע הכנות אלה, יתייעץ ספק עם מפעיל המסגרת בדבר ההכנות הנדרשות. | ||||||
סבר גורם אחראי שיש לאשר מסגרת שבכוונתו לפתוח כמפעל, או שהמסגרת היא מאותו סוג שנכלל ברשימה לפי תקנת משנה (ד), לא תפתח המסגרת כל עוד לא הוגשה בקשה לרשות המוסמכת לאישורה כמפעל; על אף האמור, רשאי גורם אחראי לתת אישור זמני לפתיחת מסגרת לתקופה אחת שלא תעלה על חצי שנה, לצורך השלמת הגשת בקשה לפי תקנת משנה זו. נוסף על האמור, גורם אחראי רשאי להתנות למסגרת שעומדת להיפתח, כי לא תוכל לקבל סוג שירות שיורה, אם לא תוגש בקשה לאישור כמפעל מי שבכונתה לקבל ממנה שירות מסוג כאמור, תוך פרק זמן שיורה שלא יעלה על שנה מיום פתיחתה של המסגרת. | ||||||
פטור למסגרת למתן שירותים | גורם אחראי רשאי לפטור מפעיל מסגרת מסויימת למתן שירותים, המנהל הכללי בהמלצת הממונה | |||||
שאינה מספקת השירות במקום ייעודי, מחובות לפי תקנות 2, 5, 7, 8, 10, 14, 15, 16(א), 17, 19– מתרגול בקשר לחובות לגביהן ניתן פטור, או 21(ב), חלקן או כולן, | ||||||
שמספקת השירות במקום ייעודי – מחובות לפי תקנות 7, 8, ו-19– מתרגול בקשר לחובות לגביהן ניתן פטור, אם התקיים אחד מאלה: | ||||||
לא תצמח תועלת משמעותית במצבי חירום, לפי שיקול דעתו שתנומק בכתב, ממימושן של החובות לגביהן מתבקש הפטור, עקב אחד או יותר מאלה: | ||||||
סוג השירות וטיבו; | ||||||
רציפות הקשר בין המסגרת לאדם עם מוגבלות שמקבל ממנה שירות היא נמוכה; | ||||||
השירות שמספקת המסגרת לא ניתן במקום ייעודי ולא בביתו של האדם עם מוגבלות; | ||||||
גורם האחראי וידא ותיעד בכתב, כי קיימת מסגרת אחרת שמחובתה לפי תקנות אלה לספק את אותו שירות במצב חירום שלגביו מתבקש הפטור ולגבי אותם אנשים עם מוגבלות שמקבלים שירות מהמסגרת שלה מתבקש הפטור, והמסגרת האחרת תספק את אותו שירות ביעילות גבוהה יותר במצבי חירום. | ||||||
לגבי מסגרת שמספקת את השירות בביתו של אדם עם מוגבלות – הגורם האחראי וידא ותיעד בכתב, שקיים אדם בגיר, ללא מוגבלות, שגר עם האדם עם מוגבלות או שגר במרחק הליכה מיידי מביתו, יכול לסייע לו בשעת חירום, והתחייב לכך, וכל עוד קיים אדם בגיר כאמור. בפסקה זו, “אדם בגיר” – לרבות קטין שגילו 16 שנים לפחות. | ||||||
פטור כאמור יכול להנתן גם לתקופה קצובה; | ||||||
הבקשה לפטור תפרט את סוג השירות המסוים שניתן על-ידי המסגרת, מטרת השירות לגבי אדם עם מוגבלות שמקבל אותו, מקום מתן השירות לאדם עם מוגבלות, תכיפות מתן השירות, השלכות הפסקת השירות במצב חירום לגבי אדם עם מוגבלות, חלופות ישימות להמשך אספקת השירות במצב חירום שלא על-ידי המסגרת, ומידע נוסף שהורה גורם אחראי. | ||||||
