דף הבית » מילון מונחים
טלטול של כמה שרירים ללא אובדן הכרה מיידי
התקפים הגורמים להורדת הערנות ולשינויים בהתנהגות
איבוד הכרה פתאומי עם התאוששות מהירה. הם קשורים בדרך כלל למצמוץ בוהה . ידוע גם כפרכוסים קטנים
התקפים המלווים בפחד, חרדה, פעימות לב מהירות. לעתים קרובות הם מביאים להרחבת האישונים, חיוורון, שטיפה והזעה
ההתפתחות הרגשית של התינוק מתארת את התפתחות האישיות שלו וגיבוש זהותו לכדי אדם בעל תכונות ומאפייני אופי ייחודיים.
ההתפתחות הקוגניטיבית של האדם כוללת התפתחות של מיומנויות שכליות, כגון: זכירה, תפיסה, למידה, עיבוד מידע והפניית קשב.
התפתחות בתחום מסוים שמאפיינת את הממוצע באוכלוסייה. לדוגמה, כחלק מההתפתחות הנורמטיבית
פעוטות מתחילים לזחול על גחונם סביב גיל 6 חודשים.
התפתחות התנועה של האדם מרפלקסים ותנועות לא רצוניות לתנועות מתוכננות ומכוונות מטרה.
התפתחות של המערכת החושית והמערכת התנועתית וקיום יחסי גומלין ביניהן.
התפתחותם של החושים השונים: ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש (מגע), יכולת קליטת מידע על הסביבה דרך החושים ויכולת תגובה מותאמת לעוצמת הגירוי.
תת-רגישות — בעלי תת-רגישות ממעטים להגיב לגירוי בחוש מסוים, זקוקים לגירוי חזק על מנת להרגישו, עסוקים בחיפוש אחר גרייה.
רגישות-יתר — בעלי רגישות-יתר אינם נהנים באופן קבוע מגירוי באחד החושים ואף מנסים להימנע מהגירוי.
ההתפתחות החברתית של התינוק היא למעשה ההתפתחות של אישיותו בזיקה ליחסים החברתיים שהוא מקיים עם סביבתו.
ההתפתחות האישית מתארת את ההבדלים הבין-אישיים באישיות ובמומחיות שכל אדם רכש לעצמו.
המילה “התפתחות” מרמזת על שינוי איכותי במיומנויות ובכישורי האדם. לדוגמה, המעבר מזחילה על שש להליכה.
אדם הדואג למטפל להגיע לבית או להיפגש במשפחה במתקן לטיפול, מעניק הכשרה משפחתית בכדי שהמשפחה תשלב רעיונות מעשיים לשיפור התפתחות הילד בין הפגישות הטיפוליות, ודאג לדו שנתי הערכות שנתיות ועדכוני IEP.
היכולת להסתגל למצבים, משימות, סביבות, אנשים וחפצים חדשים. גם כדי ללמוד מיומנויות הסתגלות חדשות וליישם אותם במצבים אחרים.
התנהגות לא רצויה העלולה לפגוע בשלומו של האדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית או/ו בזה של סביבתו הפיזית והבין-אישית. התנהגות חריגה תלוית תרבות שהינה תכופה וממושכת שבעטיה עלול להיפגע שלומו הגופני של האדם או של סביבתו (פגיעה עצמית, התנהגות אימפולסיבית ותוקפנית). קרא עוד
בהתבסס על עבודתם של רופא הילדים אמי פיקלר ומחנכת הילדות מדגה גרבר, מונח זה מתייחס לילד המתנהג ומתקשר עם סביבתו בצורה אמיתית, כנה ומכוונת את עצמה. זה מנוגד לביצוע או להתנהג בצורה מסוימת על מנת לקבל תגובה רצויה. ההורה מוזמן לתמוך באותנטיות של הילד כל עוד זה לא פוגע באדם אחר
תיאוריה שהגה אריק אריקסון, המתארת את התפתחות האישיות של האדם בזיקה לאינטראקציות החברתיות שלו מינקות ועד הזקנה. התיאוריה היא שלבית ומושתת על התיאוריה הפסיכו-סקסואלית של פרויד.לפי התיאוריה, בכל שלב מתמודד האדם עם קונפליקט כאשר פתרון חיובי שלו מזכה את האדם בכישור שמסייע לו בהמשך תהליך התפתחותו.
