הקדמה:
תחבורה ציבורית אמורה להיות נגישה לכולם – אנשים עם מוגבלות צריכים ששירותי התחבורה יהיו מותאמים למוגבלותם. על כן לאדם עם מוגבלות יש זכות להיעזר בשירותי תחבורה ציבורית כדי להגיע ליעדו.
מהי הזכות?
באוטובוסים ברכבת הקלה בירושלים ובמטרונית בחיפה – הנחה של 33% ממחיר הנסיעה בכל קווי השירות ברכישת הסדר נסיעה מסוג ערך צבור. ההנחה מתקבלת עם הנפקת כרטיס רב קו אישי וקיבעת פרופיל נכה בכרטיס.
ברכבת ישראל – הנחה של 33% ממחיר הנסיעה המלא ברכישת הסדר מסוג ערל צבור או כרטיסיה של שש נסיעות
ערך צבור – הסדר נסיעה שבו סכום כספי נטען בכרטיס רב- קו אישי שאינו כרטיס נייר ומקנה זכויות לנסיעה בקווי שירות באוטובוסים וברכבת מקומית בתעריף החל בכל נסיעה לפי הוראת צו זה.
מי זכאי
- בעלי תעודת נכה מהמוסד לביטוח לאומי או תעודה אחרת המאפשרת את נכותם שנתן המוסד לביטוח לאומי.
- נכים מקבלי נכות מביטוח לאומי.
- עיוורים זכאים לנסיעה חינם בתחבורה ציבורית בהצגת רב-תו ותעודת עיוור
- אזרח ותיק – (בת 60 ומעלה וגבר בן 60 ומעלה) זכאים להנחה של 50% ממחירי הנסיעה בקווי השירות ההנחה תינתן להם בכל סוגי הכרטיסים הקיימים.
- נכי צה”ל שיש להם תעודת חבר בארגון נכי צה”ל.
- נכי פעולת איבה שיש להם תעודת חבר בארגון נפגעי פעולות איבה.
- לצורך הנפקת הכרטיס יש להביא תעודת זהות ותעודה או מסמך המאשרים את הזכאות אל אחד ממרכזי השירות:
- מרכז שירות על קו http://alhakav.mot.gov.il/
- עמדת השירות של רכבת ישראל https://rail.co.il/
- מרכז השירות של חברת “סיטיפס” בירושלים (הרכבת הקלה)
- ההנחה ניתנת בזמן הטענת הערך הצבור או בכרטיס הרב-קו בהתאם לפרופיל הזכאות המתעדכן בחשבון הרב-קו.
- תעודת הנחה בתחבורה ציבורית לזכאי הביטוח הלאומי:
זכאי הביטוח הלאומי זכאים ל-33% הנחה במעמד טעינת כרטיס רב-קו בערך צבור, לאחר
לאחר הסדרת פרופיל על גבי כרטיס הרב-קו.
זכאים נוספים להנחות מביטוח לאומי
- מקבלי הגמלאות הבאות מהמוסד לביטוח לאומי זכאים להנחות בתעריפי נסיעה באוטובוס: קצבת שארים והשלמת הכנסה, גמלת הבטחת הכנסה.
- גמלת נכות לפי פרק ט’ לחוק הביטוח הלאומי (נכות כללית יציבה מעל 75%)
קבלת תעודת זכאות ממשרד התחבורה:
ככלל, אין צורך לפנות למשרד התחבורה, המשרד שולח את התעודות לזכאים באופן אוטומטי, על פי רשימת זכאים המועברת אליו מדי חודש מהביטוח הלאומי. התעודה היא אישית ולא ניתנת להעברה.
הנפקת תעודות זכאות מתבצעת במרוכז פעם בשנתיים לכלל אוכלוסיית הזכאים, ופעם בחודש מונפקות תעודות לזכאים החדשים על-פי העדכונים מהמוסד לביטוח לאומי.
במקרה של אובדן או אי קבלת תעודת הזכאות ניתן לפנות
למרכז מידע ארצי ב-5678* או באמצעות פנייה בכתב לכתובת:
המפקח על התעבורה לתחבורה ציבורית, רחוב המלאכה 8, ת.ד.57109 , תל-אביב, 61570, פקס: 03-6849876.