האמור בתקנות משנה (א) ו-(ב) יחול גם לגבי מי שמספק שירות מסויים למסגרת, לגבי תקנות 16 ו-17(ב), ו-19– מתרגול בקשר לחובות לגביהן ניתן פטור; | ||||||
גורם אחראי ידווח לנציבות בתקופה שבין 1 בינואר ל-31 בינואר בכל שנה על הפטורים שאישר לפי תקנה זו בשנה שקדמה לה. | ||||||
תרגול, בקרת מוכנות, והדרכה | מפעיל מסגרת יתרגל אחת לשנה לפחות מעבר לאזור בטוח לפי תקנה 2, ויציאה ממנו, פינוי מסגרת לפי נוהל פינוי פרטני לפי תקנות 4 ו-13, פינוי מוקדם לפי תקנה 5, יצירת קשר וסיוע לפי נוהל פרטני ליצירת קשר וסיוע לפי תקנה 7 ו- 14, מסירת מידע לפי תקנה 9, יישום תכנית הכנה פרטנית לפי תקנה 16(א), התנהלות והפעלת שיקול דעת לפי תקנה 16(ב), בחינת מוכנות ויכולות לפי תקנה 17(א); רשות מקומית שבה מתגורר תלמיד עם מוגבלות תשתף פעולה ותיטול חלק מזמן לזמן בתרגולים לפי תקנה זו, של מוסד חינוך שנמצא ברשות מקומית אחרת; תרגולים כאמור יבוצעו לפי תרחישים של מצבי חירום שונים; בתרגול יטלו חלק אנשים עם מוגבלויות מהמסגרת ואנשי המסגרת, כולם או חלקם; מפעיל מסגרת יטפל בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-45 יום בליקויים שנתגלו בתרגול למניעת הישנותם. | |||||
מפעיל מסגרת ידריך את אנשי המסגרת בנהלים הפרטניים שהכין למסגרת לפחות פעם בשנה; מפעיל מסגרת ידריך אנשי צוות שהצטרפו למסגרת עם הצטרפותם. הדרכה כאמור תכלול גם את הנושאים הכלולים בתקנה 16. האמור בפסקה זו יחול לגבי מסגרת לשירותי יום של סיעוד לגבי עובדי מינהלה, עובדים מקצועיים ובקרים, לפחות. המוסד לביטוח הלאומי יכלול בתכנית הלימודים של קורסי הכשרת מטפלות בתחום הסיעוד, שייפתחו שנה לאחר יום התחילה, את הכרת הנהלים הכלליים שהכין לפי תקנות אלה. | ||||||
ספק שירות למסגרת שמספק שירות שכולל קשר בלתי אמצעי עם האנשים עם המוגבלות שבמסגרת, ובכלל זה שירות הסעות קבוע לאנשים עם מוגבלות אל מקום ייעודי של מסגרת וממנה, ידריך את עובדיו נוסף על הוראות תקנות 87 עד 90 לתקנות נגישות השירות, גם הדרכה למתן שירות סביר ומענה תומך ראשוני בשעת חירום לאנשים עם מוגבלות שונות, ובפרט מוגבלויות שכליות, נפשיות ואוטיזם; הדרכה נוספת זו תכלול צרכים וביטויי תגובה שונים של אנשים עם מוגבלות מסוגים שונים, במצבי חירום, וגם את הנושאים הכלולים בתקנה 16. | ||||||
גורם אחראי יבצע במסגרת מזמן לזמן, ולפחות פעם בשנה, בקרת מוכנות של מסגרות למצבי חירום לפי תקנות אלה. בנוסף, גורם אחראי יטול חלק בתרגולים שמפעיל מסגרת חייב בהם לפי תקנות אלה, תוך שהוא מתרגל, בין היתר את משימותיו לפי הנהלים השונים שגיבש לפי תקנות אלה; גורם אחראי ידווח למפעיל מסגרת לא יאוחר מ-21 ימים מביצוע בקרה, על ליקויים שנתגלו; מפעיל מסגרת או גורם אחראי, לפי העניין, יטפל בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-45 ימים בליקויים שנתגלו למניעת הישנותם. | ||||||
