דף הבית » מילון מונחים
אדם או ארגון שנותנים לעובד עבודה ומשכורת.
התפתחות זיהומים לאחר ניתוח היא תופעה שכיחה. ניתן למנוע זיהומים על ידי מתן טיפול אנטיביוטי סביב הניתוח. הזמנים שבהם ניתן הטיפול משתנים בהתאם לסוג הניתוח
כלי הדומה למלקחיים המשמש לעיתים במהלך לידת הילד בכדי לאחוז בראשו של העובר ולסייע ללידה.
מטפל אשר הודרך לטפל במטופל הזקוק לעזרה, ורשאי לעשות עבורו את הפעולות הבאות, חלקן או כולן:
· שאיבת הפרשות דרך טרכאוסטומי. קרא עוד
מכשיר ואקום המוצמד לראשו של התינוק במהלך לידת הילד המסייע ללידה כאשר הלידה אינה מצליחה להתקדם
שריר השולט בכיפוף המפרקים
המכונים עוסקים באבחון ובטיפול בילדים להם בעיות התפתחותיות קשות ומורכבות יותר. במכונים צוות של כוח אדם מקצועי בכל תחומי התפתחות הילד ובכלל זה יועצים בתחומי הרפואה הרלבנטיים כגון גנטיקאים, אורתופדים, רופאי עיניים ועוד. בישראל 35 מכונים מוכרים להתפתחות הילד מהם 9 של משרד הבריאות (מסונפים לבתי החולים הממשלתיים) והיתר שייכים לקופות החולים.
הוקם במטרה לקדם לשפר וליעל את השרות הניתן בשיקום אנשים עם קטיעות ונכויות בגפיים. מכון לואיס מטפל בנושא אספקת תותבות, מכשירים סדים ונעליים אורטופדיות מיוחדות עבור קטועים ונכי גפיים זכאי משרד הבריאות. קרא עוד
היא סמן נוירולוגי התפתחותי אשר יכול להעיד על גדילה והתפתחות לא תקינה של מוח התינוק בשלב ההיריון או לאחר הלידה, שמובילה להיקף ראש ומוח קטנים מהרגיל. היא יכולה להיות ממצא מבודד, או חלק מתסמונת המתבטאת במומים נוספים בשאר מערכות הגוף. קרא עוד
ילדים, אשר אינם בעלי יכולת תנועה תקינה, מפתחים לעיתים תכופות פצעי לחץ, הנקראים גם “bedsores”, או “decubitus ulcers”. פגע זה בעור מתחולל מפאת יותר מדי לחץ למשך תקופה ארוכה מדי. קרא עוד
מיומנויות חברתיות הן יכולות הנחוצות לאדם כדי ליצור אינטראקציה חברתית יעילה ולפתח מודעות וידע בנוגע לקשרים חברתיים. מיומנויות חברתיות מורכבות מקבוצת כישורים הכוללת את היכולת להיות אמפאטי ולגלות רגישות ועניין באחר, קרא עוד
אדם הזקוק לעזרה 24 שעות. על פי הגדרת משרד הבריאות:
מצב בריאותו ותפקודו ירודים בגלל מחלה כרונית או ליקוי קבוע או מנטלי וסובל מבעיות רפואיות הדורש מעקב רפואי מיומן במסגרת לתקופה ארוכה. קרא עוד
אדם הזקוק לטיפול רפואי, סיעודי או טיפול ממקצועות הבריאות השונים במצבי בריאות וחולי. הטיפול, הייעוץ וההדרכה ניתנים עקב מחלה ממושכת ו/ או מצב חריף ו/ או מעקב סדיר.
מונע מעבר חופשי של חומרים מזרם הדם אל תוך רקמת המוח. אופן הפעולה של מחסום דם-מוח: בשונה משאר הגוף במבנה הנימים במוח אין רווחים בין התאים ולכן על מנת להגיע לרקמת המוח יש צורך לעבור מבעד לממברנת תאי הנים.חומרים הידרופובים (מסיסים בשומן) יכולים לעבור באופן חופשי מבעד למחסום. חומרים הידרופילים (מסיסים במים) על מנת שיוכלו לעבור יש צורך בתעלה או נשא בקרום תאי -הנים.
