מילון מונחים

התקפים מוטוריים מוקדיים (Focal motor seizures)

טלטול של כמה שרירים ללא אובדן הכרה מיידי

התקפים חלקיים מורכבים (Complex partial seizures)

התקפים הגורמים להורדת הערנות ולשינויים בהתנהגות

התקפי היעדרות (Absence Seizures)

איבוד הכרה פתאומי עם התאוששות מהירה. הם קשורים בדרך כלל למצמוץ בוהה . ידוע גם כפרכוסים קטנים

התקפים אוטונומיים (Autonomic Seizures)

התקפים המלווים בפחד, חרדה, פעימות לב מהירות. לעתים קרובות הם מביאים להרחבת האישונים, חיוורון, שטיפה והזעה

התפתחות רגשית (Emotional development)

ההתפתחות הרגשית של התינוק מתארת את התפתחות האישיות שלו וגיבוש זהותו לכדי אדם בעל תכונות ומאפייני אופי ייחודיים.

התפתחות קוגניטיבית (שכלית) Cognitive (mental) development

ההתפתחות הקוגניטיבית של האדם כוללת התפתחות של מיומנויות שכליות, כגון: זכירה, תפיסה, למידה, עיבוד מידע והפניית קשב.

התפתחות נורמטיבית (Normative development)

התפתחות בתחום מסוים שמאפיינת את הממוצע באוכלוסייה. לדוגמה, כחלק מההתפתחות הנורמטיבית
פעוטות מתחילים לזחול על גחונם סביב גיל 6 חודשים.

התפתחות מוטורית (Motor development)

התפתחות התנועה של האדם מרפלקסים ותנועות לא רצוניות לתנועות מתוכננות ומכוונות מטרה.

התפתחות חושית-תנועתית (סנסו-מוטורית)Sensory-motor development (sensorimotor)

התפתחות של המערכת החושית והמערכת התנועתית וקיום יחסי גומלין ביניהן.

התפתחות חושית (Sensory development)

התפתחותם של החושים השונים: ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש (מגע), יכולת קליטת מידע על הסביבה דרך החושים ויכולת תגובה מותאמת לעוצמת הגירוי.
תת-רגישות — בעלי תת-רגישות ממעטים להגיב לגירוי בחוש מסוים, זקוקים לגירוי חזק על מנת להרגישו, עסוקים בחיפוש אחר גרייה.
רגישות-יתר — בעלי רגישות-יתר אינם נהנים באופן קבוע מגירוי באחד החושים ואף מנסים להימנע מהגירוי.

התפתחות חברתית (Social development)

ההתפתחות החברתית של התינוק היא למעשה ההתפתחות של אישיותו בזיקה ליחסים החברתיים שהוא מקיים עם סביבתו.

התפתחות אישית (Personal development)

ההתפתחות האישית מתארת את ההבדלים הבין-אישיים באישיות ובמומחיות שכל אדם רכש לעצמו.

התפתחות (Development)

המילה “התפתחות” מרמזת על שינוי איכותי במיומנויות ובכישורי האדם. לדוגמה, המעבר מזחילה על שש להליכה.

התערבות מוקדמת (Early interventionist)

אדם הדואג למטפל להגיע לבית או להיפגש במשפחה במתקן לטיפול, מעניק הכשרה משפחתית בכדי שהמשפחה תשלב רעיונות מעשיים לשיפור התפתחות הילד בין הפגישות הטיפוליות, ודאג לדו שנתי הערכות שנתיות ועדכוני IEP.

התנהגות מסתגלת (Adaptive behavior)

היכולת להסתגל למצבים, משימות, סביבות, אנשים וחפצים חדשים. גם כדי ללמוד מיומנויות הסתגלות חדשות וליישם אותם במצבים אחרים.

התנהגות מאתגרת (Challenging behavior)

התנהגות לא רצויה העלולה לפגוע בשלומו של האדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית או/ו בזה של סביבתו הפיזית והבין-אישית. התנהגות חריגה תלוית תרבות שהינה תכופה וממושכת שבעטיה עלול להיפגע שלומו הגופני של האדם או של סביבתו (פגיעה עצמית, התנהגות אימפולסיבית ותוקפנית). קרא עוד

התנהגות אותנטית (Authentic behavior)

בהתבסס על עבודתם של רופא הילדים אמי פיקלר ומחנכת הילדות מדגה גרבר, מונח זה מתייחס לילד המתנהג ומתקשר עם סביבתו בצורה אמיתית, כנה ומכוונת את עצמה. זה מנוגד לביצוע או להתנהג בצורה מסוימת על מנת לקבל תגובה רצויה. ההורה מוזמן לתמוך באותנטיות של הילד כל עוד זה לא פוגע באדם אחר

התיאוריה הפסיכו-חברתית (Psychosocial theory)

תיאוריה שהגה אריק אריקסון, המתארת את התפתחות האישיות של האדם בזיקה לאינטראקציות החברתיות שלו מינקות ועד הזקנה. התיאוריה היא שלבית ומושתת על התיאוריה הפסיכו-סקסואלית של פרויד.לפי התיאוריה, בכל שלב מתמודד האדם עם קונפליקט כאשר פתרון חיובי שלו מזכה את האדם בכישור שמסייע לו בהמשך תהליך התפתחותו.