העברת מידע לרשות מקומית | גורם אחראי יעביר, בין ה-1 בספטמבר לבין ה-31 באוקטובר בכל שנה, למי שאחראי ברשות מקומית על שירותי הרווחה או החינוך, לפי העניין, את רשימת המסגרות שמספקות שירות במקום ייעודי שלהן הוא אחראי שנמצאות ברשות המקומית; הודעה כאמור תכלול את פרטי המסגרת וכתובת המקום הייעודי, מספר האנשים עם המוגבלות שמקבלים במקום הייעודי שירות, סוגי המוגבלויות, פרטיו של מפעיל המסגרת וכיצד ליצור עימו קשר, ומידע לגבי פטורים שניתנו למסגרת פלונית לפי תקנה 18. | |||||
ממונה, נאמן, עדכון נהלים, תיאום הוראות והתאמת נהלים | המנהל הכללי של גורם אחראי ימנה מבין עובדיו הבכירים ממונה לצורך תקנות אלה; ניתן למנות עובד כאמור נוסף על תפקידים אחרים שהוא ממלא; | |||||
מפעיל מסגרת ימנה את אחד מעובדיו שישמש נאמן לצורך תקנות אלה, ויעביר את פרטיו לממונה לחירום של גורם אחראי; ממונה ונאמן, יסייעו לגורם אחראי או למפעיל מסגרת, לפי העניין, ליישם את חובותיו לפי תקנות אלה, לקדם את מוכנות הגורם האחראי והמסגרת למצבי חירום, ויעמדו בקשר האחד עם השני לצורך קבלת הוראות והעברת מידע בין גורם אחראי למפעיל מסגרת. | ||||||
גורמים אחראים שונים בקשר לאותה מסגרת, יתאמו ביניהם את הנהלים שכל אחד מהם חייב להכין בקשר למסגרת לפי תקנות אלה, ויוציאו נוהל אחד משותף, כדי שסך כל הוראות הנהלים למסגרת יהוו מערכת נהלים קוהרנטית ללא הוראות סותרות ודרישות יתירות ממפעיל מסגרת. | ||||||
גורם אחראי יתאים את הנהלים הפנימיים שלו, ובכלל זה הנהלים הפנימיים לעניין התקשרות עם מפעיל מסגרת, להוראות תקנות אלה; מפעיל מסגרת יתאים את הנהלים שלו להוראות תקנות אלה. | ||||||
גורם אחראי ומפעיל מסגרת יעדכנו את הנהלים שהכינו לפי תקנות אלה לפי הצורך, ופעם בשנתיים לפחות. | ||||||
מסגרת חדשה | לאחר יום התחילה לא תיפתח מסגרת אלא לאחר שנתקיימו בה הוראות תקנות אלה. | |||||
בעת ההכנות לפתיחת מסגרת חדשה, יעשה מפעיל מסגרת חדשה מאמץ סביר, לבחירת מקום ייעודי שתוכנן גם לעמידה בעמסים של רעידות אדמה לפי תקנות התכנון והבניה; הוראה זו תחול גם על מפעיל מסגרת שעובר למקום ייעודי אחר. | ||||||
פרק ה’ – שונות | ||||||
התייעצות | גורם אחראי שנדרש להכין נוהל לפי תקנות אלה, יתייעץ עם מורשה לנגישות השירות לצורך הכנת נוהל כאמור. | |||||