מושג יסוד בתיאוריית ההתפתחות השכלית של פיאז’ה. התאמה היא תהליך קוגניטיבי לרכישת ידע על העולם שמשמעותו שינוי של מבנים ישנים והתאמתם לידע חדש שנרכש.
היכולת של מישהו להצטרף ולקחת חלק באינטראקציות יומיומיות עם אנשים אחרים.
השתנקות הינה חנק כתוצאה מגוף זר בדרכי הנשימה – קיים . לחץ על בית החזה שאינו מאפשר אספקת דם למוח
מעבר מבית המשפחה למגורים במסגרת מגורים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית: דירה, הוסטל, מעון-פנימייה
השלב השני בתיאוריה הפסיכו-חברתית של אריקסון. שלב זה מתחיל בגיל שנה ונמשך עד גיל שלוש.
בשלב זה מתמודד הפעוט עם קונפליקט בין אוטונומיה לבושה. הוא לומד להסתדר בכוחות עצמו ומתנסה בחוויות של שחרור ושליטה ברמה הרגשית והפיסיולוגית. פתרון חיובי של הקונפליקט יזכה את הפעוט בכוח רצון להתמודד במצבים שמחייבים אותו לעצמאות.
השלב הראשון בתיאוריית ההתפתחות הקוגניטיבית של פיאז’ה. שלב שנמשך מהלידה ועד לגיל שנתיים בקירוב. בשלב זה חשיבת התינוק והפעוט מוגבלת לדברים שהוא קולט באמצעות חושיו. החשיבה אינה כוללת שפה ומושגים מופשטים והדברים שהוא יודע וזוכר מוגבלים לדברים שהוא יכול לראות, לשמוע להרגיש לטעום ולעשות.
השלב הראשון בתיאוריה הפסיכו-חברתית של אריקסון. שלב זה מתחיל בלידה ונמשך עד גיל שנה. בשלב זה מתמודד התינוק עם קונפליקט בין אמון לחשדנות כלפי סביבתו ובעיקר כלפי האם. פתרון חיובי של הקונפליקט יזכה את התינוק ב”תקווה” ויאפשר לו לשאת מצבי תסכול בהם הסביבה אינה מספקת לו מידית את צרכיו.
קשיי בליעה
התנועה החיצונית של איבר הרחק מהגוף
הפרעות קשב וריכוז כוללות מגוון של הפרעות שונות אשר משפיעות על הריכוז ויכולת הלמידה של האדם. מצב מיטבי ללמידה עשוי להיות: חדר שקט, מוזיקה חרישית והרבה ספרים ומחברות. בצורה זו אדם יכול להתרכז במשימה הלימודית העומדת בפניו. קרא עוד
הפרעות התנהגות הן שם כולל למגוון התנהגויות כהתפרצויות זעם, חוסר משמעת, תוקפנות מילולית או פיסית וסרבנות. הפרעות התנהגות יאובחנו כאשר הן מתקיימות לאורך זמן ולא רק כתגובה נקודתית לאירוע או שינוי בחיי הילד. לדוגמא, ילד שהתנהגותו מתדרדרת באופן מתון לאחר לידת אחיו לא יאובחן כילד עם הפרעות התנהגות.
היכולת של המוח לגרום לתנועה בקבוצת שרירים מסויימת כדי שתיתן תנועה מדוייקת בכיוון הרצוי. לדוגמא: הרמת הירך למעלה בקו ישר או הרמת אצבע אחת בלבד מתוך חמש.