דפוס אבנורמלי של רגשות, קוגניציות או התנהגויות, אשר מקושר עם מצוקה קלינית משמעותית ו/או פוגע בתפקוד היומיומי של הפרט, ואשר אינו נורמטיבי מבחינה התפתחותית או חברתית, לרבות הפרעות אישיות ו/או הפרעות התנהגות בקרב ילדים ומתבגרים. מותנה בקיום אבחנה על ידי גורם בריאות נפש מוסמך.
תורת הצורות – הטיות והתאמות דקדוקיות בשפה עוסקת בקשר בין צירופי צלילים לבין המשמעות הנלווית להם היחידה הקטנה ביותר נקראת הבסיס – יחידה זו נושאת את גרעין המשמעות לדוגמא בפועל סיפרתי הבסיס הוא סיפור.
מכשיר המודד באופן תמידי את קצב הלב (הדופק), הנשימה, ריווי החמצן בדם ולחץ-הדם
סוג של שיתוק מוחין בו מושפע רק איבר אחד.
“מתרחש בלידה”. לדוגמא, מצב, אשר מקורו בהיריון
התנועות העדינות של שרירי הידיים. רכישת תנועות אלו תלויה בבשלות מערכת העצבים ובהתנסויות מרובות. למושג זה מרכיבים רבים כמו דומיננטיות ידנית, תכנון תנועה, אחיזה עדינה, שליטה מוטורית, זריזות ידנית, יכולת בילטראלית ועוד. קרא עוד
הפעלת מערכת השרירים הגדולים בגוף. מאפשרת את הבסיס לתנועה במרחב- הליכה, ריצה, זחילה, ישיבה וכדומה. מושג זה כולל מרכיבים שונים, כגון יכולת שיווי משקל, קואורדינציה (תיאום), כוח, תכנון מוטורי ועוד. קרא עוד
חלק קטן יותר של המוח שמתאם את איזון ופעילות השרירים
קיימת ערנות ותגובה לסביבה לפחות במידה חלקית אך ישנו צורך בתמיכה וסיוע מלא, בכל תחומי הטיפול העצמי והפעילות היומיומית וקיים צורך בהשגחה מתמדת.
המאפיינים דומים לאלה של מוגבלות שכלית בינונית, אולם המיומנויות שנרכשו מצומצמות יותר ורמת התמיכה הדרושה גבוהה יותר. ישנה יכולת לבצע פעולות פשוטות חד/דו שלביות, קיימת תקשורת עם הסביבה (משפטים קצרים ומילים בודדות), אולם ישנו צורך בתמיכה וסיוע בכל התחומים.
ישנה יכולת ללמידה מותאמת וקיימות מיומנויות ומאפיינים הדומים לתפקוד ברמת מוגבלות שכלית קלה, אולם רמת העצמאות נמוכה יותר וקיים צורך בתמיכה יותר משמעותית על מנת לתפקד על פי המצופה מהגיל. עם זאת, רמת התפקוד עולה על זו הקיימת ברמת מוגבלות בינונית.
קיימת יכולת לרכוש מיומנויות תפקודיות בטיפול עצמי ובפעילויות יומיומיות, עם צורך אפשרי בהכוונה חלקית ובתמיכה בפעילויות מורכבות, לאורך השנים. קרא עוד
מוגבלות המתאפיינת במוגבלות משמעותית בתפקוד השכלי ובהתנהגות המסתגלת כפי שהן באות לידי ביטוי במיומנויות תפיסתיות, חברתיות ומעשיות. מוגבלות זו ראשיתה לפני גיל שמונה עשרה (aaidd, 2011).
בגילאי 18 שנה ויותר
הוא מדד התפתחותי, המשקף את רמת ההתפתחות של הילד, המתקבל מחישוב הגיל התפקודי של הילד חלקי גילו הכרונולוגי דוגמא לחישוב הילד בן שנתיים שמתפקד בממוצע בכל התחומים כבן שנה, יהיה בעל DQ 50
מכשיר שפועל כמו הליכון אך עם תומך לייצוב הירכיים והקרסוליים כדי לעודד יציבה טובה ומיקום כפות הרגליים והרגליים בזמן ההליכה.