ביצוע לפי תקן | הורו תקנות אלה על בדיקה או ביצוע התאמות נגישות לפי הוראות תקן, יהיה זה תקן כתוקפו מזמן לזמן לפי חוק התקנים, שעותק שלו מופקד לעיון הציבור במשרדי הנציבות; בהעדר הפקדה כאמור, לא יהיה תוקף לתקן לעניין תקנות אלה; ויראו חייב כמי שיצא ידי חובתו אם מילא אחר הוראות התקן שהיו בתוקף במועד ביצוע התאמת הנגישות; בתקנה זו, “מועד ביצוע התאמת הנגישות” – לרבות המועד שבו הוזמנו התאמות כאמור מספק. | |||||
התניית רישיון או אישור | גורם אחראי, רשאי להתנות מתן רישיון או אישור הנדרש לפי דין לצורך הפעלת מסגרת או אספקת שירות לאותה מסגרת, חידוש רישיון או אישור כאמור, או התקשרות עם מפעיל מסגרת, ביישום הוראות תקנות אלה. | |||||
תחזוקה ונגישות זמנית חלופית | מפעיל מסגרת אחראי לכך כי הסידורים שהוא חייב לבצע לפי תקנות אלה יהיו תקינים ומוכנים לשימוש או הפעלה במצבי חירום והתגוננות אזרחית, בפרט ידאג מפעיל מסגרת שמרחב מוגן של מקום ייעודי של מסגרת יהיה זמין ומוכן לשימוש במצבי חירום; אין באמור בתקנת משנה זו כדי למנוע בשגרה שימוש אחר במרחב המוגן האמור, ובלבד שהמרחב המוגן יהיה זמין ומוכן לשימוש מיידי במצב חירום. | |||||
לא יפגע אדם בסידורי נגישות לפי תקנות אלה, לא יגרע מהן ולא יסב את השימוש בהן למטרות אחרות באופן חלקי או מלא, אלא במהלך תקופת שיפוץ של המקום, ובלבד שהבטיח נגישות חלופית למצבי חירום. | ||||||
שמירה והצגת מסמכים | ||||||
עיגול סכומים | מספר שהוא תוצאת חישוב לפי תקנות אלה, יעוגל למספר השלם הקרוב, ומחצית מספר תעוגל כלפי מטה. | |||||
תכנית היערכות והנגשה לשר הביטחון | גורם אחראי יכין ויגיש לשר הביטחון תכנית היערכות לביצוע האמור בתקנות אלה, במועד שנקבע לפי סעיף 19מ לחוק; התכנית תכיל את עיקרי ההערכות של הגורם האחראי לביצוע חובותיו לפי תקנות אלה, ושל מפעילי המסגרות שבאחריותו, עד להשלמת ביצוע תקנות אלה. | |||||
תחילה | תחילתן של תקנות אלה 6 חודשים מיום פרסומן. | |||||
החלה הדרגתית | תקנות אלה יחולו על מסגרת שפעלה ערב יום התחילה, ויחולו הוראות אלה: | |||||
לא יאוחר מתום ששה חודשים מיום התחילה – | ||||||
ימנה המנהל הכללי של גורם אחראי ממונה לפי תקנה 21(א); | ||||||
יכין גורם אחראי את הנהלים או הוראות לפי תקנות 3, 5(א), 6 , 17(א) ו-(ב), רשימה לפי תקנה 17(ג), ומשרד החינוך – גם לפי תקנה 13, ויעבירו אותם למפעילי המסגרות. | ||||||
מפעיל מסגרת שמפעיל עד 10 מסגרות קיימות ישלים את ביצוע חובותיו לפי הוראות אלה, | ||||||
מינוי נאמן לפי תקנה 21(ב) הכנת נהלים פרטניים לפי תקנות 4, 5(ב), 7, 12(א) ו-14(א), – שנה מיום התחילה; | ||||||
השלמת ביצוע חובותיו לפי תקנות אלה – שנה וחצי מיום התחילה. | ||||||