התאמה (Match)

מושג יסוד בתיאוריית ההתפתחות השכלית של פיאז’ה. התאמה היא תהליך קוגניטיבי לרכישת ידע על העולם שמשמעותו שינוי של מבנים ישנים והתאמתם לידע חדש שנרכש.

השתתפות בתקשורת (Communication participation)

היכולת של מישהו להצטרף ולקחת חלק באינטראקציות יומיומיות עם אנשים אחרים.

השתנקות (Choking)

השתנקות הינה חנק כתוצאה מגוף זר בדרכי הנשימה – קיים . לחץ על בית החזה שאינו מאפשר אספקת דם למוח

השמה (Placement)

מעבר מבית המשפחה למגורים במסגרת מגורים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית: דירה, הוסטל, מעון-פנימייה

השלב השרירי אנאלי (The anal muscle phase)

השלב השני בתיאוריה הפסיכו-חברתית של אריקסון. שלב זה מתחיל בגיל שנה ונמשך עד גיל שלוש.
בשלב זה מתמודד הפעוט עם קונפליקט בין אוטונומיה לבושה. הוא לומד להסתדר בכוחות עצמו ומתנסה בחוויות של שחרור ושליטה ברמה הרגשית והפיסיולוגית. פתרון חיובי של הקונפליקט יזכה את הפעוט בכוח רצון להתמודד במצבים שמחייבים אותו לעצמאות.

השלב הסנסו-מוטורי (חושי-תנועתי) Senso-motor phase (sensory-motor)

השלב הראשון בתיאוריית ההתפתחות הקוגניטיבית של פיאז’ה. שלב שנמשך מהלידה ועד לגיל שנתיים בקירוב. בשלב זה חשיבת התינוק והפעוט מוגבלת לדברים שהוא קולט באמצעות חושיו. החשיבה אינה כוללת שפה ומושגים מופשטים והדברים שהוא יודע וזוכר מוגבלים לדברים שהוא יכול לראות, לשמוע להרגיש לטעום ולעשות.

השלב האורלי סנסורי (The oral stage is sensory)

השלב הראשון בתיאוריה הפסיכו-חברתית של אריקסון. שלב זה מתחיל בלידה ונמשך עד גיל שנה. בשלב זה מתמודד התינוק עם קונפליקט בין אמון לחשדנות כלפי סביבתו ובעיקר כלפי האם. פתרון חיובי של הקונפליקט יזכה את התינוק ב”תקווה” ויאפשר לו לשאת מצבי תסכול בהם הסביבה אינה מספקת לו מידית את צרכיו.

הַפרָעַת הַבְּלִיעָה (Dysphagia)

קשיי בליעה

הצדדה (Abduction)

התנועה החיצונית של איבר הרחק מהגוף

הפרעת קשב וריכוז (ADHD)

הפרעות קשב וריכוז כוללות מגוון של הפרעות שונות אשר משפיעות על הריכוז ויכולת הלמידה של האדם. מצב מיטבי ללמידה עשוי להיות: חדר שקט, מוזיקה חרישית והרבה ספרים ומחברות. בצורה זו אדם יכול להתרכז במשימה הלימודית העומדת בפניו. קרא עוד

הפרעות התנהגות (BEHAVIOUR DISORDER)

הפרעות התנהגות הן שם כולל למגוון התנהגויות כהתפרצויות זעם, חוסר משמעת, תוקפנות מילולית או פיסית וסרבנות. הפרעות התנהגות יאובחנו כאשר הן מתקיימות לאורך זמן ולא רק כתגובה נקודתית לאירוע או שינוי בחיי הילד. לדוגמא, ילד שהתנהגותו מתדרדרת באופן מתון לאחר לידת אחיו לא יאובחן כילד עם הפרעות התנהגות.

הפרדת תנועה (Traffic separation)

היכולת של המוח לגרום לתנועה בקבוצת שרירים מסויימת כדי שתיתן תנועה מדוייקת בכיוון הרצוי. לדוגמא: הרמת הירך למעלה בקו ישר או הרמת אצבע אחת בלבד מתוך חמש.

דילוג לתוכן