מפעיל מסגרת שמפעיל 11 מסגרות קיימות לפחות ישלים את ביצוע חובותיו לפי הוראות אלה: | ||||||
מינוי נאמן לפי תקנה 21(ב) הכנת נהלים פרטניים לפי תקנות 4, 5(ב), 7, , 12(א) ו-14(א)– שנתיים מיום התחילה; | ||||||
השלמת ביצוע חובותיו לפי תקנות אלה – 40% מהמסגרות בתוך שנה וחצי מיום התחילה, ו-100% מהמסגרות בתוך 3 שנים מיום התחילה. | ||||||
אפוטרופוס שאינו קרוב – משלוח דרישה לאישור אזור מוגן לפי תקנה 2(ה) – לאחר שנה מיום התחילה | ||||||
ספק שירות ישלים לא יאוחר מתום שנה מיום התחילה את חובותיו לפי תקנות 16(א) ו-(ד), ו-17(ה) ו-(ו), לגבי 50% לפחות מהמסגרות שלהן הוא מספק שירות, ותוך שנה וחצי ישלים את חובותיו כאמור לגבי100% ממסגרות כאמור. |
בביצוע חובותיו, לפי תקנה זו, יתן מפעיל מסגרת עדיפות להשלמת חובותיו לגבי מקום ייעודי או לגבי אנשים עם מוגבלות שלהם הוא מספק שירות בבתיהם, שהסיכוי שיימצאו במצב חירום גבוה יותר לעומת שאר המקומות הייעודיים שהוא אחראי להם או אנשים עם מוגבלות שלהם הוא מספק שירות בביתם. |
________ התשפ”א
(_________ 2020)
(חמ 4632 -3)
__________________
בנימין גנץ
ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון
דברי הסבר
לפי סעיף 19מ לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, על שר הביטחון לקבוע בתקנות הוראות למימוש זכותם של אנשים עם מוגבלות לנגישות כלל השירותים בקשר להתגוננות אזרחית ובקשר למצב חירום.
טיוטת תקנות זו עוסקת בהסדרת הנגישות לשירותי שעת חירום לאנשים עם מוגבלות המקבלים שירות ממסגרות מסוגים שונים. החלוקה המרכזית היא בין:
- מסגרות לשהות ארוכה, בהם שוהים אנשים עם מוגבלות למטרות שונות, כמפורט בדוגמאות שבטבלה
- מסגרות למתן שירותים לאנשים עם מוגבלות על בסיס יומי או קבוע; השירות של מסגרות אלה יכול להינתן במקום שמחזיקה המסגרת ואליו מגיעים אנשים עם מוגבלות כגון שירותי שיקום, תעסוקה, סיעוד, וחינוך מיוחד. או מסגרות שמספקות לאדם עם מוגבלות את השירות בביתו, כגון שירותי סיעוד ואפוטרופסות.
הטבלה שלהלן מפרטת את סוגי המסגרות, מאפייניהן, ועיקרי ההתאמות הנדרשות בסוגי המסגרות השונות:
סוג המסגרת | מאפייני המסגרת | ההתאמות הנדרשות |
שהות ממושכת – סידור חוץ ביתי | מגורים חוץ ביתי (כגון מעון שבאחריות שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, או הוסטל שבאחריות משרד הבריאות), | איתור מקום בטוח נגיש (לפי הנחיית פיקוד העורף, אין הכוונה לפעולות בניה של מרחבים מוגנים), הערכות והנגשת הליכי לפינוי מסגרת, יצירת קשר וסיוע במצבי חירום, עדכונים על מצב החירום והנחיות התגוננות, סיוע להשלמת ערכות מגן, ביצוע הכנות מתאימות להבטחת רציפות תפקודית |
שהות ממושכת – טיפול | אישפוז גריאטרי או פסיכיאטרי, | איתור מקום בטוח נגיש, הערכות והנגשת הליכי לפינוי מסגרת, עדכונים על מצב החירום והנחיות התגוננות, סיוע להשלמת ערכות מגן |
שהות ממושכת – דיור קבע | שירותי דיור כגון דיור בית גיל זהב לקשישים של משרד השיכון, ומקבצי דיור של משרד הקליטה | איתור מקום בטוח נגיש, הערכות והנגשת הליכי לפינוי מסגרת, יצירת קשר וסיוע במצבי חירום, עדכונים על מצב החירום והנחיות התגוננות, סיוע להשלמת ערכות מגן, ביצוע הכנות מתאימות להבטחת רציפות תפקודית |
מסגרת לשירותי יום – במקום ייעודי | שירותי שיקום, תעסוקה, חינוך | איתור מקום בטוח נגיש, הערכות והנגשת הליכי לפינוי מסגרת, יצירת קשר וסיוע במצבי חירום, עדכונים על מצב החירום והנחיות התגוננות, סיוע להשלמת ערכות מגן, ביצוע הכנות מתאימות להבטחת רציפות תפקודית |
מסגרת לשירותי יום – בבית האדם | שירותי סיעודאפוטרופסות על הגוףשירותי דיור – מסייעים לאדם למצוא בית | איתור מקום בטוח נגיש – רק על אפוטרופוס שאינו קרוב משפחה, הערכות והנגשת הליכי לפינוי מסגרת, יצירת קשר וסיוע במצבי חירום, עדכונים על מצב החירום והנחיות התגוננות, סיוע להשלמת ערכות מגן, ביצוע הכנות מתאימות להבטחת רציפות תפקודית |
הגורמים שאחראיים על המסגרות (כגון משרדי ממשלה, רשויות מקומיות), יצטרכו לבחון מי מהמסגרות ומסוגי השירותים המשלימים יש לאשר כמפעל חיוני או כמפעל לשירותים קיומיים כדי לאפשר רציפות תפקודית במצבי חירום, ולקדם את אישורן לפי חוק שירות עבודה בשעת-חירום, התשכ”ז-1967.
עוד מציעה הטיוטה החלה הדרגתית של הוראות ההנגשה לגבי מסגרות קיימות.
[1] ס”ח התשנ”ח, עמ’ 152; התשס”ה, עמ’ 288.
[2] ס” ח התשי”א, עמ’ 78. התשע”ז, עמ’ 665.
[3] ס”ח התשכ”ב, עמ’ 120, ס”ח התשע”ו, עמ’ 798.
[4] ס”ח התשנ”ה, עמ’ 210; התשע”ח, עמ’ 528.
[5] ס”ח התשי”א, עמ’ 78.
[6] ס”ח התשכ”ט, עמ’ 180; התשע”ז, עמ’ 28.
[7] ס”ח התשכ”ח, עמ’ 48; התשע”ו, עמ’ 610;
[8] ס”ח התשכ”ז, עמ’ 86, התשע”ו, עמ’ 252.
[9] ס”ח התשע”ב, עמ’ 702
[10] י”פ התשנ”ט, עמ’ 1535.
[11] י”פ התשע”ה, עמ’ 4765.
[12] ק”ת התש”ל, עמ’ 1841; התשע”ח, עמ’2166.
[13] ק”ת התשע”ג, עמ’ 968.
[14] ק”ת התש”ן, עמ’ 1020; התשע”ח, עמ’ 2139;
[15] ק”ת התשנ”א, עמ’ 183; התש”ע, עמ’ 635;
[16] ק”ת התשע”ג, עמ’ 202.
[17] ס”ח התשנ”ד, עמ’ 71; התשע”ז, עמ’ 338.
[18] ס”ח התשע”ח, עמ’ 524.
[19] י”פ התשע”ד עמ’ 477.
[20] ס”ח התשי”א עמ’ 52.
[21] ק”ת התש”ל עמ’ 1963, התשע”א עמ’ 1164.
[22] ס”ח התשמ”ח, עמ’ 114; ס”ח התשע”ז, עמ’ 331;